لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۳

تبلیغات نامزدهای انتخابات شوراها آغاز شد


پاره ای از سران اصولگرا اميدوارند که «در دقيقه ۹۰ به گل دست يافته» و فهرست واحدی ارايه کنند
پاره ای از سران اصولگرا اميدوارند که «در دقيقه ۹۰ به گل دست يافته» و فهرست واحدی ارايه کنند

تبليغات انتخابات سومين دوره شوراهای شهر و روستا در ايران از روز پنج شنبه آغاز شد و انتظار می رود که احزاب و گروه های سياسی با ارايه فهرست های متعدد رقابت شديدی با يکديگر داشته باشند.


اين انتخابات که اولين تجربه دولت محمود احمدی نژاد در اين عرصه به شمار می رود، درعين حال آزمونی برای درک ميزان «مشروعيت ومقبوليت» جريان های سياسی در ايران توصيف شده است.


سومين دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات مجلس خبرگان روز ۲۴ آذرماه در ايران برگزار می شود. هرچند که انتخابات خبرگان، احتمالا به دليل محدوديت های بیشتر سیاسی، کمترين توجه خبری را به خود جلب کرده است.


برای انتخابات شوراها بيش از ۲۴۸ هزار نفر کانديدا شدند که به گفته سخنگوی هيات نظارت بر اين انتخابات ، حدود هشت هزار نفر از آنها رد صلاحيت شدند که سه و نیم درصد از نامزدها را در بر می گرفت.


اردوگاه اصلاح طلبان


گروه های «اصلاح طلب» جمهوری اسلامی که از دومين دوره انتخابات شوراها در سال ۱۳۸۲ بر روی نوار شکست قرار دارند، در هفته های اخير رايزنی های خود را برای ايجاد ائتلافی متشکل از تمامی همفکران خود تشديد کردند.


اما به رغم تلاش های صورت گرفته برای ايجاد ائتلاف کامل، حزب اعتماد ملی به دبيرکلی مهدی کروبی اعلام کرد که با وجود ارائه فهرست مشترک با اصلاح طلبان، با نام خود دراين انتخابات وارد صحنه خواهد شد. حزب اعتماد ملی می گويد که انتخابات روز ۲۴ آذر، نخستين گام برای معرفی اين تشکل به مردم ايران است و به همين دليل به صورت مستقل در آن شرکت می کند.



سومين دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان با انتخابات مجلس خبرگان روز ۲۴ آذرماه در ايران برگزار می شود هرچند که انتخابات خبرگان، بدليل محدوديت های بیشتر سیاسی کمترين توجه خبری را به خود جلب کرده است.

مهدی کروبی که آخرین مسولیتش در نظام سیاسی ایران، ریاست مجلس ششم بوده، انتخابات پیش رو را «آغاز کار جديدی برای اصلاح طلبان بعد از دولت اصلاحات» توصیف کرده است.


انتقادات نسبت به هماهنگی کامل حزب کارگزاران و جبهه مشارکت در تنظيم فهرست انتخاباتی برای شوراها سبب شده که ائتلاف ديگری با عنوان «جنبش مردمی اصلاحات» اعلام موجوديت کند، هرچند که تاکنون ليستی از نامزدهای مورد نظرخود را منتشر نکرده است.


«ائتلاف اصولگرایان»


در حالی که برخی منابع می گویند اصلاح طلبان با اختلافات کمتری بر سر يک فهرست واحد به توافق رسيده اند، از جناج مقابل، یعنی محافظه کاران، خبر می رسد که اختلافات عميقی در میانشان بروز کرده و آخرين اخبار حکايت از معرفی سه ليست جداگانه اصولگرايان در انتخابات ياد شده دارد.


مهمترين گروه که تمام کرسی های شورای شهر تهران را نیز دراختيار دارد گروه موسوم به « ائتلاف اصولگرايان » است که سازماندهی فعالیت های تبلیغاتی آن به عهده مهدی چمران رييس کنونی شورای شهر تهران است.


نامزدهای اين طيف که عمدتا در شورای شهر فعلی عضويت دارند و يا هوادار محمد باقر قاليباف، شهردار تهران هستند، پیش از این با امضای ميثاق نامه ای حمايت خود را از دولت اعلام داشته اند. اين گروه به «حاميان شهردار تهران» نیز معروف هستند.


برخی از منتقدین این گروه می گویند که «ائتلاف اصولگرايان» از ابزارهای تبليغاتی گسترده ای نظير امکانات شهرداری تهران و رسانه هايی چون خبرگزاری مهر و روزنامه های تهران امروز، جوان و همشهری سود می برد.


دولتی ها



در حالی که اصلاح طلبان با اختلافات کمتری بر سر يک ليست واحد به توافق رسيدند در ميان اصولگرایان اختلافات عميقی بروز کرده و آخرين اخبار حکايت از معرفی سه ليست جداگانه اصولگرايان در انتخابات شوراها دارد.

دومين فهرست انتخاباتی محافظه کاران جمعی از هواداران محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران هستند که در قالب ستادهای انتخاباتی وی در انتخابات ریاست جمهوری فعاليت می کردند. اين گروه که تحت عنوان « رايحه خوش خدمت» اعلام موجوديت کرده با ارايه يک فهرست انتخاباتی، نامزدهای نزديک به دولت را معرفی کرده است.


گزارش های تایید نشده حاکی است که ۷ نفر از اعضای اين فهرست با ليست ائتلاف اصولگرايان مشترک هستند.


محافظه کاران سنتی


«جبهه پيروان خط امام و رهبری» ديگر طيف تعريف شده در اردوگاه محافظه کاران است که ۱۴ گروه را دربر می گيرد و ليست معرفی شده توسط آنها ترکيبی از فهرست های دو گروه ديگر محافظه کار به همراه افراد جديد است. این گروه که با همین نام در چندین انتخابات پیشین نیز حضور داشته، به گروه های قدیمی محافظه کاران مانند جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه اسلامی نزدیک است.


هرچند به نظر می رسد که با وجود ارايه سه ليست جداگانه توسط محافظه کاران دستيابی به يک ليست مشترک توسط آنها غير ممکن باشد ولی پاره ای از سران اين طيف اميدوارند که اصولگرايان «در دقيقه ۹۰ به گل دست يافته» و فهرست واحدی ارايه کنند.


XS
SM
MD
LG