لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۴

«تخريب جنگل های گيلان با دستور دولت»


یک کارشناس محیط زیست می گوید: ظرف ۳۰ سال گذشته مساحت جنگل های شمال ایران بر اثر تخريب از ۲۵ ميليون هکتار به ۱۲ ميليون کاهش يافته است.
یک کارشناس محیط زیست می گوید: ظرف ۳۰ سال گذشته مساحت جنگل های شمال ایران بر اثر تخريب از ۲۵ ميليون هکتار به ۱۲ ميليون کاهش يافته است.

در پی مقاومت کارشناسان محيط زيست و مديران منابع طبيعی استان گيلان در برابر تخريب ۱۲۰ هکتار از جنگل های جلگه ای اين استان که به دستور وزير جهاد کشاورزی صورت گرفته است، سه تن از مديران منابع طبيعی و حفاظت از جنگل ها از کار برکنار شدند.


مديران منابع طبيعی و حفاظت از جنگل ها در حالی از کار خود برکنار شدند که طی روزهای گذشته در برابر دستور وزير جهاد کشاورزی مبنی بر واگذاری و تخريب ۱۲۰ هکتار از اراضی جنگلی استان گيلان برای گسترش شهرک صنعی و احداث کارخانه پتروشيمی مقاومت کرده و مانع از قطع درختان شدند.


بنا بر گزارش روزنامه همشهری، استاندار گيلان هفته گذشته بدون اخذ نظر کارشناسان منابع طبيعی استان و سازمان جنگل ها و مراتع، ۱۲۰ هکتار از اراضی جنگلی جلگه ای واقع در ضلع جنوبی شهرک صنعتی رشت در منطقه لاکان را برای گسترش فضای شهرک صنعتی از وزير جهاد کشاورزی درخواست کرد که وزير نيز با اين درخواست موافقت کرد.


درهمين حال و با موافقت اسکندری با اين درخواست، جمعی از کارکنان اداره کل منابع طبيعی از جمله مديرکل دفتر حفاظت و حمايت سازمان جنگل ها و مراتع و همچنين معاون حفاظت و امور اراضی اين سازمان و مديرکل اداره منابع طبيعی استان گيلان به دليل آن که اين تصميم فاقد پشتوانه کارشناسی بود با آن مخالفت کرده و آن را مغاير با اصول حقوقی و قانونی حاکم بر منابع طبيعی دانستند و بر همين اساس در مقابل اجرای اين حکم مقاومت کردند که با عکس العمل وزير از کار برکنار شدند.


توسعه شهرک صنعتی و احداث صنايع پتروشيمی درحالی به بهانه ای برای تصرف و تخريب جنگل های گيلان تبديل شده است که به گزارش خبرگزاری ايرنا، بيش از ۶۰ درصد از شرکت های صنعتی موجود در اين شهرک غيرفعال و تعطيل بوده و استان گيلان با معضل بيکاری روبرو است.


از سوی ديگر دستور تخريب ۱۲۰ هکتار از جنگل های گيلان برای ساخت يک کارخانه پتروشيمی درحالی توسط وزارت جهاد کشاوری صادر شده است که استان گيلان به همراه استان های مازندران ، گرگان و سمنان از جمله مناطق بی نظيری در دنيا است که باقيمانده جنگل های هيرکانی متعلق به دوره سوم زمين شناسی را درخود جای داده است.



استان گيلان به همراه استان های مازندران گرگان و سمنان از جمله مناطق بی نظير در دنيا است که باقيمانده جنگل های هيرکانی متعلق به دوره سوم زمين شناسی را درخود جای داده است.

اين جنگل ها بسيار مورد توجه قرار داشته و سالانه بسياری از زمين شناسان و زيست شناسان معتبر دنيا برای مطالعه به اين منطقه سفر می کنند.



واکنش نمايندگان


بنا برگزارش خبرگزاری های ایران، هم اکنون با شکايت و پيگيري های مديران برکنار شده اداره کل منابع طبيعی گيلان، تخريب و پاک تراشی جنگل برای مدت کوتاهی توسط دستگاه قضايی متوقف شده است اما طبق اعلام اداره کل منابع طبيعی استان گيلان، تاکنون نزديک به ۲۰ هزار اصله درخت جنگلی در تنها باقيمانده جنگل های جلگه ای در مساحتی به وسعت شش هکتار قطع شده است.


در همين رابطه برخی از کارشناسان محيط زيست و تعدادی از نمايندگان استان گيلان ضمن اعتراض به تخريب جنگل های گيلان، خواستار پاسخگويی وزير جهاد کشاورزی و صنايع و معادن شدند.


