لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

سنای آمریکا در کنترل دمکرات‌ها باقی ماند، مجلس نمایندگان در اختیار جمهوریخواهان


کنگره آمریکا
کنگره آمریکا
همزمان با برگزاری انتخابات رياست جمهوری، رای گيری برای کرسی های خالی مجالس قانونگذاری آمريکا نيز برگزار شد.

پس از ماهها کارزار انتخاباتی شديد دمکرات ها نتوانستند به شکل موثری بر آرای خود در مجلس نمايندگان بيافزايند و جمهوریخواهان نيز از به دست گرفتن کنترل مجلس سنا بازماندند. به اين ترتيب تعادل قوا در مجالس قانونگذاری آمريکا در حالت قبل باقی خواهد ماند، سنا در کنترل دمکرات ها و مجلس نمايندگان در کنترل جمهوری خواهان.

شبکه خبری « فاکس نيوز» در گزارشی می نويسد که جمهوری خواهان تقريبا در رقابت بر سر تمامی کرسی های اصلی مجلس سنا شکست خوردند. در صورتی که در انتخابات ميان دوره ای دو سال پيش نامزدهای اين حزب در به دست آوردن کرسی های اين مجلس پيشرفت خوبی داشتند.

دمکرات ها نيز نتوانستند ۲۵ کرسی مورد نياز برای کنترل مجلس نمايندگان را به کرسی های فعلی خود بيافزايند و به اين ترتيب اين مجلس در کنترل جمهوری خواهان باقی ماند.

پل رايان نامزد معاونت رياست جمهوری از حزب جمهوری خواه، کرسی خود از ايالت ويسکانسين را حفظ کرد. جان بینر رييس مجلس نمايندگان و عضو حزب جمهوریخواه به سادگی در ايالت اوهايو پيروز شد و اريک کانتور رييس فراکسيون جمهوریخواهان در اين مجلس با شکست دادن نامزد دمکرات ها در ايالت ويرجينيا توانست برای هفتمين بار از اين ايالت به کنگره راه يابد.

ترکيب نهايی کرسی های مجلس نمايندگان هنوز دقيقا مشخص نشده است اما در مجلس سنا دمکرات ها صاحب ۵۲ و جمهوری خواهان صاحب ۴۴ کرسی هستند. در مجلس نمايندگان نيز حداقل ۲۲۴ کرسی به جمهوری خواهان و ۱۷۱ کرسی نيز به دمکرات ها تعلق دارد.

شبکه خبری «فاکس نيوز» می افزايد که جمهوریخواهان برای کنترل کامل مجلس سنا فقط به چند کرسی ديگر نياز داشتند و با توجه به پيروزی چشمگير آنها در انتخابات ميان دوره ای دو سال پيش، آنها فکر می کردند که امسال بر آرای خود افزوده و در نتيجه کنترل هر دو مجلس قانونگذاری را در دست خواهند گرفت.

پيروزی دو سال پيش جمهوریخواهان تا حد زيادی مديون فعاليت و فشارهای جنبش اعتراضی و دست راستی موسوم به «تی پارتی» بود. اما در رقابت های امسال دو تن از نامزدهای جمهوریخواه در ايالت های ميسوری و اينديانا که به شدت به اين جنبش نزديک هستند به خاطر اظهار نظرهای جنجالی و واکنش برانگيز در مورد تجاوز به زنان و بارداری ناشی از آن شکست خوردند.

در رای گيری های روز سه شنبه، رقابت بر سر ۳۳ کرسی خالی مجلس سنا بود که ۲۳ کرسی آن در گذشته متعلق به دمکرات ها و ۱۰ کرسی آن نيز متعلق به جمهوریخواهان بود. يکی از معدود پيروزی های مهم جمهوری خواهان، در انتخابات ايالت آريزونا بود که يک چهره جديد جمهوریخواه توانست کرسی نماينده سابق حزب در اين ايالت را حفظ کند.

در ايالت ماساچوست که معمولا به دمکرات ها گرايش زيادی دارد اليزابت وارن پروفسور دانشگاه هاروارد در يک رقابت سرسختانه و بسيار تنگاتنگ توانست اسکات براون سناتور جمهوریخواه اين ايالت را شکست دهد.

در ايالت کنتيکات، کريس مورفی از حزب دمکرات توانست ليندا مک ماهن جمهوری خواه را که سابقا از مديران يک شبکه رسانه ای کشتی کج بوده شکست دهد. سناتور سابق اين ايالت جو ليبرمن بود که جزو مستقل ها محسوب می شد.

خانم مک ماهن در رقابت های سال ۲۰۱۰ نيز شکست خورده بود. آمارهای کارزار انتخاباتی وی نشان می دهد که وی در اين دو دوره رقابت چند ده ميليون دلار از پول شخصی خود را هزينه کرده بود.

در ايالت فلوريدا سناتور بيل نلسون از حزب دمکرات با شکست دادن نامزد جمهوری خواهان برای سومين دوره کرسی اين ايالت در مجلس سنا را حفظ کرد.

باب کيسی سناتور دمکرات در پنسيلوانيا نيز کرسی خود را حفظ کرد. کرسی خالی مجلس سنا برای ايالت مين را آنگوس کينگ نامزد مستقل اشغال خواهد کرد که بر نامزدهای جمهوریخواه و دمکرات پيروز شد. انتظار می رود که وی در تصميم گيری های اصلی به سمت حزب دمکرات متمايل باشد.

در ايالت ويرجينيا دمکرات ها با وجود بازنشسته شدن سناتور قبلی خود توانستند اين کرسی را حفظ کنند.

در ايالت ورمونت، برنی ساندرز سناتور ليبرال توانست حريف جمهوریخواه خود را شکست دهد. وی معمولا به سمت حزب دمکرات متمايل است.

و در ويرجينيای غربی نيز سناتور جو مانچين با پيروزی بر حريف جمهوریخواه خود توانست اين کرسی را برای حزب دمکرات حفظ کند.
XS
SM
MD
LG