لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۰

بانک مرکزی اتحادیه اروپا ماهانه ۶۰ ميليارد یورو اوراق قرضه می‌خرد


بانک مرکزی اتحاديه اروپا روز پنجشنبه دوم بهمن از آغاز برنامه‌ خريد اوراق قرضه منتشره در کشورهای منطقه يورو خبر داد که بر اساس آن، ماهيانه ۶۰ ميليارد يورو از اوراق قرضه کشورهای اين منطقه خريداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اين برنامه که به «تسهيل مقداری» معروف است پيشتر در برخی کشور‌ها از جمله ژاپن، بريتانيا و آمريکا تجربه شده بود. هدف از اين برنامه مقابله با کاهش هرچه بيشتر قيمت‌ها و ايجاد رونق و مشوق‌های اقتصادی از طريق تزريق نقدينگی است.

اجرای اين برنامه هم اکنون در کشورهای ژاپن و بريتانيا ادامه دارد اما بانک مرکزی آمريکا سال گذشته با مشاهده نشانه‌های بهبود اقتصادی، به اين برنامه پايان داد.

ماريو دراگی، رييس بانک مرکزی اتحاديه اروپا، روز پنج‌شنبه درباره جزئيات اين برنامه گفت که برنامه خريد اوراق قرضه از ماه مارس امسال (اواسط اسفندماه) آغاز خواهد شد و انتظار می‌رود تا ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ ادامه پيدا کند.

در اين برنامه طيف گسترده‌ای از اوراق قرضه بانک‌ها و موسسات مالی مختلف خريداری خواهد شد. نرخ تورم در ماه‌های اخير در منطقه مالی يورو کاهش پيدا کرده و بيم آن می‌رفت در صورت عدم واکنش بانک مرکزی اتحاديه اروپا، دوره طولانی از تورم منفی در اين قسمت از دنيا آغاز شود.

مسولان عالی رتبه بانک مرکزی اتحاديه اروپا انتظار دارند با برنامه خريد اوراق قرضه بتوانند تورم را به سطح دو درصد که سطح مورد انتظارشان است برسانند.

در واکنش به اعلام برنامه خريد اوراق قرضه، ارزش سهام در بازارهای مالی اروپا و آمريکا بالا رفت. از جمله شاخص سهام در بورس پاريس، يک و نيم درصد رشد کرد و شاخص سهام داکس آلمان نيز شاهد رشدی در حدود يک و دو دهم درصد بود.

در مقابل از ارزش يورو، واحد پول مشترک ۱۹ کشور اروپايی، در مقابل رقبای جهانی‌اش کاسته شد و ميزان برابری يورو در مقابل دلار آمريکا به رقم ۱۴.۱ رسيد که پايين ترين ميزان در ۱۱ سال اخير محسوب می‌شود.

XS
SM
MD
LG