لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۰

روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد


جمال خاشقجی برای بخش دیدگاه‌های «واشنگتن‌پست» مقاله می‌نوشت.
جمال خاشقجی برای بخش دیدگاه‌های «واشنگتن‌پست» مقاله می‌نوشت.

یک روزنامه‌نگار سرشناس اهل عربستان سعودی که منتقد حکومت آن کشور است و روز سه‌شنبه ۱۰ مهر وارد کنسولگری این کشور در استانبول شد ناپدید شده و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست.

نامزد او که در بیرون از ساختمان منتظر او بوده به شدت نگران است و دولت آمریکا نیز در حال تحقیق در مورد این ماجراست.

جمال خاشقجی که برای بخش دیدگاه‌های «واشنگتن‌پست» مقاله می‌نوشت روز سه‌شنبه برای دریافت یک مدرک رسمی برای ازدواج وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی شد.

جمال خاشقجی مشاور سابق دولت عربستان پارسال برای پرهیز از بازداشت به خاطر انتقاد از سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد این کشور و شرکت ریاض در جنگ یمن به آمریکا نقل مکان کرد.

الی لوپز، سردبیر بخش بین‌الملل روزنامه واشینگتن پست گفت: «روز چهارشنبه نتوانستیم با جمال تماس بگیریم و در مورد سرنوشت او نگرانیم. ما در حال بررسی وضعیت وی و جمع‌آوری اطلاعات هستیم. بازداشت او اگر به خاطر فعالیت‌های روزنامه‌نگاری باشد ناعادلانه و انزجار آمیز است».

نامزد ترک آقای خاشقجی به نام حدیثه که حاضر نشد نام خانوادگی‌اش را برملا کند از صبح روز چهارشنبه بیرون ساختمان کنسولگری عربستان سعودی منتظر او بوده است. او گفت: «از ساعت یک بعد از ظهر سه‌شنبه هیچ خبری از او ندارم».

او افزود آقای خاشقجی تلفن همراهش را نزد او گذاشته است.

او گفت: «می‌خواهیم بدانیم جمال کجاست و می‌خواهیم که سالم از کنسولگری خارج شود».

نه دولت ترکیه و نه کنسولگری و سفارت عربستان در این کشور حاضر نشدند در مورد این ماجرا اظهار نظر کنند.

وزارت خارجه آمریکا گفته که در حال تحقیق در مورد این حادثه است.

یکی از دوستان آقای خاشقجی در استانبول که رئیس انجمن رسانه‌های عربی - ترکی است گفت با مقامات ترکیه تماس گرفته و آنها گفته‌اند که این موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنند.

نامزد آقای خاشقجی گفت از دولت ترکیه خواسته است از تمامی مجاری دیپلماتیک برای یافتن نامزدش استفاده کند.

جمال خاشقجی در سپتامبر ۲۰۱۷ در مطلبی در واشینگتن‌پست با عنوان «هراس و تهدید در عربستان سعودی» نوشت: «وقتی از هراس، تهدید و بازداشت روشنفکران و رهبران مذهبی که نظرات خود را بیان می‌کنند صحبت می‌کنم و می‌گویم من هم اهل عربستان سعودی هستم تعجب نمی‌کنید؟»

در همان دوره آقای خاشقجی گفت همکاری او با روزنامه الحیات ممنوع شده است.

او اذعان کرد که از اخوان‌المسلمین حمایت می‌کند و روزنامه الحیات با این نگرش مخالف است. حکومت عربستان سعودی اخوان المسلمین را یک «گروه تروریستی» می‌داند ولی ترکیه یکی از حامیان اصلی این گروه است.

هشتگ «ربودن جمال خاشقجی» از غروب سه‌شنبه یکی از پربیننده‌ترین مطالب عربی در شبکه توئیتر بوده است.

حکومت عربستان سعودی در فهرست آزادی مطبوعات که توسط گزارشگران بدون مرز منتشر می‌شود در میان ۱۸۰ کشور جهان در رتبه ۱۶۹ قرار دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG