لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

دونالد ترامپ: قاسم سلیمانی باید سال‌ها پیش کشته می‌شد


دونالد ترامپ در توئیت خود نوشته که قاسم سلیمانی در ایران هم «منفور» بود و «ترس ایجاد کرده بود».
دونالد ترامپ در توئیت خود نوشته که قاسم سلیمانی در ایران هم «منفور» بود و «ترس ایجاد کرده بود».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا عصر جمعه ۱۳ دی توئیت کرد که «قاسم سلیمانی هزاران آمریکایی را در یک بازه طولانی کشت یا به شدت زخمی کرد و در حال توطئه‌چینی برای کشتن شمار بیشتری بود. ولی گیر افتاد!»

دونالد ترامپ افزود: «او [سلیمانی] مستقیما یا غیرمستقیم مسئول مرگ میلیون‌ها نفر از مردم از جمله شمار زیادی از معترضانی است که اخیرا در ایران کشته شدند».

وی ادامه داد: «در حالی که ایران هرگز به این مسئله اذعان نخواهد کرد، ولی سلیمانی هم در کشورش منفور بود و هم ترس ایجاد کرده بود. مردم ایران آن‌قدر غمگین نیستند که رهبران‌شان می‌خواهند به جهان خارج بقبولانند. او بایستی سال‌ها پیش از میان برداشته می‌شد!»

رئیس‌جمهوری آمریکا ساعاتی بعد در توئیت جدیدی نوشت که «ایالات متحده برای مدت‌های مدیدی هر سال میلیاردها دلار به عراق داده است. این در راس همه کارهایی است که ما برای آنها انجام داده‌ایم».

دونالد ترامپ افزوده است:‌ «مردم عراق نمی‌خواهند تحت سلطه و کنترل ایران باشند، ولی در نهایت انتخاب با آنهاست. طی ۱۵ سال گذشته، ایران مرتبا کنترل خود را بر عراق بیشتر کرده است، و مردم عراق از این مسئله خوشحال نیستند. این ماجرا پایان خوشی نخواهد داشت!»

قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران همراه با ابومهدی المهندس، از اعضای بلندپایه گروه حشد الشعبی، و هشت نفر دیگر بامداد جمعه هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد بر اثر شلیک راکت به خودروهایشان کشته شدند.

وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، بلافاصله مسئولیت این حمله را پذیرفت و آن را اقدامی دفاعی در راستای حفاظت از پرسنل نیروهای ایالات متحده دانست.

در این بیانیه، قاسم سلیمانی به عنوان طراح حمله به پایگاه‌های آمریکا و نیروهای ائتلاف در ماه‌های گذشته معرفی شده است.

جمعه هفته گذشته در جریان حمله گروه کتائب حزب‌الله از زیر مجموعه‌های حشد الشعبی عراق به یک پایگاه نظامی در نزدیکی بغداد یک پیمانکار غیرنظامی آمریکایی کشته و چند سرباز آمریکایی و عراقی زخمی شدند.

بدنبال این حمله، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا سه موضع کتائب حزب‌الله را در عراق و دو موضع آن در سوریه را هدف حملات پهپادی قرار داد که ۲۵ کشته برجای گذاشت.

این حملات باعث شد که هواداران حشد الشعبی به سفارت ایالات متحده در بغداد یورش برده و وارد محوطه آن شوند و دست به تخریب بزنند.

در پی این حمله، دونالد ترامپ واکنش بسیار تندی نشان داد و تاکید کرد که ایران در این زمینه «بهایی سنگین» خواهد پرداخت و یادآور شد که این موضوع «هشدار نیست، تهدید است».

در همین حال، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در مصاحبه‌‌هایی با فاکس‌نیوز و سی‌ان‌ان گفت حمله هوایی آمریکا در بغداد که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی شد «با هدف ایجاد اخلال در یک حمله قریب‌الوقوع انجام شد؛ حمله‌ای که جان آمریکایی‌ها را در خاورمیانه به خطر می‌انداخت».

آقای پومپئو در این مصاحبه‌ها از بحث در مورد جزئیات این تهدید خودداری کرد، اما گفت که «یک ارزیابی مبتنی بر اطلاعات دریافتی» باعث انجام حمله هوایی علیه کاروان قاسم سلیمانی شد.

پیشتر، مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا نیز گفته بود که اگر ایالات متحده اطلاعاتی دال بر حمله قریب‌الوقوع به منافع خود دریافت کند دست به حمله پیشگیرانه می‌زند.

XS
SM
MD
LG