لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۷

رجب طیب اردوغان از خرید سامانه دفاع موشکی ترکیه از روسیه دفاع کرد


رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه.
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهوری ترکیه.

رجب طیب اردوغان روز چهارشنبه ۲۲ شهریور اظهار نگرانی ناتو در مورد خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه را رد کرد و افزود ترکیه به اقدامات دفاعی خود که به نظر این کشور درست هستند ادامه خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه که مناسباتش با متحدان غربی این کشور در ماه‌های اخیر تیره شده است، تصمیم گرفته که سامانه دفاع ضد موشکی مدل اس-۴۰۰ را از روسیه بخرد چون به گفته آنکارا، شرکت‌های غربی گزینه‌هایی که از نظر مالی مناسب باشند را پیشنهاد نداده‌اند.

اما مقامات ناتو با اظهار نارضایتی از این تصمیم می‌گویند این سامانه روسی با سایر تجهیزات پیمان ناتو قابل انطباق نیست.

رییس‌جمهوری ترکیه در یک سخنرانی در آنکارا گفت: «آنها به خاطر توافق ما برای خرید موشک‌های اس-۴۰۰ دیوانه شده‌اند. ولی ما چاره دیگری نداشتیم. آیا باید منتظر شما می‌ماندیم؟ همواره همه تصمیمات دفاعی را خودمان گرفته‌ایم و در آینده نیز خود ما تصمیم خواهیم گرفت».

ترکیه که دومین ارتش بزرگ پیمان ناتوست برای این پیمان اهمیت استراتژیک فراوانی دارد و همجوار ایران، عراق و سوریه است. اما مناسبات این کشور با متحدانش در پیمان ناتو ضربه خورده است.

رییس‌جمهوری ترکیه به شدت از حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوریه که با پیکارجویان «خلافت اسلامی» می‌جنگند، خشمگین است.

از منظر ترکیه یگان‌های مدافع خلق کردهای سوریه وابسته به حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا) هستند که طی سه دهه گذشته در نواحی جنوب شرقی کشور در حال نبرد با نیروهای ترکیه بوده است.

وزارت دفاع آمریکا نیز اعلام کرد که نگرانی و حساسیت خود در مورد معامله موشکی با روسیه را به آنکارا اطلاع داده است. سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای گفت: «سامانه دفاع ضد موشکی قابل انطباق پیمان ناتو بهترین گزینه ترکیه برای دفاع از خود در برابر تمامی تهدیدها در منطقه است».

خبرگزاری رویترز می‌افزاید همزمان دولت آلمان نیز اعلام کرده که فروش برخی تسلیحات به ترکیه را محدود خواهد کرد. این تصمیم یکی از پیامدهای اختلافات دو کشور در مورد سرکوب مخالفان و دگراندیشان پس از کودتای نافرجام سال گذشته توسط دولت ترکیه است.

دولت آلمان در اساس قصد داشت فروش تمامی تسلیحات خود به ترکیه را متوقف کند ولی پس از آنکه ترکیه گفت چنین اقدامی به مبارزه مشترک آنها با گروه «خلافت اسلامی» لطمه خواهد زد در تصمیم خود تجدیدنظر کرد.

دولت آلمان به خاطر سرکوب گسترده و بازداشت مخالفان پس از کودتای نافرجام ترکیه از آن کشور انتقاد کرده و خواستار آزادی بلادرنگ چندین شهروند آلمانی و یا دو تابعیتی است که در ماه‌های اخیر در ترکیه بازداشت شده‌اند.

دولت ترکیه در سال ۲۰۱۳ یک قرارداد ۳.۴ میلیارد دلاری برای خرید سامانه‌های دفاعی از چین امضا کرد. ولی پس از دو سال آن قرارداد را فسخ کرد و گفت تلاش خواهد کرد این سامانه‌ها را در داخل کشور بسازد.

بعدها مذاکره با روسیه را آغاز کرد و آقای اردوغان در ماه ژوییه گفت قرارداد با روسیه امضاء شده است، هر چند به نظر می‌رسد که مذاکرات در مورد جنبه مالی این قرارداد هنوز تکميل نشده است.

رسانه‌های ترکیه درهفته جاری از قول وی گزارش دادند که او و ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، مصمم هستند که این قرارداد به نتیجه نهایی برسد.

XS
SM
MD
LG