لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

روسيه يک خبرنگار آمريکايی را از مسکو اخراج کرد


دیوید ساتر از ماه سپتامبر به عنوان مشاور رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در مسکو فعالیت می‌کرد.
دیوید ساتر از ماه سپتامبر به عنوان مشاور رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در مسکو فعالیت می‌کرد.
کوين کلوز، رييس راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی می‌گويد که روسيه درخواست تمديد ويزای ديويد ساتر، خبرنگار آمريکايی که مشاور راديو آزادی نيز هست، را رد کرده و وی از مسکو اخراج شده است.

آقای کلوز در بيانيه‌ای که روز ۱۳ ژانويه منتشر شد اشاره کرده که سفارت آمريکا در مسکو از اقدام عليه ساتر مطلع شده و يک اعتراض رسمی را تسليم وزارت امور خارجه روسيه کرده است.

وی افزوده است: درخواست سفارت آمريکا از وزارت خارجه روسيه برای توضيح در اين زمينه بدون پاسخ مانده است.

ديويد ساتر روز دوشنبه در توئيتر خود نوشت: «همان طور که بعضی از شما ممکن است متوجه شده باشيد، من از روسيه اخراج شده‌ام».

اين روزنامه‌نگار آمريکايی به شبکه تلويزيونی سی‌ان‌ان گفته است که در حال حاضر در لندن به سر می‌برد تا «ببيند که چه بايد انجام دهد».

وی در ماه دسامبر و پس از انفجاری در شهر ولگوگراد روسيه که به مرگ ۳۰ نفر انجاميد در يادداشتی برای سی‌ان‌ان نوشت که بازديدکنندگان از المپيک زمستانی سوچی «پا به يک منطقه جنگی می‌گذارند».

آقای ساتر می‌گويد که هنوز مشخص نيست چه دليلی باعث اخراج او از روسيه شده است.

وی افزوده است: «من هميشه منتقد پوتين (رييس جمهوری روسيه) بوده‌ام و اين نکته جديدی نيست. شايد الان از من نکته‌ای انتقادی پيدا کرده که بيش از تحمل‌شان بوده است. اما در واقع موارد زيادی برای انتقاد وجود دارد. اگر شما برای گزارش دادن به روسيه برويد، تقريبا بايد هميشه منتقد باشيد».

به گفته ساتر، ادبياتی که برای اخراج وی از روسيه به کار برده شده است يادآور دوران جنگ سرد است.

وی از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳ به عنوان مشاور راديو اروپای آزاد/ راديو آزادی در روسيه کار و زندگی می‌کرده است. آقای ساتر برای بخش روسيه اين رسانه خبری، تحليل می‌نوشت.

وی همچنين برای ساير وب‌سايت‎های خبری و تحليلی، مصاحبه کرده و يادداشت می‌نوشت.

به گزارش راديو اروپای آزاد، در ماه دسامبر به آقای ساتر اطلاع داده شده که درخواست ويزايش تاييد شده است- از جمله يک شماره رسمی از وزارت امور خارجه روسيه دريافت کرد.

با اين حال از او خواسته شد تا برای گرفتن ويزای خود به سفارت روسيه در کيف، پايتخت اوکراين، مراجعه کند. اما بعد يک مقام سفارت مسکو در کيف به او گفت که حضور وی در روسيه «نامطلوب» تشخيص داده شده و درخواست ويزايش رد شده است.

ديويد ساتر تاکنون سه کتاب درباره روسيه و اتحاد جماهير شوروی سابق نوشته است.
XS
SM
MD
LG