لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

هشدار درباره روند امداد رسانی به زلزله زدگان آذربايجان شرقی


يک نماينده استان آذربايجان شرقی از روند امدادرسانی به زلزله زدگان روز شنبه شهرستان اهر، هريس و ورزقان انتقاد کرده و گفته است که اگر امدادرسانی به اين افراد تسريع نشود تعداد قربانيان افزايش می يابد. آخرين آمار غير رسمی حکايت از ۲۵۰ کشته در جريان اين زلزله دارد.

محمد حسن نژاد، نماينده مرند در مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری ايسنا گفته است که «هنوز گروه‌های امداد به بسياری از روستاها مراجعه نکرده‌اند چرا که در شرايط عادی چند ساعت تا برخی از اين روستاها فاصله است و اکنون هم جاده‌ها بسته شده و دسترسی به اين روستاها تنها از طريق هوايی ميسر است.»

به گفته وی، «مناطق اطراف اهر، هريس و ورزقان فاقد بيمارستان است و مجروحان جهت اعزام به بيمارستان

در تبريز بايد چندين ساعت در مسير باشند. لذا لازم است بيمارستان صحرايی برپا شود.»

نماينده مرند اوضاع در اين مناطق را به دليل اينکه کانون زلزله بوده اند «بسيار وخيم» توصيف کرده است.

شنبه بعد از ظهر زمين‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۲ ريشتر شهرستان‌ اهر و زمين‌لرز‌ه‌‌ای به بزرگی شش ريشتر شهرستان ورزقان در استان آذربايجان شرقی را تکان داد.

بر اساس آخرين آمارهای منتشره از سوی رسانه های ايران، در اين زلزله تاکنون ۲۵۰ نفر کشته شده و بيش از دو هزار نفر نيز مجروح شده اند.

اين در حالی است که خليل ساعی، مديرکل ستاد بحران آذربايجان شرقی، در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفته است: «بر اساس آمار رسمی ۲۲۷ نفر فوت شده و ۱۳۸۰ نفر نيز مجروح شده‌اند.»

وی اظهار داشت: «در شهرستان هريس ۱۲۵ نفر کشته و ۲۸۰ نفر مصدوم شدند.
شهرستان‌های اهر و ورزقان نيز به ترتيب ۴۰ و ۶۵ نفر کشته و ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر مصدوم دارند.»

مديرکل ستاد بحران آذربايجان شرقی درباره اينکه آمارها درباره کشته شدگان ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر است، گفت که «اين آمار غير رسمی است.»

در همين حال، مديرعامل جمعيت هلال احمر آذربايجان شرقی به خبرگزاری مهر گفته است که هم اکنون بيشترين آسيب ديدگان را مصدومان شهرستان های ورزقان، اهر و هريس تشکيل می دهند.

به گفته عزيزی نوری، بيش از ۵۰ روستا در اين مناطق آسيب ديده است و هم اکنون ۶۶ گروه امداد و نجات به همراه ۱۸۵ دستگاه آمبولانس و ۴۰ دستگاه زنده ياب در منطقه حضور دارند.

مرضيه وحيد دستجردی، وزير بهداشت ايران نيز به خبرگزاری فارس گفته است که ۵۰۰ کيسه خون برای زلزله زدگان فرستاده شده است.

از سوی ديگر، خبرگزاری مهر در گزارشی تصريح کرده است که با وقوع زلزله در شهرستان های ورزقان و اهر نمايندگان اين دو شهر در مجلس بلافاصله در محل حضور يافتند ولی فرماندار ورزقان به دليل «پروازی » بودن تا ساعاتی پس از وقوع زلزله در محل خدمت خود حضور نداشت و تلاش ها برای يافتن وی جهت هماهنگی و ساماندهی امور بی نتيجه مانده بود.

گزارش ها حاکی است که از روز شنبه مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران بيش از ۶۰ پس لرزه برای شهرستان های ورزقان و اهر به ثبت رسانده است.

