لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۵

اهدای جایزه الیزابت تیلور به برادران علایی برای تحقیقات درباره ایدز


شارون استون، ستاره هالیوود، جایزه الیزابت تیلور را به برادران علایی اهدا کرد.
شارون استون، ستاره هالیوود، جایزه الیزابت تیلور را به برادران علایی اهدا کرد.
شامگاه يکشنبه، یکم مردادماه، طی مراسمی در آمريکا و در جريان کنفرانس بين المللی ايدز، برای اولين بار جايزه اليزابت تيلور به آرش و کاميار علايی، اهدا شد.

اين جايزه توسط شارون استون، ستاره هاليوود و مدير کنونی جمع آوری کمک برای بنياد تحقيقات ايدز به آنان اهدا شد و از خدمات آنها در زمينه پيشگيری و مبارزه با بيماری ايدز تقدير به عمل آمد.

راديو فردا در همین رابطه با کاميار علايی گفت و گو کرده و از او درباره اين موفقيت و جايزه الیزابت تیلور برای او و برادرش پرسيده است:‌

کاميار اعلايی: ديروز کنفرانس جهانی ايدز بعد از سال های سال برای اولين بار در آمريکا برگزار شد.

ما از سال ۲۰۰۲ افتخار اين را داشتيم که در اين کنفرانس ها و در کشورهای مختلف شرکت کنيم. اما متاسفانه در کنفرانسی که در سال ۲۰۰۸ در مکزيک برگزار شد و ما در اين کنفرانس سخنرانی داشتيم، به خاطر زندان نتوانستيم شرکت کنيم. در سال ۲۰۱۰ هم در زندان بوديم. ديروز لحظه بسيار زيبايی بود که بعد از چهار سال ما دوباره به اين کنفرانس برگشتيم. خيلی مفتخر شديم که برای اولين بار در تاريخ اين جايزه را به ما اهدا کردند.

ممکن است کمی توضيح بدهيد که اين جايزه اليزابت تايلور چیست؟

در واقع بزرگترين جايزه ای است که تا به حال از سوی انجمن علمی کنگره جهانی ايدز تا به حال به کسی داده شده است.

اين انجمن بيش از ۱۶ هزار عضو علمی از ۱۹۶ کشور دارد و اين جايزه به افتخار اليزابت تايلور که ۲۷ سال در زمينه ايدز فعاليت داشت و برای حمايت از بيماران ايدزی فعاليت های چشمگيری انجام می داد، بعد از مرگ او به نام اين هنرپيشه نامگذاری شد و از طرف انجمن جهانی ايدز و انجمن تحقيقاتی آمريکا اين جايزه به نام ايشان به ما اهدا شد.

شما هم اکنون در مسير رفتن به محل کنفرانس ايدز هستيد که امسال در آمريکا برگزار شده است. ممکن است درباره اين کنفرانس هم کمی صحبت کنيد؟ و اينکه کنفرانس مبارزه با ايدز در سال ۲۰۱۲ ميلادی چه اهدافی را دنبال می کند؟

تفاوت کنفرانس امسال نسبت به گذشته اين است که بيشتر سازمان های بزرگ جهانی در سال جاری عزم شان را جزم کرده اند که به طور کاملا جدی و هماهنگ در زمينه ريشه کنی ايدز و فقر و نيز توسعه سيستم بهداشتی همه کشورها فعاليت کنند.

خوشبختانه ریيس پيشين برنامه ايدز سازمان ملل، آقای جيم کيم، که در واقع خودش يکی از پيشگامان برنامه ايدز است، ماه گذشته به عنوان ریيس جديد بانک جهانی انتخاب شد که ايشان توجه ويژه ای به مسئله فقر زدايی و بهداشت دارد و تمام تلاش اش را در اين راستا متمرکز خواهد کرد.

خوشبختانه ترکيب زيبايی از سياستمداران، محققين علمی، کارشناسان بين المللی ايدز و فعالان حوزه ايدز در کنار هم گرد آمدند و بيش از ۲۷ هزار نفر شرکت کننده در اين کنفرانس حضور داشتند.

خبرهايی که در طول دو هفته گذشته در مورد ايدز منتشر شده تا حدی خبرهای مثبتی قلمداد می شده است. از يک سو بحث دارويی در آمريکا مطرح شد که ممکن است داروی پيشگيری از ايدز باشد و در سوی ديگر تعداد کمتر مبتلا شدگان به ويروس اچ آی وی در سال گذشته بود. شما تا چه حد به چنين خبرهايی خوشبين هستيد و تا چه حد فضای کنونی را مثبت ارزيابی می کنيد؟

نشانه هايی که می بينيم، نشانه های بسيار اميدوار کننده ای است. من تصور می کنم که تا چند سال آينده بيماری ايدز در سطح جهان کاملا کنترل خواهد شد. اما نکته ای که ما بايد بياموزيم اين است که خود بيماری ايدز باعث شد تا توجه ويژه ای به سيستم های بهداشتی و مراقبتی برای تمام بيماری ها انجام شود.

بسياری از کشورهای آفريقايی که در زمينه سيستم بهداشتی دارای مشکلات جدی بودند، توجه ويژه ای که به بيماری ايدز در اين کشورها شد، باعث گرديد که سيستم بهداشتی آنها برای ساير بيماری ها هم ارتقا يابد.

نکته مهم ديگر انگ زدايی از افرادی است که در معرض بيماری ايدز هستند، مثل معتادان تزريقی و خانم های آسيب پذير که اين مسئله نشان می دهد فقط درمان بيمار کافی نيست. بلکه لازم است که ديدگاه جامعه نسبت به فردی که در معرض خطر بيماری است تغيير پيدا کند.

هدف اصلی اين کنفرانس هم همين است که اين افراد بتوانند به طور آزادانه در جامعه زندگی کنند و فعاليت های اجتماعی که در گذشته داشتند را دوباره بدون هيچ نوع تبعيضی ادامه بدهند.
  • 16x9 Image

    هانا کاویانی

    هانا کاویانی، از سال ۱۳۸۶ با رادیو فردا به عنوان خبرنگار و گزارشگر همکاری می‌کند. او در این مدت تحولات سیاسی و دیپلماتیک از جمله فراز و فرودهای مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، و مذاکرات منتهی به توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی را از نزدیک دنبال کرده است.

XS
SM
MD
LG