لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

ظهور پدیده ال‌نینو؛ «۲۰۱۶ گرم‌ترین سال در تاریخ کره زمین خواهد بود»


در آخرین ساعت‌های سال ۲۰۱۵ میلادی و در حالی‌که میلیون‌ها نفر از ساکنان کره زمین آماده جشن و پایکوبی برای آغاز سال ۲۰۱۶ می‌شوند، دانشمندان زنگ خطر را برای سال آینده به صدا در آورده‌اند.

بر اساس تحقیقات و ارزیابی‌های علمی، کره زمین در چند ماه آینده شاهد تغییرات اقلیمی کم سابقه‌ای خواهد بود به نام «ال نینو سال ۲۰۱۶» که برخی از اثرات آن را در ماه‌های گذشته شاهد بودیم.

این ارزیابی‌ها حاکی است که سال ۲۰۱۶ گرم‌ترین سال در تاریخ مدرن کره زمین خواهد بود و ال نینو امسال در کنار گرمایش تدریجی کره زمین یکی از دلایل عمده این تغییر و تحول کم سابقه اقلیمی است.

ال نینو که از ماه مارس شروع شده و در هفته‌های اخیر شدت بیشتری یافته، ممکن است به سیلاب‌های ناگهانی، خشکسالی، قحطی، بیماری‌های واگیر و جابجایی میلیون‌ها انسان در مناطق حساس کره زمین منجر شود.

ال نینو که هر چهار تا هفت سال پدیدار می‌شود یکی از بزرگ‌ترین چرخه‌های اقلیمی است که از‌‌ رها شدن انرژی انباشته در جنوب اقیانوس آرام شروع می‌شود و مناطق وسیعی از کره زمین را در بر می‌گیرد.

نشانه‌های اولیه اول نینو، تغییر جهت جریان آب‌های گرم و سرد، باد‌ها و توفان‌های شدید منطقه‌ای است.

به گفته دانشمندان، امسال دمای آب‌های سطحی در اقیانوس آرام احتمالا حدود دو درجه سانتیگراد گرمتر از سال‌های گذشته خواهد بود که در ۶۵ سال اخیر کم سابقه است.

این تغییرات سبب می‌شود در نقاطی از جهان سیلاب‌های ناگهانی جاری شود و در مناطقی که باران‌خیز هستند پدیده خشکسالی ظاهر شود.

در روزهای گذشته رانش زمین و سیل در پاراگوئه، آرژانیتن و اروگوئه جان ده نفر را گرفته و دستکم ۱۵۰ هزار نفر را آواره کرده است.

در مرکز و جنوب غرب آمریکا سقوط ناگهانی دمای هوا از ۲۸ درجه به صفر همراه با برف، یخبندان، و توفان‌های ناگهانی دستکم ۴۳ قربانی گرفته است.

آمریکای مرکزی شاهد یکی از شدید‌ترین خشکسالی‌ها بود که بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در گواتمالا، هندوراس و ال‌سالوادور را به کمک‌های غذایی سازمان‌های بین‌المللی محتاج کرد.

سازمان ملل می‌گوید در پرو و اکوادور هم دو میلیون نفر تحت تاثیر این خشکسالی قرار گرفته‌اند.

دولت اتیوپی نیز تخمین زده است که در سال آینده بیش از ده میلیون نفر به کمک‌های دولتی و بین‌المللی نیاز دارند. شمار کسانی که در آفریقا با مشکل تامین مواد غذایی روبرو خواهند بود هم ممکن است به ۴۰ میلیون نفر برسد.

در آن طرف اقیانوس آرام، با گرمای بیش از حد و آتش‌سوزی جنگل‌های خشک استرالیا صد‌ها خانه طعمه حریق شده‌اند و صد‌ها خانه هم در خطر نابودی قرار دارند.

در بخش‌هایی از جنوب قاره آسیا که باران‌های موسمی مانسون به کشت‌وکار ساکنان منطقه کمک می‌کند امسال خطر کم آبی آن‌ها را تهدید می‌کند در حالی‌که خشکسالی شرق آفریقا ممکن است میلیون‌ها انسان را با خطر گرسنگی و قحطی روبرو کند.

و گفته می‌شود ال نینو امسال در شش ماه آینده اثرات تخریبی‌اش را در مناطق مختلف جهان نشان خواهد داد.

آخرین ال نینو پنج سال پیش روی داد که پیامد‌های آن توفان موسمی مانسون در جنوب شرق آسیا، خشکسالی در جنوب استرالیا، فیلیپین و اکوادور، گرمای شدید در برزیل، سیل کشنده در مکزیک و توفان برف در آمریکا بود.

XS
SM
MD
LG