لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

آیا هدف پهپاد سرنگون‌شده در اسرائیل راکتور اتمی دیمونا بوده است؟


پس از آنکه نيروی هوايی اسرائيل روز شنبه پانزدهم مهر از ساقط کردن يک فروند هواپيمای کوچک بدون سرنشين از نوع «تجسسی» خبر داد، کارشناسان اين کشور اين احتمال را بررسی می کنند که آيا مأموريت اين هواپيما، گردآوری اطلاعات بر فراز کوره اتمی ديمونا در جنوب اسرائيل بوده است؟

همزمان روزنامه هاآرتص روز يکشنبه شانزدهم مهر خبر داده است که اين شيئی پروازی ناشناس پيش از آنکه از سوی جنگنده های اسرائيلی منهدم شود، به مدت نيم ساعت بر فراز اسرائيل پرواز کرده و يک مسير يکصد کيلومتری را طی کرده بود؛ امری که اين روزنامه آن را يک غافلگيری برای نيروی هوايی اسرائيل توصيف کرده است.

جنگنده های اسرائيلی برخاسته از پايگاه هوايی «رامون» در جنوب اسرائيل اين پهپاد را پيش از ظهر شنبه بر فراز آسمان «جنگل يائير» در کوهپايه های حبرون- الخليل- در شمالی ترين بخش صحرای «نگب» منهدم کردند.

جنگنده ها که پهپاد را تعقيب می کردند، برای انهدام آن می بايست صبر می کردند تا به فراز يک منطقه غير مسکونی برسد.

سخنگوی ارتش اسرائيل روز شنبه تاييد کرد که اين پهپاد ماموريت شناسايی و تجسسی داشته و مواد انفجاری حمل نمی کرده است.

اجزای متلاشی و گردآوری شده پهپاد برای تجزيه و تحليل بيشتر از سوی کارشناسان اسرائيلی مورد بررسی قرار گرفته است.

وبسايت «وای.نت»، در گزارش های اوليه پس از اعلام اين خبر، به نقل از کارشناسان امنيتی اسرائيل مدعی شده بود که فرستادن اين پهپاد «تلاشی از سوی جمهوری اسلامی ايران برای آزمودن ميزان آمادگی اسرائيل» بوده است، که به ادعای اين تارنما، سازمان حزب الله لبنان آن را به نيابت از سوی ايران انجام داده است.

ايران چند ماه پيش اعلام کرد که در پيشرفت های خود در عرصه پهپاد، توانسته است که يک هواپيمای فوق تجسسی آمريکايی از نوع آر.کيو را که در آسمان کشوری بيگانه در همجواری شرق ايران در پرواز بود، در خاک ايران فرود آورد.
ايران چند ماه پيش اعلام کرد که در پيشرفت های خود در عرصه پهپاد، توانسته است که يک هواپيمای فوق تجسسی آمريکايی از نوع آر.کيو را که در آسمان کشوری بيگانه در همجواری شرق ايران در پرواز بود، در خاک ايران فرود آورد.
«وای.نت» اين ادعا را نيز مطرح کرده بود که نه تنها نيروهای ايرانی خود در عملی کردن اين تعرض هوايی به حريم اسرائيل نقش مستقيم داشته اند، بلکه اين پهپاد نيز به احتمال قوی از ساخته های صنايع هوايی جمهوری اسلامی ايران است.

ايران چند ماه پيش اعلام کرد که در پيشرفت های خود در عرصه پهپاد، توانسته است که يک هواپيمای فوق تجسسی آمريکايی از نوع آر.کيو را که در آسمان کشوری بيگانه در همجواری شرق ايران در پرواز بود، در خاک ايران فرود آورد.

آمريکا با تاييد اين خبر، خواستار باز پس گيری اين هواپيمای فوق پيشرفته شد. ايران همچنين از مدتی قبل، از ساخت پهپادهايی که قابليت حمل مواد انفجاری را دارند، خبر داده بود.

در حالی که يک مقام نظامی اسرائيل به راديوی سراسری اين کشور گفته بود که پهپاد از آسمان دريای مديترانه و از فراز خاک باريکه غزه که هم مرز با آبهای اين دريا است، به سوی اسرائيل فرستاده شد، اما در ساعات بعدی، مقامات اسرائيل گفتند که پهپاد از لبنان به سوی آسمان مديترانه و آن گاه به سوی جنوب اسرائيل هدايت شده است.

