لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۲

آغاز اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس؛ «فقط برف مزاحم است»


شعار اجلاس امسال داووس این است: «خلق آینده‌ای مشترک در دنیای از هم گسیخته»
شعار اجلاس امسال داووس این است: «خلق آینده‌ای مشترک در دنیای از هم گسیخته»

همزمان با ورود میلیاردرها، رهبران جهان و روسای شرکت‌های بزرگ اقتصادی به شهر داووس سوئیس برای شرکت در اجلاس سالیانه مجمع جهانی اقتصاد، فقط بارش برف سنگين مزاحم به نظر می‌رسد.

بیش از ۶۰ رییس دولت و حکومت و صدها تن از رهبران موسسات و شرکت‌های اقتصادی، اساتید دانشگاه ها، نهادهای مدنی و حتی ستاره‌ها و شخصیت‌های معروف در این اجلاس چهار روزه که روز سه‌شنبه سوم بهمن در یک روستای کوهستانی سوئیس آغاز بکار کرد شرکت دارند.

شعار اجلاس امسال این است: «خلق آینده‌ای مشترک در دنیای از هم گسیخته»

با توجه به بهبود اوضاع اقتصادی و این امیدواری که اصلاحات جدید مالیاتی آمریکا درآمد شرکت‌های بزرگ را افزایش خواهد داد، خوشبینی در آغاز این اجلاس موج می‌زند.

کلاوس شواب رییس مجمع جهانی اقتصاد روز اول بهمن در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: «من بابت ریزش برف خوشحالم چون داووس را به آن شکلی که واقعا باید باشد یعنی یک دهکده جهانی تبدیل خواهد کرد. دهکده‌ای که طبیعت هنوز در آن نقش مهمی ایفا می‌کند. در مذاکرات ما نیز مسئله محیط زیست جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت».

ریزش برف سنگین در کوهستان آلپ رفت‌وآمد در بسیاری از مناطق را دشوار کرده و روز دوم بهمن بعد از بارش برف دیگری در سوئیس، در مورد احتمال ریزش بهمن هشدار داده شد.

در داخل سالن بزرگ این همایش حدود ۴۰۰ میزگرد و هیات کارشناسی در مورد موضوعات مربوط به رشد اقتصادی، محیط‌زیست، تروریسم، هوش مصنوعی، آینده آفریقا و راه‌های مشارکت پناهجویان در جوامع میزبان تشکیل شده و بحث خواهند کرد.

یک دهه پس از بحران اقتصادی ۲۰۰۸ که با ورشکستگی بانک آمریکایی لیمن برادرز شروع شد و بخش اعظم اقتصاد جهان را به رکود کشاند انتظار می‌رود که دونالد ترامپ و سیاست‌های او حتی قبل از سخنرانی‌اش در روز پایانی بر مباحث اجلاس چهار روزه تاثیر فراوانی داشته باشد.

یک طومار در مخالفت با سفر دونالد ترامپ به سوئیس و شرکت او در این اجلاس منتشر شده و تاکنون رو اینترنت بیش از ۱۶ هزار مورد حمایت جلب کرده است.

رهبر جوانان سوسیالیست سوئیس به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «جلوگیری از برگزاری تظاهرات در داووس مخفی شدن پشت نخبگان جهانی است و قاعدتا دولت سوئیس می‌بایست ظرفیت بیشتری نشان می‌داد».

پلیس سوئیس برای کنترل اوضاع امنیتی حدود چهار هزار و ۳۰۰ مامور به منطقه اعزام کرده است. مقامات می‌گویند تعداد ماموران امنیتی در حد سال‌های قبل است هر چند امسال برای دومین بار است که یک رئیس‌جمهوری آمریکا در این اجلاس شرکت می‌کند.

علاوه بر نخبگان اقتصادی و رهبران سیاسی تعدادی از چهره‌های سرشناس فیلم و موسیقی از جمله التون جان خواننده انگلیسی و کیت بلانشت بازیگر هاليوود از جمله ستارگانی هستند که قرار است برای جلب توجه به مسائل اجتماعی در جلسات گوناگون، میزگردها و یا مهمانی‌های این اجلاس شرکت کنند.

در اجلاس داووس امسال چندین جلسه بحث و گفت‌وگو در مورد موضوع آزار جنسی نیز برگزار خواهد شد که ستايشی از جنبش «#من هم» است که پس از برملا شدن رفتارهای جنسی نادرست هاروی واینستین و دیگر چهره‌های سرشناس هالیوودی به راه افتاده است.

اجلاس داووس در برابر اتهامات مربوط به نابرابری جنسیتی، امسال هفت زن از جمله کریستین لاگارد رییس صندوق بین‌المللی پول و جینی رومتی مدیرعامل آی‌بی‌ام را به عنوان اعضای هیات رئیسه تعیین کرده است.

XS
SM
MD
LG