لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۹

تظاهرات مصری‌ها عليه فرمان محمد مرسی به درگيری کشيده شد


دهها هزار نفر از مردم مصر روز چهارشنبه، ۲۸ نوامبر، با راهپيمايی به سمت ميدان تحرير قاهره عليه فرمان محمد مرسی، رييس جمهوری اين کشور، دست به اعتراض زدند که پليس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان اقدام به پرتاب گاز اشک آور کرد.

گزارش خبرگزاری های بين المللی حاکی است که برخی از تظاهرکنندگان در شب های قبل اقدام به برپايی چادر در ميدان تحرير کرده اند و پرتاب گاز اشک آور از سوی پليس، اين محوطه را پر از دود کرده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است تظاهرکنندگان که چهره های خود را با ماسک پوشانده بودند در خيابان های منتهی به ميدان تحرير با نيروهای پليس درگير شدند. در اسکندريه که دومين شهر بزرگ مصر است، درگيری های مشابهی رخ داده است.

خبرگزاری فرانسه می گويد که در تجمع ميدان تحرير قاهره، هم افرادی که به محمد مرسی رای داده بودند و هم مخالفان سرسخت وی، در کنار هم قرار گرفته اند.

محمد رشوان، مهندسی که می گويد به رياست جمهوری آقای مرسی رای داده است، به اين خبرگزاری گفته که «من اينجا آمده ام تا به تصميم های استبدادی مرسی اعتراض کنم.»

قرار بود جنبش اخوان المسلمين در روز سه شنبه يک راهپيمايی در حمايت از رییس جمهوری مصر برگزار کند ولی به دليل آنچه که «جلوگيری از ناآرامی احتمالی» خوانده است از اين تصميم صرفنظر کرد.

اعتراض ها در مصر به رييس جمهوری اسلامگرای اين کشور وارد نهمين روز خود شده است و آنها خواستار اين هستند که محمد مرسی فرمانی را که به واسطه آن قدرت خود را به شدت افزايش داده است لغو کند.

محمد مرسی هفته گذشته فرمانی را تصويب کرد که بر اساس آن، «هر تصميم يا قانونی که صادر می کند نهايی بوده و قابل تجديد نظر از سوی ديگر نهادهای اين کشور نخواهد بود.»

اين فرمان، رييس جمهوری مصر را بالاتر از نظارت قوه قضاييه اين کشور قرار می دهد.

گزارش ها حاکی است که اعتراض های مشابهی در ۲۷ استان مصر در جريان است.

به گفته وزارت بهداشت مصر، در تظاهرات سراسری روز سه شنبه بيش از يکصد نفر مجروح شدند که ۲۱ نفر آنها در قاهره بوده اند.

در درگيری های يک هفته گذشته حداقل سه تظاهرکننده جان خود را از دست داده اند.

ايالات متحده آمريکا که می گويد تحولات مصر را از نزديک دنبال می کند هشدار داده است در صورتی که روند دموکراسی در اين کشور به عقب بازگردد، کمک های وسيع به مصر را قطع خواهد کرد.

ويکتوريا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، گفته است که وضعيت در مصر در حال تغيير است.

وی تاکيد کرد: «ما خواهان آن هستيم که مصر به مسير اصلاحات ادامه دهد تا اين اطمينان حاصل شود که وام پرداختی از سوی صندوق بين المللی پول به ثبات و نوسازی اقتصاد اين کشور بر اساس نظام بازار آزاد کمک خواهد کرد.»

صندوق بين المللی پول روز سه شنبه اعلام کرد که پرداخت وام چهار ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلاری خود به مصر را که هفته گذشته به تصويب رسانده بود، همچنان در دستور کار دارد.
XS
SM
MD
LG