لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

محکوم جنایات جنگی یوگسلاوی در دادگاه جام زهر نوشید و مرد


پرالیاک پیش از نوشیدن زهر فریاد زد: «اسلوبودان پرالجاک جنایتکار جنگی نیست. من این حکم را رد می‌کنم».
پرالیاک پیش از نوشیدن زهر فریاد زد: «اسلوبودان پرالجاک جنایتکار جنگی نیست. من این حکم را رد می‌کنم».

قضات دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جرایم جنگی یوگسلاوی سابق در لاهه پس از آنکه یکی از متهمان یک بطری را به دهان خود نزدیک کرد و فریاد زد که «سم خوردم»، جلسه دادگاه فرجام مربوط به پرونده شش تن از مقامات سابق کروات‌های بوسنی را متوقف کردند.

شبکه تلویزیونی دولتی کرواسی گزارش داد که این مجرم به نام اسلوبودان پرالیاک مرده است. اما پلیس هلند تاکنون حاضر نشده در این مورد اظهار نظر کند.

یک مامور انتظامی دادگاه گفته است که پس از توقف جلسه دادرسی، اسلوبودان پرالیاک زنده بود و «تحت مراقبت پزشکی» قرار داشت.

به نظر می‌رسد که پس از تایید حکم ۲۰ سال زندان برای اسلوبودان پرالیاک، از فرماندهان سابق نیروهای کروات بوسنی در طول جنگ داخلی یوگسلاوی، او محتویات یک بطری را نوشیده است.

او فریاد زد: «اسلوبودان پرالیاک جنایتکار جنگی نیست. من این حکم را رد می‌کنم».

قاضی دادگاه به سرعت جلسه دادرسی را متوقف کرد.

در بیرون ساختمان دادگاه می‌شد نیروهای پلیس، یک آمبولانس و خودرو آتش‌نشانی را دید. کارکنان اورژانس وارد ساحتمان دادگاه شدند و یک هلی کوپتر بر فراز منطقه در حال گشت‌زنی بود.

قاضی دادگاه رسیدگی به تقاضای فرجام این شش نفر، برخی از جرایم اسلوبودان پرالیاک را لغو کرد ولی حکم ۲۰ سال زندان او را تایید کرد.

پرالیاک که در سال ۲۰۱۳ محاکمه و محکوم شده بود یکی از شش مقام سیاسی و نظامی کروات‌های بوسنی است که در این جلسه تقاضای تجدیدنظر آن‌ها بررسی می‌شد.

یکی از جرایم او صدور دستور انفجار پل قدیمی موستار در نوامبر ۱۹۹۳ است که قاضی دادگاه اولیه در حکم خود آن را «عامل آسیب شدید به غیرنظامیان» توصیف کرده است.

تخریب این پل که متعلق به دوران عثمانی و قرن ۱۵ میلادی است به یکی از نمادهای مهم ویرانی‌های جنگ بدل شد. این پل بعد‌ها بازسازی شد ولی موستار صحنه شدید‌ترین نبرد‌ها بین مسلمانان بوسنی و کروات‌ها بود و تقریبا ۸۰ درصد این شهر در طول جنگ ویران شد.

در جلسه دادگاه فرجام روز چهارشنبه، قضات بخشی از تقاضای تجدیدنظر اسلوبودان پرالیاک را پذیرفته و قبول کردند که این پل در طول جنگ یک هدف نظامی مشروع بوده است. آن‌ها بخشی از محکومیت‌های او را لغو کرده ولی حکم ۲۰ سال زندان او را کاهش ندادند.

یکی دیگر از مجرمان در این دادگاه یادرانک پرلیچ رهبر کروات‌های بوسنی بود که علیه حکم ۲۵ سال زندان خود که در دادگاه بدوی برای او صادر شده است تقاضای فرجام کرده بود. چهار مجرم دیگر نیز از مقامات ارشد کروات‌های بوسنی در طول جنگ هستند که به زندان‌های طولانی از ۱۰ تا ۲۰ سال محکوم شده‌اند.

قبل از متوقف شدن جلسه دادگاه، قضات حکم ۲۵ سال زندان برای یادرانک پرلیچ را تایید کردند. او به جرم مشارکت در یک طرح و تشکیلات تبهکارانه در دوران حکومت فرانجو توجمان و با هدف ایجاد کشوری با‌ نژاد خالص محکوم شده است.

با وجود اعتراض دولت کرواسی و تقاضای آنها برای لغو این حکم، دادگاه تجدیدنظر محکومیت آقای پرلیچ را تایید کرد.

تلویزیون دولتی کرواسی گزارش داد که پس از وقایع امروز در لاهه، رییس‌جمهوری کرواسی سفر خود به ایسلند را متوقف کرد و دولت قرار است یک جلسه اضطراری تشکیل دهد.

میروسلاو، پسر فرانجو توجمان، رییس‌جمهوری فقید کرواسی اقدام اسلوبودان پرالیاک در جلسه دادگاه را «نتیجه موضع اخلاقی او در نپذیرفتن حکمی دانست که با واقعیات و عدالت هیچ ارتباطی ندارد».

یک هفته پیش دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جرایم جنگی یوگسلاوی سابق، راتکو ملادیچ فرمانده سابق نیروهای صرب بوسنی را به حبس ابد محکوم کرد.

این پایان دو دهه فعالیت این دادگاه است که در سال ۱۹۹۳ و در اوج جنگ داخلی یوگسلاوی برای رسیدگی به شدید‌ترین جنایات جنگی پس از جنگ جهانی دوم در اروپا تشکیل شد.

XS
SM
MD
LG