لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

مسکو و قاهره قرارداد ۲۱ میلیارد دلاری احداث نیروگاه هسته‌ای در مصر امضاء کردند


عبدالفتاح السیسی (راست) رئیس‌جمهوری مصر همراه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود.
عبدالفتاح السیسی (راست) رئیس‌جمهوری مصر همراه با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود.

مقام‌های مسکو و قاهره روز دوشنبه ۲۰ آذر در جریان سفر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به مصر قراردادهایی به ارزش ۲۱ میلیارد دلار برای احداث نیروگاه هسته‌ای در این کشور امضاء کردند.

شرکت دولتی هسته‌ای روسیه (روس اتم) پیشتر اعلام کرده بود که نیروگاه هسته‌ای در اطراف شهر دبا (الضبعه) مصر چهار راکتور خواهد داشت و هزینه آن حدود ۲۱ میلیارد دلار خواهد بود. انتظار می‌رود ساخت این تاسیسات در سال‌های ۲۰۲۸- ۲۰۲۹ به پایان برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دو کشور در سال ۲۰۱۵ تفاهم‌نامه احداث این نیروگاه را امضا کردند و روسیه برای تامین هزینه‌های آن یک وام در اختیار مصر قرار داده است.

مسکو و قاهره همچنین در مورد از سرگیری پروازهای غیرنظامی بین دو روسیه و مصر که دو سال پیش پس از سرنگونی یک هواپیمای مسافربری روسی توسط پیکارجویان اسلامگرا بر فراز صحرای سینا متوقف شد، توافق کردند.

آقای پوتین روز دوشنبه گفت که روسیه آماده است پروازهای مسافربری بین دو کشور را از سر بگیرد.

پس از سرنگون شدن یک هواپیمای مسافربری روسی در سال ۲۰۱۵ بر اثر بمبگذاری پیکارجویان مسلمان، دولت روسیه پروازهای غیرنظامی به مصر را متوقف کرد. بر اثر انهدام و سقوط آن هواپیما که از منطقه توریستی شرم‌الشیخ به روسیه باز می‌گشت تمام ۲۲۴ سرنشین آن کشته شدند.

آن حمله تروریستی و تصمیم دولت روسیه، به صنعت جهانگردی مصر که قبل از آن نیز تضعیف شده بود لطمه زد. موضوع نحوه بازرسی در فرودگاه‌های مصر و احتمال از سرگیری پرواز‌ها از روسیه از ماه‌ها پیش مطرح شده بود.

رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «نهادهای امنیتی روسیه به من گزارش داده‌اند که به طور کلی ما آماده هستیم پروازهای مستقیم بین مسکو و قاهره را از سر بگیریم. این مستلزم امضا پروتکلی بین دو دولت است».

وزیر حمل‌ونقل روسیه نیز گفت پرواز‌ها به مصر ممکن است از اوایل فوریه از سرگرفته شوند و روسیه آماده است در هفته جاری با مصر در این مورد یک پروتکل امضا کند.

دیدار اخیر ولادیمیر پوتین از قاهره نشان‌دهنده تعمیق مناسبات بین دو کشور است. مصر پس از اسراییل دومین دریافت‌کننده کمک‌های نظامی آمریکا و با توجه به کنترل آن کشور بر کانال سوئز یک متحد استراتژیک آمریکا در منطقه است.

رئیس‌جمهوری روسیه که قبل از ورود به مصر در سوریه توقف کوتاهی داشت دستور خروج بخشی از نیروهای آن کشور از سوریه را صادر کرد.

عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر، گفت دو رهبر در مورد طرح‌های صنعتی و تجاری و سرمایه‌گذاری روسیه در مصر از جمله در محدوده اقتصادی کانال سوئز مذاکره کرده‌اند.

دولت آمریکا در ماه اوت به خاطر عدم پیشرفت در زمینه حقوق بشر در مصر یک کمک ۹۵ میلیون دلاری به آن کشور را لغو کرد و یک کمک مالی ۱۹۵ میلیون دلاری را نیز به تاخیر انداخت.

در عین حال پس از دخالت نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه نشانه‌هایی دیده می‌شود حاکی از آنکه روسیه تمایل دارد حضور نظامی خود را در منطقه گسترش دهد.

روز دوشنبه هیچ یک از دو رهبر به پیش‌نویس توافق بین دو کشور در مورد استفاده هواپیما‌ها و کشتی‌های نظامی طرف مقابل از حریم دریایی و هوایی دیگری که در ماه نوامبر اعلام شده بود اشاره نکردند.

اما ولادیمیر پوتین به مرور مناسبات خود را با مصر تقویت کرده است. اولین سفر او به قاهره در سال ۲۰۱۵ اولین دیدار رهبر یک کشور مهم از مصر از زمان برکناری حکومت محمد مرسی بوسیله ژنرال السیسی فرمانده وقت نیروهای مسلح مصر بود.

این موضوع باعث شد که مناسبات واشینگتن با قاهره سرد شود و دولت آمریکا بخشی از کمک‌های نظامی خود به مصر را به حالت تعلیق در آورد.

از آن زمان دو رهبر همکاری‌های خود را گسترش داده و به نوعی اتحاد تاریخی بین مصر و اتحاد شوروی سابق در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی را احیاء کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG