لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۲

خط لوله گاز مصر به اسرائيل منفجر شد


عکس تزئینی است.
عکس تزئینی است.
تلويزيون دولتی مصر روز شنبه اعلام کرد که خرابکاران، خط لوله گازی که از صحرای سينا می گذشت و گاز اسرائيل را تامين می کرد منفجر کرده اند.

اسرائيل گفته است که اين انفجار ارسال گاز را تهديد نمی کند ولی برای احتياط اين خط لوله بسته شده است.

يک مقام دولتی مصر در گفت و گو با تلويزيون دولتی اين کشور با خطرناک توصيف کردن وضعيت خط لوله گاز سينا گفته است که «انفجارها از يک نقطه به نقطه ديگر ادامه دارد.»

گزارشگر تلويزيون مصر گفته که اين يک «اقدام تروريستی» است.

مصر که از صادرکنندگان گاز است، از طريق خط لوله، گاز خود را به اسرائيل، اردن و ساير کشورهای منطقه ارسال می کند. مصر حدود ۴۰ درصد از نيازهای اسرائيل در این زمينه را تامين می کند.

اين کشور همچنين با استفاده از تاسيسات گاز مايع اقدام به صادرات اين محصول می کند ولی تاسيسات یاد شده در صحرای سينا قرار ندارند.

تلويزيون مصر گزارش داده که انفجارها هر دو خط لوله گاز به مقصد اسرائيل و اردن را هدف قرار داده است.

با اين حال راديو اسرائيل از قول مسئولان کنسرسيوم گاز اعلام کرد که اين خرابکاری تهديدی را متوجه گاز ارسالی به اسرائيل نمی کند ولی برای احتياط بيشتر خط لوله بسته شده است.

يک مقام وزارت امور زيربنايی اسرائيل گفته است: «ما در حال بررسی جزئيات این حادثه هستيم و هنوز زود است که بفهميم اين انفجار تا چه ميزان بر گاز ارسالی به اسرائيل تاثير خواهد گذاشت.»

گره اطلاعاتی «اس آی تی ای» که سايت های نزديک به القاعده و گروه های اسلامگرا را رصد می کند گفته است برخی از گروه ها از شبه نظاميان اسلامگرا خواسته اند تا به خط لوله گاز مصر- اسرائيل حمله کنند.

قاهره و تل آويو بیش از سی سال پیش در زمان ریاست جمهوری انور سادات در مصر و نخست‌وزیری مناخیم بگین در اسرائیل معاهده صلح امضا کرده‌اند و به تازگی مقام‌های اسرائیلی ابراز امیدواری کردند که روی کار آمدن دولتی جدید در مصر به این معاهده ضربه نزند.

گزارشگر تلويزيون مصر با اشاره به اينکه اين انفجار گسترده بوده است، افزود: «خرابکاران از وضعيت امنيتی (کشور) استفاده کرده و اين خط لوله را به آتش کشيده اند.»

ساکنان منطقه نيز گزارش داده اند که شاهد انفجار وسيعی بوده اند و افزودند که شعله های آتش از نزديکی های خط لوله عريش در شمال سينا زبانه می کشد.

گروه اطلاعاتی «اس آی تی ای» گفته است: «جهادی ها از مسلمانان در سينا خواسته اند تا از نا آرامی های مصر استفاده کرده و خط لوله گاز عريش به اشکلون حمله کنند که می تواند ضربه اساسی به اسرائيل بزند.»

اين گروه از يک سايت اسلامگرا نقل و قول کرده که گفته است: «برادران ما، باديه نشينان سينا، قهرمانان اسلام، با مشت آهنين ضربه بزنيد، چرا که اين فرصتی است برای قطع کمک به اسرائيلی ها.»

باديه نشينان درگيری طولانی با نيروهای امنيتی مصر دارند. بسياری از افراد باديه نشين پس از انفجارهای مناطق توريستی در صحرای سينا بين سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ کوچ داده شدند.
XS
SM
MD
LG