لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

مرخصی ۴۸ ساعته حسین درخشان با وثیقه «یک و نیم میلیاردی»


حسین درخشان که به پدر وبلاگ‌نويسی ايران شهرت دارد در سال‌های گذشته مواضع متفاوتی در مورد جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.
حسین درخشان که به پدر وبلاگ‌نويسی ايران شهرت دارد در سال‌های گذشته مواضع متفاوتی در مورد جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است.
در حالی که يک سايت نزديک به اصولگرايان از اعطای مرخصی به حسين درخشان، وبلاگ‌نويس ايرانی، خبر داده است یکی از آشنایان آقای درخشان به رادیو فردا گفت که وی با تأمین وثیقه یک و نیم میلیارد تومانی تنها برای ۴۸ ساعت آزاد شده است.

سايت «مشرق نيوز» در گزارشی گفته بود که آقای درخشان که از دو سال پيش در زندان به سر می‌برد، چهارشنبه شب از زندان آزاد شده و قرار است در چند روز آينده به زندان بازگردد.

اين سايت نوشته که اين وبلاگ‌نويس ايرانی- کانادايی با وثيقه ميلياردی به مرخصی آمده است ولی به رقم دقيق آن اشاره نکرده است.

با این حال کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران گفته است که حسين درخشان با «وثيقه بی‌سابقه يک و نيم ميليارد تومانی» پس از ۲۶ ماه از زندان اوين آزاد شد.

در این زمینه یکی از آشنایان آقای درخشان در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت که انتظار آن می‌رود که پس از روند دو ساله بازداشت و رسیدگی به اتهاماتش به وی مرخصی داده شود گرچه تاکنون با درخواست‌های خانواده آقای درخشان برای این امر موافقت نشده بود.

وی اضافه کرد که مبلغی که برای وثیقه آقای درخشان تعیین شده بود بالاتر از مبلغ کنونی بود اما در نهایت دادگاه موافقت کرد که وی با سپردن مبلغ یک و نیم میلیارد تومان برای ۴۸ ساعت به مرخصی بیاید.

این فرد نزدیک به خانواده آقای درخشان همچنین اضافه کرد که حسین درخشان پس از اتمام فرصت ۴۸ ساعته مرخصی خود به زندان باز خواهد گشت مگر با درخواست احتمالی وکیل وی برای تمدید مرخصی موافقت شود.

با این حال این منبع مطلع نسبت به ارائه چنین درخواستی در مهلت مقرر ابراز اطمینان نکرد چرا که به گفته وی وکیل آقای درخشان در حال حاضر در خارج از کشور به سر می‌برد.

این فرد نزدیک به خانواده آقای درخشان همچنین وضعیت عمومی حسین درخشان را خوب توصیف کرد و افزود که وی در مدت بیش از دو سال بازداشت مورد شکنجه روحی یا جسمی قرار نگرفته است اما گاه با او «سفت و محکم برخورد شده است» و جلسات بازجویی طولانی را سپری کرده است.

وی همچنین به این اشاره کرده که حسین درخشان در مدت بازداشت در فضایی ساکت و عمدتاً تک نفره به سر برده و منابع خبری محدودی در اختیار داشته است.

این منبع مطلع همچنین به نقل از آقای درخشان گفت که وی در تنظیم کیفرخواست‌هایی که در دادگاه‌های گروهی پس از حوادث انتخابات قرائت شده و در آن به برخی از دیدگاه‌های آقای درخشان اشاره شده بود، همکاری نداشته است.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به خبر اعطای مرخصی به حسین درخشان نشان نداده و آن را تکذيب يا تأييد نکرده‌اند.

آقای درخشان که در کانادا اقامت داشت، اواخر تابستان سال ۱۳۸۷ به ايران بازگشت ولی در مهرماه همان سال از سوی نيروهای امنيتی بازداشت شد.

وی از سوی قوه قضاييه به همکاری با دولت‌های متخاصم، تبليغ عليه نظام اسلامی، تبليغ به نفع گروهک ضد انقلاب، توهين به مقدسات و راه‌اندازی و مديريت سايت‌های «مبتذل و مستهجن» متهم شده است.

اين وبلاگ‌نويس در مهرماه سال جاری و پس از دو سال بازداشت موقت، از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۹ سال و شش ماه زندان، پنج سال محروميت از عضويت در احزاب و فعاليت در رسانه‌ها محکوم شده است.

بر اساس حکم دادگاه انقلاب اسلامی، آقای درخشان همچنين به بازگرداندن ۳۰ هزار و ۷۵۰ يورو، دو هزار و ۹۰۰ دلار و ۲۰۰ پوند که گفته می‌شود برای فعاليت‌های خود گرفته، محکوم شده است.

وکيل اين بلاگر ايرانی به حکم صادره اعتراض کرده ولی آنچنان که سايت مشرق نيوز خبر داده است دادگاه تجديدنظر هنوز رأی صادره از سوی دادگاه بدوی را تأييد و يا رد نکرده است.

آقای درخشان که به دلیل فعالیت‌هایش در تشویق جوانان ایرانی به وبلاگ‌نویسی، به پدر وبلاگ‌نويسی ايران شهرت دارد در سال‌های گذشته مواضع متفاوتی اتخاذ کرده است.

وی تا يکسال پيش از بازگشت به ايران ديدگاهی ضد جمهوری اسلامی داشت و مقالات زيادی نيز در وبلاگ خود درباره «اوضاع نابسامان» ايران منتشر کرد.

ولی در سال ۲۰۰۵ مواضع سياسی خود را تغيير داد و از دولت محمود احمدی‌نژاد و سياست‌های وی در عرصه داخلی و خارجی حمايت کرد.

حسين درخشان از آقای احمدی‌‌نژاد به اين دليل حمايت کرد که به گفته او، «مقابل غرب ايستاده است و از حق هسته‌ای ايران دفاع می‌‌کند.»

وی همچنين با انتقاد از آمريکا و اسرائيل، اين کشورها را متهم کرد که به دنبال تغيير رژيم در ايران هستند.

اين وبلاگ‌نویس ايرانی به اعتبار پيشگامی در وبلاگ‌‌نويسی، در سال ۲۰۰۶ به اسرائيل رفت و در سميناری تحت عنوان «اصلاحات، اپوزيسيون و منازعات در خاورميانه» با موضوع «وبلاگ‌نويسی، راه واقعی مخالفت در خاورميانه» شرکت کرد.

جمهوری اسلامی ايران از ابتدای انقلاب بهمن ۵۷، اسرائيل را به رسميت نمی‌شناسد و يکی از اتهام‌های وارده به حسين درخشان نيز سفر او به اين کشور بوده است.

اين در حالی است که آقای درخشان گفته است با گذرنامه کانادايی به اسرائيل رفته بود.

حسين درخشان سومين روزنامه‌نگار دارای تابعيت کانادا است که در سال‌های اخير در ايران بازداشت شده است.

در تيرماه سال ۱۳۸۲، زهرا کاظمی عکاس، خبرنگار ايرانی- کانادايی از سوی نيروهای امنيتی در مقابل زندان اوين بازداشت شد و پس از چند روز بر اثر ضربه «جسم سخت» به سر وی کشته شد.

سال گذشته نيز مازيار بهاری، خبرنگار نيوزويک در تهران، به اتهام شرکت در تظاهرات ضد دولتی در جريان نا آرامی‌های پس از انتخابات خردادماه رياست جمهوری به مدت چند ماه زندانی شد.
XS
SM
MD
LG