لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

گزارش شفافيت بين‌المللی: دو سوم کشورهای جهان فاسد هستند


گزارش سالانه شفافيت بين المللی نشان می دهد که فساد به بخشی از اقتصاد جهانی تبديل شده است و دو سوم کشورهای جهان از این نظر فاسد هستند. ايران در اين گزارش از نظر فساد حکومتی در رتبه ۱۳۳ قرار گرفته است.

شفافيت بين المللی که ميزان فساد حکومت ها در ۱۷۶ کشور جهان را بررسی کرده است می گويد که رتبه ايران در اين فهرست نسبت به پارسال، ۱۳ رتبه نزول داشته و امتياز آن ۲۸ است. ايران در اين زمينه هم‌رده کشورهای روسيه و قزاقستان است.

ايران در گزارش سال ۲۰۱۱ شفافيت بين المللی در رتبه ۱۲۰ قرار داشت.

در اين گزارش، سومالی با کسب هشت امتیاز، عنوان فاسدترين کشور جهان را به خود اختصاص داده است و پس از آن کره شمالی، افغانستان، سودان، ميانمار، ازبکستان، ترکمنستان، عراق و ونزوئلا قرار دارند.

کمترين فساد حکومتی در سه کشور دانمارک، فنلاند و نيوزيلند گزارش شده است که هر کدام ۹۰ امتياز گرفته اند. پس از اين سه کشور، سوئد، سنگاپور، سوئيس، استراليا، نروژ، کانادا و هلند قرار دارند.

در اين فهرست، يونان به عنوان فاسدترين کشور اروپايی معرفی شده است. امتياز اين کشور ۳۶ اعلام شده است که يونان را در رتبه نود و چهارمين کشور جهان از اين نظر قرار می دهد. با معيارهای جديد نهاد شفافيت بين المللی در سال ۲۰۱۲، وضعيت يونان نسبت به پارسال ۱۴ پله سقوط کرده است.

گزارش اين نهاد نشان می دهد که رتبه يونان پايين تر از کشورهايی چون کلمبيا، بنين و زامبيا است.

ايتاليا، اسپانيا و پرتغال از ديگر کشورهای اروپايی هستند که بر اساس گزارش شفافيت بين المللی، ميزان فساد حکومتی در آنها بالاست. ايتاليا در اين گزارش، ۴۲ امتياز، پرتغال ۶۳ و اسپانيا ۶۵ امتياز کسب کرده اند.

آلمان در فهرست سال ۲۰۱۲ شفافيت بين المللی رتبه ۱۳ را در اختيار دارد که يک پله نسبت به سال ۲۰۱۱ ترقی کرده است. ژاپن در همان رده ۱۷ باقی مانده است و آمريکا که بزرگترين اقتصاد جهان را در اختيار دارد در رده ۱۹ است. آمريکا در سال ۲۰۱۱ و در ميان ۱۸۳ کشور جهان در رتبه ۲۴ قرار داشت.

وضعيت چين در اين جدول بدتر شده و از رده ۷۵ در پارسال، به ۸۰ در سال ۲۰۱۲ سقوط کرده است.

​گزارش شفافيت بين المللی امتياز کشورها را از صفر تا ۱۰۰ در نظر گرفته است. کشوری که دارای امتياز يک است، فاسدترين و کشوری که دارای امتياز ۱۰۰ است، پاکترين کشور معرفی شده است.

شفافيت بين المللی می گويد به رغم تلاش های صورت گرفته در بخش های مختلف جهان، جدول تهيه شده توسط آن بیانگر آن است که دو سوم از مجموع ۱۷۶ کشور مورد بررسی، امتياز زير ۵۰ کسب کرده اند که نشان می دهد اين کشورها بسيار فاسد هستند.

اين گزارش می افزايد: «اعتراض های رو به رشد نسبت به فساد حکومت ها باعث شد تا طی يکسال گذشته برخی از رهبران آنها از قدرت ساقط شوند، اما همچنان که غبارها به کنار می رود بيشتر آشکار می شود که ميزان رشوه، فساد قدرت و معاملات پنهانی در بسياری از کشورها همچنان در سطح بالايی قرار دارد.»

در اين گزارش ابراز نگرانی شده است که به رغم وقوع بهار عربی در برخی از کشورهای خاورميانه، نشانه های کمی درباره بهبود اوضاع اين کشورها از نظر مسئله فساد به چشم می خورد. در اين گزارش به طور مشخص به مصر اشاره شده است که با شش پله سقوط در رده ۱۱۸ قرار گرفته است. امتياز اين کشور ۳۲ اعلام شده است.

در خاورميانه، دو کشور قطر و امارات متحده عربی بالاترين امتياز را دارند و به طور مشترک رتبه ۲۷ را به خود اختصاص داده اند. اين دو کشور ۶۸ امتياز کسب کرده اند. اسرائيل در اين زمينه با کسب ۶۰ امتياز از نظر شاخص فساد دولتی در جهان، در رتبه ۳۹ قرار دارد.

بحرين، اردن، عمان، کويت، عربستان و تونس در رتبه های بعد از اين سه کشور قرار گرفته اند.
XS
SM
MD
LG