يکی از نمايندگان استان گيلان در مجلس هفتم نيز با انتقاد از عملکرد وزير جهاد کشاورزی و استانداری گيلان مبنی بر«اصرار بیجا» در احداث پتروشيمی در جنگل گفت: اين در حالی است که استانداری گيلان زمين های سند خورده زيادی در اختيار دارد که اصلا نيازی هم به قطع درخت نيست. مثلا در حاشيه درياچه لاهيجان، ۱۱۳ هکتار زمين سند خورده به نام استانداری برای منطقه ويژه اقتصادی وجود دارد.


ايرج نديمی همچنين به ايسنا گفت: پسنديده نيست مسوولی را برکنار کنيم به لحاظ اينکه حرف حق زده است، لذا اظهار تاسف ما همراه با پيگيري های قانونی است. چون معتقديم در اين مورد به اين مديران خوب و خوشنام که برکنار شده اند ظلم شده است.


درهمين رابطه دکتر علی محمدی، استاد دانشگاه نيز گفت: روند تخريب اراضی جنگلی و عرصه های منابع طبيعی طی چند دهه اخير همواره سير صعودی داشته است چرا که مشکلات منابع طبيعی هيچ گاه در سياست گذاري ها مورد توجه قرار نگرفته و از همه مهمتر آن که به دليل زير مجموعه بودن اين بخش در بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی طی همه اين سالها با رويکرد افزايش سطح اراضی زير کشت و باغات در مواردی خود مسبب اين تخريب ها و تجاوزات بوده است.


احداث کارخانه پتروشيمی در استان گيلان در حالی در دستورکار دولت قرار گرفته که طبق مصوبات هيات دولت خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، احداث صنايع آلاينده به ويژه پالايشگاه و پتروشيمی در سه استان شمالی کشور ممنوع اعلام شده بود، اما محمود احمدی نژاد با لغو اين مصوبه، در سفر اخير خود به گيلان مصوبه احداث پتروشيمی در گيلان را به تصويب رساند.

احداث کارخانه پتروشيمی در استان گيلان در حالی در دستورکار دولت قرار گرفته که طبق مصوبات هيات دولت خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، احداث صنايع آلاينده به ويژه پالايشگاه و پتروشيمی در سه استان شمالی کشور ممنوع اعلام شده بود، اما محمود احمدی نژاد با لغو اين مصوبه، در سفر اخير خودبه گيلان مصوبه احداث پتروشيمی در گيلان را به تصويب رساند.



تخريب ۱۳ ميلیون هکتار جنگل


در حالی که تخريب قسمتی از جنگل های گيلان به دستور وزير جهاد کشاورزی و برای ساخت کارخانه پتروشيمی در حال انجام است، طی هفته گذشته رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداری در مراسم گشايش ششمين نشست منطقه ای اتحاديه جهانی حفاظت از محيط زيست اعلام کرده بود که «روند تخريب جنگلهای شمال طی ۱۰ سال گذشته به صفر رسيده است.»


درهمين رابطه دکتر اسماعيل کهرم، کارشناس محيط زيست و استاد دانشگاه تهران گفت: مشخص نيست براساس کدام آمار اعلام مي شود که روند تخريب جنگل های شمال به صفر رسيده است.


آقای کهرم همچنين گفت: زمانی روند تخريب به صفر مي رسد که عوامل تخريب يعنی چرای دام در جنگل، معيشت متکی بر جنگل جنگل نشينان، برداشت قانونی چوب و قاچاق چوب متوقف شده باشد. آيا به راستی اين عوامل ظرف ۱۰ سال گذشته به صفر رسيده است؟


دکتر علی محمدی نيز در اين رابطه گفت: اينکه رییس سازمان جنگل ها با چنين قاطعيتی اعلام مي کند روند تخريب جنگل های شمال طی ۱۰ سال گذشته به صفر نزديک شده بسيار بحث برانگيز است چرا که معاون پيشين محيط طبيعی و تنوع زيست سازمان حفاظت محيط زيست، در دوران تصدی خود اعلام کرد: تخريب جنگل ها به نقطه غيرقابل برگشت رسيده به طوری که حتی اگر همين الان جلوی تخريب گرفته شود باز هم به نقطه قبلی نمي توانيم بازگرديم.


آقای محمدی گفت: ظرف ۳۰ سال گذشته مساحت جنگل های شمال ایران بر اثر تخريب از ۲۵ ميليون هکتار به ۱۲ ميليون کاهش يافته است.


XS
SM
MD
LG