لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۳

دولت‌آبادی: آمار رانندگی «در حین مستی» در تهران هشداردهنده است


دادستان تهران آمار رانندگی در حین «مستی و شرب خمر» در پایتخت را «قابل توجه» و «هشدار دهنده» خواند و خبر داد که سال گذشته در همین زمینه دو هزار و ۹۰۰ پرونده تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین گفت: «طی بازدیدهایی که از دو دادسراهای ارشاد و راهور انجام شد، با آمار قابل توجه رانندگی حین مستی و مواجه بودیم که نیازمند تحلیل، بررسی و اتخاذ تدابیر مناسب است».

وی پرونده‌های «رانندگی در حال مستی» در تهران طی سال گذشته را دو هزار و ۹۰۰ مورد اعلام کرد و این آمار را «هشدار دهنده» خواند.

آقای جعفری دولت آبادی که در جلسه شورای معاونان دادستانی تهران سخن می‌گفت، از دادسراهای تهران خواست «ضمن اتخاذ تدابیر مدیریتی همراه با برنامه‌ریزی» برای «مقابله با این گونه جرایم» اقدام کنند.

ایران یکی از بالاترین تعداد تلفات تصادفات رانندگی را در جهان دارد و بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، ۱۶ هزار و ۸۷۲ نفر در حوادث رانندگی سال ۹۳ کشته شدند.

با این حال، درباره تعداد تصادفاتی که در ایران به دلیل مصرف الکل از سوی رانندگان رخ می‌دهد، آماری در دست نیست.

به گفته تقی مهری، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی، برای کسانی که در حالت مستی رانندگی می‌کنند، «بالا‌ترین سقف جریمه» یعنی ۴۰۰ هزار تومان در هیات دولت ایران تصویب شده است.

علاوه بر این، مجازات مصرف نوشیدنی‌های الکلی در ایران ۸۰ ضربه شلاق است و پس از دو بار اجرای این حد، تکرار مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند به اعدام منجر شود.

پیشتر رسانه‌های ایران به نقل از علی‌اکبر سیاری، معاون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، از مصرف سالانه ۴۲۰ میلیون لیتر الکل در کشور خبر داده بودند.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی غیراستاندارد و قاچاق بار‌ها در ایران منجر به مرگ و یا از دست دادن بینایی شماری از مصرف‌کنندگان نیز شده است.

در سال ۹۲ بیش از ۳۵۰ نفر در چند شهر مختلف استان کرمان از جمله رفسنجان به علت نوشیدن نوشیدنی الکلی تقلبی مسموم شدند و هفت نفر نیز جان باختند.

در آذرماه سال ۹۳ نیز اعلام شد تنها در هفت ماه منتهی به آن تاریخ ۵۳ نفر در ایران به دلیل «سوء مصرف الکل» جان خود را از دست دادند.

XS
SM
MD
LG