لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

سفر یک هیات مصری به ایران برای مذاکره درباره بحران سوریه


محمود احمدی نژاد (راست) در حال گفت و گو با عصام حداد معاون امور بين الملل و همکاری‌های خارجی رييس جمهوری مصر.
محمود احمدی نژاد (راست) در حال گفت و گو با عصام حداد معاون امور بين الملل و همکاری‌های خارجی رييس جمهوری مصر.
در حالی که پايانی برای جنگ داخلی سوريه ديده نمی‌شود، يک هيات ويژه دولت مصر روز یکشنبه در تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران درباره بحران سوریه گفت وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تجديد مذاکرات چهار جانبه ايران، ترکيه، مصر و عربستان در مورد يافتن راهی برای پايان دادن به جنگ داخلی در سوريه محور این گفت و گوها بوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک هيات رسمی مصر به سرپرستی عصام حداد معاون امور بين الملل و همکاری‌های خارجی رييس جمهوری اين کشور، به تهران رفته و می‌کوشد تا مقام‌های جمهوری اسلامی ایران را به مشارکت در تجديد گفت‌وگوهای چهار جانبه مربوط به سوريه راضی کند.

اين گفتگوها پیشتر با شرکت سه کشور سنی مذهب و مخالف رژيم بشار اسد یعنی ترکيه، عربستان و مصر، و جمهوری اسلامی ايران که پشتيبان حکومت سوريه است، با هدف يافتن راهی جهت پايان دادن به جنگ داخلی در اين کشور با ناکامی روبرو بوده است.

ايسنا، خبرگزاری دانشجويان ايران، هم روز يکشنبه به ديدار هيات مصری با محمود احمدی نژاد اشاره کرد که پيش از رفتن وی به استان آذربايجان شرقی صورت گرفت.

رييس جمهوری اسلامی ایران در اين ملاقات گفته است که اگر سوريه ناامن شود، کل منطقه در ناامنی فرو خواهد رفت.

وی افزوده است که ديدگاه‌های مصر و ايران در باره مسائل سوريه، در يک راستا قرار دارد.

معاون رييس جمهوری مصر نيز ادامه وضع موجود در سوريه را غيرممکن توصيف کرده و خواستار همکاری‌های مشترک قاهره و تهران، برای برون رفت از شرايط فعلی شده است.

آقای حداد همچنين نسبت به تجديد رابطه میان ايران و مصر ابراز علاقه کرده و گفته است که مانعی در راه گسترش اين روابط وجود ندارد.

ولی خبرگزاری فرانسه با اشاره به اينکه، دو دولت پس از گذشت بيش از سی سال، در ماه مارس،‌ حدود يک ماه پيش،‌ تفاهم نامه‌ای با يکديگر امضاء کردند، با اين حال مصر در پی مخالفت مسلمانان تندرو، ورود جهانگردان ايرانی به آن کشور را منع کرد.

در همین حال، خبرگزاری رويترز در پرداختن به بحران سوريه و تلاش‌های بی نتيجه منطقه‌ای برای متوقف کردن اين بحران، با اشاره به هشدار اخير رييس جمهوری آمريکا در استفاده از سلاح‌های شيميايی در سوريه نوشته است که به رغم اين هشدارهای جدی، باراک اوباما به يکباره به گزينه نظامی در سوريه متوسل نخواهد شد.

به نوشته رويترز، مجموعه گزينه‌ها، از يک حمله موشکی محدود تا اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوريه را در بر می‌گيرد و فشار برای اجرای يکی از اين گزينه‌ها به دليل اتهام مربوط به استفاده از سلاح‌های شيميايی توسط نيروهای بشار اسد، شدت گرفته است.

ولی روز يکشنبه، رسانه های روسی سخنان وزير اطلاعات سوريه را در مصاحبه با شبکه تلويزيونی «آر تی» بازتاب دادند که طی آن وی اين اتهام را رد کرده و آن را دروغ محض خوانده است.

دولت روسيه بار ديگر مخالفت خود را با دخالت نظامی در سوريه و توجيه آن بر اساس گزارش‌های مربوط به استفاده از سلاح‌های شيميايی را تکرار کرد.

ميخاييل بوگدانف، معاون وزير خارجه روسیه در امور خاورميانه، که به لبنان رفته است در بيروت گفت که اين گونه گزارش‌ها بايد با معيارهای بين المللی بی‌درنگ مورد بررسی قرار گيرند و نبايد وسيله رسيدن به هدف‌های ديگر باشد.

در کنار بحث‌های سياسی و رقابت قدرت‌های منطقه ای و جهانی در قبال سوریه، جنگ داخلی این کشور همچنان قربانی گرفته و باعث ويرانی بیشتر شده است.

تازه ترين گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر حلب حاکی است که روز يکشنبه، پرتاب يک موشک زمين به زمين از نوع اسکاد توسط نيروهای دولتی، چهار تن و از جمله دو کودک را در شهرک تل رفات کشت و بيش از ۳۰ تن را زخمی و ۱۰ خانه را ويران کرد.
XS
SM
MD
LG