لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

کرونا در جهان؛ تعداد مبتلایان از مرز دو میلیون نفر گذشت؛ مرگ ۱۳۰ هزار نفر


زنی در پاریس در حال عبور از برابر پوستری که روی آن از کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قدردانی شده است.
زنی در پاریس در حال عبور از برابر پوستری که روی آن از کادر درمانی در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا قدردانی شده است.

بر اساس آمارهای رسمی کشورها، تاکنون بیش از دو میلیون نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و شمار افراد جان‌باخته نیز به ۱۲۹ هزار و ۹۹ نفر رسیده است.

تا لحظه تنظیم این گزارش در روز چهارشنبه ۲۷ فروردین، حدود ۲۹ هزار نفر به مبتلایان قطعی جدید و حدود سه هزار و ۳۶۰ نفر به شمار فوتی‌های افزوده شد.

آمریکا

آمریکا بیشترین شمار ابتلا و مرگ‌ومیر در جهان را به دلیل شیوع کرونا دارد.

تاکنون ابتلای بیش از ۶۱۶ هزار نفر در این کشور به کرونا قطعی شده و ۲۶ هزار و ۳۳۴ نفر نیز جان باخته‌اند. بدین ترتیب بیش از ۳۰ درصد موارد قطعی ابتلا و حدود ۱۸ درصد از کل افراد فوت شده جهان در آمریکا اتفاق افتاده است.

تاکنون دو میلیون نفر در آمریکا تست کرونا داده و مطالعات نشان می‌دهد که شمار واقعی مبتلایان به کرونا می‌تواند بسیار بیشتر از این رقم باشد. کارشناسان می‌گویند برای برآورد دقیق شمار مبتلایان باید ده‌ها میلیون تست کرونا در کشور انجام شود.

روز چهارشنبه ۲۸۷ نفر به شمار مرگ‌ومیر در آمریکا اضافه شده که بسیار کمتر از روزهای گذشته است.

اروپا

بعد از آمریکا، اروپا بیشترین آسیب را از کرونا دیده است، اگرچه شمار مبتلایان جدید و فوتی‌ها در بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به هفته گذشته کاهش داشته است.

ایتالیا با بیش از ۲۱ هزار نفر، بیشترین شمار مرگ‌ومیر در اروپا را داشته و در جهان نیز بعد از آمریکا در مقام دوم قرار گرفته است. در روز جاری ۵۷۸ نفر در این کشور جان خود را از دست دادند.

بعد از ایتالیا، اسپانیا با ۱۸ هزار و ۵۷۹ مرگ، در مقام سوم جهان قرار دارد و روز دوشنبه نیز ۳۲۴ نفر جدید از کرونا جان باختند.

فرانسه با ۱۵ هزار و ۷۲۹ نفر افراد فوت شده در مقام چهارم قرار دارد، اما هنوز آمارهای روز چهارشنبه را منتشر نکرده است.

بریتانیا در مقام بعدی قرار دارد که تاکنون ۱۲ هزار و ۸۶۸ نفر مرگ‌ومیر داشته و ۷۶۱ نفر تنها در روز چهارشنبه فوت کرده‌اند. تاکنون در میان کشورهایی که آمارهای افراد جان‌باخته روز جاری را منتشر کرده‌اند، بیشترین شمار قربانی در بریتانیا بوده است.

بلژیک و هلند نیز طی روزهای گذشته آمار مرگ‌ومیر دور رقمی داشته‌اند و روز چهارشنبه نیز شمار جان‌باختگان جدید در بلژیک ۲۸۳ نفر اعلام شد و این رقم برای هلند ۱۸۹ نفر بود. آلمان نیز طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۷ مورد مرگ داشته است.

آسیا

اگرچه آمارهای رسمی چین همواره مورد شک محافل کارشناسی و بهداشتی جهان است، اما این کشور از حدود یک ماه پیش (۱۷ مارس) تاکنون آمار مرگ‌ومیر روزانه را تک رقمی گزارش داده است که اگر واقعیت داشته باشد، نشان می‌دهد چین که خاستگاه ویروس کرونا بوده، توانسته است شیوع آن را مهار کند.

موارد ابتلای جدید نیز طی بیش از یک ماه گذشته، به استثنای ۱۲ آوریل، همواره دو رقمی بوده است. چین می‌گوید در ۲۴ ساعت گذشته تنها یک مورد فوتی داشته و شمار مبتلایان جدید تنها ۴۶ نفر بوده است.

کره جنوبی که زمانی بعد از چین بدترین وضعیت شیوع کرونا در کشور را داشت، با قرنطین عمومی و تست گسترده شهروندان توانسته است که شیوع این ویروس را تا حد زیادی متوقف کند و آمارها نیز نشان می‌دهد شمار مبتلایان جدید طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۷ نفر و شمار افراد جان باخته جدید سه نفر بوده است.

کل قربانیان در کره جنوبی ۲۲۵ نفر بوده است و این کشور به رغم شیوع کرونا در جهان، روز جاری انتخابات پارلمانی برگزار کرد. ۴۴ میلیون نفر در این کشور واجد شرایط رای‌دهی هستند و گزارش‌ها حاکی است که افراد با همراه داشتن ماسک و مواد ضدعفونی، همچنین فاصله‌گذاری اجتماعی فرآیند رای‌گیری انجام شده است.

ژاپن نیز تاکنون ۱۴۶ مورد مرگ داشته و طی روز چهارشنبه هیچ مورد فوتی نداشته است. شمار مرگ‌ومیر در هند با ۱۴ مورد جدید به ۴۰۵ نفر رسیده است. پاکستان نیز با ۱۱ مورد، کلا ۱۰۷ قربانی داشته است.

خاورمیانه و آفریقا

در میان کشورهای خاورمیانه و آفریقایی بیشترین شمار مرگ‌ومیر ناشی از شیوه کرونا را ایران داشته است. آمارهای رسمی وزارت بهداشت ایران می‌گوید تاکنون ۴۷۷۷ نفر از کرونا درگذشته‌اند، اما در روزهای اخیر برخی مقامات جمهوری اسلامی اذعان کرده‌اند که آمار واقعی مبتلایان و درگذشتگان بسیار بیشتر از آمار رسمی است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران نیز در گزارشی بر اساس تخمین‌ها اعلام کرده که آمار واقعی تعداد افراد جان‌باخته حدود دو برابر و آمار مبتلایان بین ۸ تا ۱۰ برابر آمار اعلام‌شده توسط وزارت بهداشت است.

بعد از ایران، الجزایر با ۳۲۵ مورد مرگ‌ومیر، بیشترین تعداد قربانیان را در خاورمیانه و آفریقا داشته است. در ردیف‌های بعدی مصر، مراکش و اسرائیل قرار دارند.

عربستان و عراق نیز تاکنون به ترتیب ۷۹ و ۷۸ مورد مرگ‌ومیر داشته‌اند.

منابع: وورلد او مترز، سی‌ان‌ان، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG