لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۸

شمارش آراء انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری آغاز شد


خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که با پایان رای‌گیری در حوزه های انتخاباتی سراسر ایران کار شمارش آراء انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی آغاز شده است.

رای‌گیری انتخابات در اکثر استان‌های ایران ساعت ۲۳ روز جمعه به پایان رسید و شمارش آرا در این استان‌ها آغاز شد.

زمان رای‌گیری در استان تهران اما تا ساعت ۲۳ و ۴۵ دقیقه و در شهرستان‌های مشهد، نیشابور و درگز در استان خراسان رضوی و خرم‌آباد در لرستان تا ساعت ۲۴ روز جمعه تمدید شد.

ستاد انتخابات کشور در اطلاعیه‌ای از اعضای شعب اخذ رای خواسته است که پس از پایان رای گیری ابتدا صندوق‌های اخذ رای هر دو انتخابات را باز کنند و برگه‌های رای را که اشتبا‌ها در صندوق دیگر ریخته شده است، به صندوق مربوطه منتقل کنند.

در این اطلاعیه همچنین از اعضای شعب اخذ رای خواسته شده است که ابتدا رای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و سپس رای انتخابات مجلس شمرده شود.

آمار رسمی شرکت کنندگان در انتخابات هنوز اعلام نشده است. خبرگزاری فارس اما خبر داده که سه میلیون و ۷۵۰ هزار نفر تا ساعت ۲۲ روز جمعه در انتخابات استان تهران شرکت کرده‌اند.

در همین حال، محمدعلی نجفی استاندار گیلان اعلام کرد که بالای ۶۴ تا ۶۵ درصد واجدین شرایط در انتخابات این استان مشارکت کردند.

علی‌اصغر کشاورز، مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری سیستان و بلوچستان، نیز از پیش‌بینی مشارکت بیش‌از ۷۰ درصد در این استان خبر داد.

‌در همین حال، علیرضا یونسی‌ رییس ستاد انتخابات مازندران نیز گفت که ‌تاکنون بیش از ۷۰ درصد از واجدان شرایط در این استان در انتخابات شرکت کرده‌اند.

بر اساس آمار وزارت کشور ایران، ۵۴ میلیون و ۹۱۵ هزار و ۲۴ نفر در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی واجد شرایط رأی دادن هستند.

سیامک ره‌پیک، سخنگوی هیات مرکزی نظارت، تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات را تا حدود ساعت هشت شب، ۲۸ میلیون نفر اعلام کرده است

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، نیز پیش‌بینی کرده که میزان شرکت کنندگان در این انتخابات از انتخابات مجلس نهم بیشتر باشد ولی آماری اعلام نکرد.

وی در آخرین دقایق روز جمعه گفت که زمان اعلام نتایج به شرایط شهرستان‌ها و مناطق مختلف بستگی دارد، اما نتایج «در اسرع‌وقت نتایج اعلام خواهد شد».

آقای امیری افزوده است: «ممکن است در برخی شهرها نتایج زودتر اعلام شود و در برخی شهرها مانند کلانشهر تهران زمان اعلام نتایج به آینده موکول شود».

«رای اکثریت به لیست رفسنجانی»

سیدطه هاشمی، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی و از نزدیکان رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمعه شب در یک پست فیس‌بوکی از اقبال «اکثریت» به لیست اکبر هاشمی رفسنجانی برای مجلس خبرگان خبر داده است.

وی با بیان اینکه روز جمعه «از هر نقطه تهران و شهرستان‌های اطراف تهران خبر می‌رسید که تعرفه صندوق‌ها تمام شده و جمعیت در صف ایستاده‌اند واکثریت به لیست آیت‌الله (رفسنجانی) رای می‌دهند» تاکید کرده است که «اگر اتفاق مهندسی شده‌ای روی ندهد... گروهی که جز تمامیت‌خواهی و انحصار و قدرت‌طلبی عطش دیگری ندارند بعد از سالیانی دراز از گردونه قدرت خارج می‌شوند».

اکبر هاشمی رفسنجانی فهرستی با عنوان «خبرگان مردمی» ارائه کرده بود که با فهرست اصولگرایان برای مجلس خبرگان تفاوت‌هایی داشت، بویژه اینکه نام احمد جنتی، محمدتقی مصباح یزدی و مصابح یزدی در آن نبود. هواداران دولت و اصلاح‌طلبان در روزهای گذشته کارزاری به راه انداختند که از مردم می‌خواستند با حضور گسترده در پای صندوق‌ها، به لیست خبرگان مردمی رای دهند تا این سه نفر به مجلس خبرگان راه پیدا نکنند.

XS
SM
MD
LG