لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۵

قطع درختان پارک جنگلی ناهارخوران گرگان برای ساخت «موزه دفاع مقدس»


نمایی از پارک جنگلی ناهارخوران در استان گلستان
نمایی از پارک جنگلی ناهارخوران در استان گلستان
سخنگوی شورای شهر گرگان می گويد که دولت محمود احمدی نژاد برای ساخت «موزه دفاع مقدس» مجوز قطع درختان جنگل ناهارخوران حومه این شهر را صادر کرده و تاکنون درختان زيادی قطع شده است.

پارک جنگلی ناهارخوران در منطقه‌ای در جنوب شهر گرگان در استان گلستان واقع شده است که هر ساله ميزبان هزاران گردشگر و مسافر از سراسر ايران است.

بر اساس گزارشی که خبرگزاری کار ايران، ايلنا، منتشر کرده است، سخنگوی شورای شهر گرگان گفته است که پروژه ساخت موزه دفاع مقدس در جنگل ناهارخوران ادامه دارد و متاسفانه درختان زيادی برای اين منظور قطع شده است.

ذبيح الله ميقانی، اظهار داشت: «اداره کل منابع طبيعی استان گلستان می گويد که بنياد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان گلستان برای اين اقدام مجوز دارد و مسوولان از تهران اين مجوزها را به آنها داده اند.»

وی افزوده است: «اين افراد بايد ابتدا می ديدند که بنياد حفظ آثار در کدام منطقه می خواهد موزه بسازد. مسوولان نديده مجوز داده اند و اينها هم می گويند ما از هيات وزيران مجوز تخريب جنگل را گرفته ايم.»

سخنگوی شورای شهر گرگان می گويد: «مسوولانی که مجوز اين اقدام را داده اند چه رييس جمهوری و چه وزرا بيايند و از نزديک شاهد قطع درختان و آسيب زدن به منابع طبيعی کشور باشند.»

خبرگزاری ايلنا در گزارش ديگری گفته است که «بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان» حدود ده هزار متر مربع زمين از ارتفاعات جنگل های طبيعی و بکر ناهارخوران گرگان را برای تاسيس موزه در اختيار گرفته است.

بر اساس اين گزارش، تخريب اين بخش از جنگل که به «تپه نورالشهدا» معروف شده است اعتراض شورای شهر گرگان و مردم اين شهر را برانگيخته و حتی پيشنهاد زمين جايگزين توسط شورا در جای ديگر به آنان داده شده است.

گزارش ياد شده می افزايد که رييس شورای شهر گرگان در نامه ‌ای به علی اکبر ناطق نوری، رييس دفتر بازرسی ويژه رهبر جمهوری اسلامی ايران خواستار بررسی موضوع و جلوگيری از تخريب محيط زيست و منابع طبيعی شده است.

به نظر می رسد به اين نامه ترتيب اثری داده نشده است چرا که بر اساس گزارش خبرگزاری ايلنا، ساخت و ساز در اين پارک جنگلی همچنان ادامه دارد.

«بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس» استان گلستان در واکنش به انتقادها گفته است: «زمينی که اين پروژه در آنجا در حال ساخت است تنها شش‌ هزار متر است نه ۱۰ هزار متر و مجوز آن در سال ۷۳ برای دفن شهدای گمنام به بنياد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس داده شده است.»

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، روز دوم خردادماه سال جاری نيز مصطفی سبطی، رييس شورای شهر گرگان، گفته بود که «بنده سکوت هيچ مسئولی در رابطه با اين موضوع را جايز نمی دانم و نماينده ولی فقيه و دادستان محترم به عنوان مدعی العموم بايد وارد شوند و برای اين مسئله چاره ای انديشه کنند.»

قطع درختان پارک جنگلی ناهارخوران در حالی ادامه دارد که استان گلستان در سال های اخیر به دلیل نابودی جنگل و فرسایش خاک دچار سیل های متوالی بوده است و در جریان آن خسارات عظیمی به تاسیسات و اموال مردم وارد شده است.
XS
SM
MD
LG