لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

نماینده کره شمالی از دیدار با البرادعی سرباز زد


آقای البرادعی تنها به ديدار با يکی از معاونين وزارت امور خارجه اين کشور بسنده کرده است.
آقای البرادعی تنها به ديدار با يکی از معاونين وزارت امور خارجه اين کشور بسنده کرده است.

چهار سال پس از آن که کره شمالی برای اولين بار به يک مقام ارشد آژانس بين المللی انرژی اتمی اجازه داد تا به پيونگ يانگ سفر کند، نماينده ارشد اين کشور در مذاکرات شش جانبه از ديدار با اين مقام عالی رتبه آژانس سر باز زد.


محمدالبرادعی، دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی که روز گذشته برای ديداری دو روزه از کره شمالی وارد پيونگ يانگ شد قرار بود صبح روز چهارشنبه با کيم کی يه گوان، نماينده ارشد هسته ای اين کشور ديدن کند اما آقای کيم اعلام کرد برای ديدار با آقای البرادعی «وقت ندارد.»


اين در حالی است که دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی به دعوت کره شمالی و در چارچوب پيمان خلع سلاح هسته ای اين کشور به پيونگ يانگ سفر کرده بود تا شايد بتواند اين کشور را متقاعد کند به بازرسان آژانس اجازه دهد از تاسيسات هسته ای کره شمالی ديدن کنند.


سخنگوی آقای البرادعی به شبکه خبری کيودو ژاپن گفت:« کيم کی يه گوان به هيات همراه آقای البرادعی گفته است چون وی خود را برای شرکت در دور جديد گفت و گوهای شش جانبه آماده می کند لذا فرصت ندارد با دبير کل آژانس ملاقات کند.»


بنا به اظهارات خانم فلمينگ، آقای البرادعی پس از آن که نتوانست با کيم کی يه گوان گفت و گو کند به ديدار با يکی از معاونين وزارت امور خارجه اين کشور بسنده کرد.


سخنگوی آقای البرادعی از اظهار نظر در باره اين ديدار خودداری کرد و گفت فکر نمی کند دبير کل آژانس ديگر با نماينده ارشد کره شمالی در گفت و گوهای شش جانبه ملاقات کند.


وی در عين حال خاطر نشان کرد که ساير ديدارهای آقای البرادعی طبق برنامه انجام شد.


همزمان، سونگ مين سونگ، وزير امور خارجه کره جنوبی اظهار داشت کره شمالی تا بدين لحظه هيچ نشانه ای مبنی بر اين که اين کشور تمايل دارد فعاليت های مرکز هسته ای يونگ بيون را متوقف کند از خود نشان نداده است.


کره شمالی در چارچوب پيمان خلع سلاح هسته ای اين کشور که در سيزدهم فوريه گذشته در پکن تصويب شد به جامعه جهانی وعده داد در ازای دريافت پنجاه هزار تن سوخت، اين نيروگاه هسته ای را که گفته می شود بزرگترين مرکز فعاليت های هسته ای اين کشور است، در عرض ۶۰ روز متوقف کند.


هنوز مشخص نيست که آيا عدم تمايل نماينده ارشد کره شمالی به ديدار با آقای البرادعی به منزله عقب نشينی اين کشور از پيمان خلع سلاح هسته ای است يا خير.


دبير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی تا قبل از شامگاه چهارشنبه به پکن باز می گردد و قرار است روز پنج شنبه، نمايندگان شش کشور درگير در بحران هسته ای کره شمالی دور جديدی از گفت و گوهای خود را در پکن آغاز کنند.


XS
SM
MD
LG