بهرام عکاشه که از وی به عنوان «پدر علم زلزله شناسی ايران» ياد می شود به خبرگزاری ايلنا گفته که «خوشبختانه زلزله روز گذشته آذربايجان شرقی ساعت ۱۷ اتفاق افتاد و اگر اين زلزله ساعت پنج صبح رخ می‌داد همانند زلزله بم چندين هزار کشته بر جای می‌گذاشت.»

وی افزوده است: «در هيچ جای دنيا زلزله شش ريشتری کشته نمی‌دهد و در ‌‌نهايت حداکثر بايد ۱۰ نفر در اين زلزله زخمی می شدند در حالی که به دليل ساختار نامناسب ساخت و ساز‌ها، شهر‌ها و روستاهای ما در اين زلزله بسيار آسيب ديده‌ اند.»

در همين رابطه، مصطفی محمد نجار، وزير کشور ايران، که به مناطق زلزله زده رفته است در گفت و گو با خبرگزاری فارس وعده داد که «مکان های ويران شده به صورت مقاوم و مستحکم بنا می شوند.»

انتقاد شديد از عملکرد راديو و تلويزيون دولتی ايران

نحوه پوشش خبری اخبار مربوط به زلزله آذربايجان شرقی با موجی از انتقادها در شبکه های اجتماعی و همچنين سايت های خبری ايران روبرو شده است.

تلويزيون دولتی ايران در حالی که زلزله در آذربايجان شرقی در صدر اخبار بسياری از رسانه های بين المللی قرار گرفته بود حاضر نشد تا برنامه های خود را به اين موضوع اختصاص دهد و در مقابل، به پخش برنامه های دعاخوانی مربوط به شب های ماه رمضان در کربلا، مشهد و قم به صورت زنده پرداخت.

سايت «تابناک» وابسته به محسن رضايی در همين زمينه با انتقاد از نحوه واکنش دولت و صدا و سيمای جمهوری اسلامی به زلزله آذربايجان شرقی، يک روز «عزای عمومی» اعلام کرد.

اين سايت با اشاره به تلويزيون دولتی ايران نوشته است که « فراگيرترين رسانه کشور که لقب ملی هم دارد، تقريبا اين خبر را نيز به مانند برخی اخبار ديگر از دور انتشار بيرون گذاشته است!»

سات «عصر ايران» نيز نحوه پوشش خبری اخبار مربوط به اين زلزله در راديو و تلويزيون ايران را به باد انتقاد گرفته و گفته است: « يک ساعتی طول نکشيد که اين خبر به صدر اخبار برخی شبکه های ماهواره ای تبديل شد، اما تا زمانی که اين خبر به حدی از اهميت برسد که شايسته زير نويس های شبکه خبر و ديگر شبکه های داخلی که از بودجه بيت المال همين مردمی که زير آوار مانده يا کشته شده بودند ، برسد ساعت ها زمان طی شد!»

اين سايت افزوده است: « واقعا صداوسيمای ما چه زمانی از حالت يک بوقچی تبليغاتی خارج شده و وقتی در سال هزاران ميليارد تومان ازبودجه عمومی اين ملت می مکد ، واقعا شايسته عنوان "ملی" و متعلق به همه مردم خواهد شد؟»

عليرضا منادی، نماينده مردم تبريز در مجلس شورای اسلامی، نيز گفته است که مردم و نمايندگان آنها از نحوه انعکاس اخبار مربوط به زلزله در اهر، هريس و ورزقان «آزرده» شده اند و افزود که اين موضوع، احساسات عمومی را جريحه‌دار کرده است.

وی به خبرگزاری ايسنا گفت: «شبکه‌های مختلف صداوسيما پوشش خوبی به اخبار مربوط به زلزله ندادند و اين موضوع مردم را بسيار ناراحت کرده است. به نظر می ‌رسد بايد بيش از اين به وقوع زلزله و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان‌مان در اين حادثه توجه می ‌شد.»

به گزارش خبرگزاری ايسنا، محمد حسن نژاد، نماينده مرند نيز «از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسيما در خصوص اخبار مربوط به زلزله روز گذشته، به شدت انتقاد کرد.»
XS
SM
MD
LG