لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

دانمارک رسما به ائتلاف دریایی اروپا در خلیج فارس پیوست


بعد از حمله به چندین نفتکش در خلیج فارس و دریای عمان، آمریکا و عربستان، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند.
بعد از حمله به چندین نفتکش در خلیج فارس و دریای عمان، آمریکا و عربستان، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند.

جِپ کوفود، وزیر دفاع دانمارک، می‌گوید نیروی دریایی این کشور شامل یک شناور به همراه ۱۵۵ نظامی و یک هلی‌کوپتر به ائتلاف نظامی اروپا در خلیج فارس می‌پیوندند.

ایده ائتلاف نظامی اروپا برای تامین امنیت تردد آزاد کشتی‌ها در آب‌های جنوبی ایران بعد از توقیف یک نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران در تابستان امسال مطرح شد.

پاریس اخیرا اعلام کرد که ائتلاف نظامی اروپا به رهبری فرانسه و با حضور حداقل ۱۰ کشور اروپایی و غیراروپایی، از جمله هلند به زودی تشکیل خواهد شد تا در خلیج فارس حضور یابد.

به غیر از اروپا، آمریکا نیز ائتلافی به رهبری خود و با حضور کشورهایی مانند عربستان، امارات، کویت، بحرین، قطر، بریتانیا، آلبانی و استرالیا تشکیل داده تا آزادی کشتیرانی در خلیج فارس را تامین کنند.

بعد از حمله به چندین نفتکش در خلیج فارس و دریای عمان طی ماه‌های اردیبهشت و خرداد، آمریکا و عربستان، ایران را به دست داشتن در این حملات متهم کردند و ایالات متحده از جامعه جهانی درخواست کرد برای تامین امنیت تردد کشتی‌ها و نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران به این ائتلاف بپیوندند.

تهران اتهام دست داشتن در این حملات را رد کرده است.

آقای کوفود روز پنجشنبه ۲۱ آذر گفت دانمارک «منافع خاصی» در تامین امنیت کشتیرانی از تنگه هرمز دارد.

به نظر می‌رسد اشاره وی به غول کشتیرانی مرسک دانمارک، یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل دریایی جهان است که در خاورمیانه نیز فعالیت چشمگیری دارد.

قرار است نیروهای دانمارک با پایگاه دریایی فرانسه در ابوظبی و پایگاه آمریکا در بحرین هماهنگ باشند.

XS
SM
MD
LG