يک روز پس از اين رخداد، کارشناسان امنيتی اسرائيل گفته اند اين احتمال به طور جدی مطرح است که پهپاد در تلاشی برای بررسی ميزان آمادگی سيستم های دفاع ضد هوايی بر فراز کوره هسته ای ديمونا به اين مأموريت فرستاده شده بود.

«وای.نت» روز يکشنبه شانزدهم مهر به نقل از کارشناسان امنيتی اين کشور نوشته است که «ايرانی ها از توانايی های اسرائيل در مقابله با راکت ها و موشک ها از طريق سيستم های دفاع هوايی "حتص" و "گنبد آهنين" آگاه هستند اما مقابله با يک پهپاد که بسيار کند حرکت می کند، چالشی از نوع جديد برای اسرائيل خواهد بود».

اين کارشناسان اين احتمال را نيز بعيد ندانسته اند که در دور بعدی چنين اقدامی، برنامه ريزان بخواهند که مواد انفجاری در پهپاد کارگزاری کنند و آن را بر فراز اسرائيل منفجر کنند تا حتی اگر ضربه جدی وارد نکند اما صرف چنين عملی، وجهه نظامی اسرائيل را خدشه دار کند.

روزنامه هاآرتص نيز روز يکشنبه نوشته است که رخنه کردن چنين اشياء پرنده ای حتی اگر برای برنامه ريزان آن فايده ای نداشته باشد، اما به پرستيژ اسرائيل ضربه می زند.

بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل شامگاه شنبه از اقدام نيروی هوايی اسرائيل در انهدام پهپاد ناشناس ستايش کرده و گفته بود: «دفاع ما از مرزها و حريم هوايی و دريايی کشورمان ادامه دارد تا امنيت شهروندان را تأمين کنيم».

اما اهود باراک وزير دفاع اسرائيل گفته بود: «ورود اين شيئی پروازی به حريم اسرائيل، يک اقدام بسيار وخيم بوده است و اسرائيل نشان دادن واکنش لازم را بررسی می کند».

ايران که از نظر برخی از کارشناسان اسرائيلی نخستين متهم در پس پرده ارسال اين پهپاد بوده است، سکوت کرده است.

اما از يکسو شبکه تلويزيونی لبنانی «الميادين» که همراستا با جمهوری اسلامی ايران و حزب الله است، روز يکشنبه اين پهپاد را به حزب الله نسبت داد و از سوی ديگر، خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران ايران به نقل از سامانه لبنانی «نهرين.نت» نوشت که «اين حادثه شکست مفتضحانه دستگاه های پيشرفته راداری و نيروی هوايی رژيم صهيونيستی را ثابت می کند به گونه ای که هواپيما در عمق حدود ۶۰ کيلومتری فلسطين اشغالی پرواز می کرده است تا اينکه به مسافت ۴۰ کيلومتری از رآکتور ديمونا رسيده است».

خبرگزاری «فارس» اين را هم از «نهرين.نت» نقل کرده که «اين حادثه بر ناتوانی رژيم صهيونيستی در محافظت از عمق فلسطين اشغالی حکايت دارد زيرا يک هواپيما می تواند به حساس ترين هدف، يعنی رآکتور هسته ای ديمونا نزديک شود که خط قرمز اين رژيم و همه موجوديت و حياتش به شمار می رود».

«پهپاد» سرواژه های عبارت «پرنده هدايت پذير از راه دور» است که برای اشياء پروازی سبک و عمدتآً بدون سرنشين به کار می رود.

اسرائيل خود از قدرت های مهم جهانی در ساخت پهپادهاست که ساخته های متنوع خود را در اين زمينه به ارتش کشورهای غربی و غير غربی صادر می کند و درآمد هنگفتی از اين امر دارد.

بسياری از عمليات های اسرائيل برای مقابله با گروه های مسلح فلسطينی و کشتن سران سازمان های فلسطينی از طريق پهپادهای اين کشور صورت گرفته است.
XS
SM
MD
LG