لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۳

انتشار دومین فایل صوتی منسوب به اردوغان درباره دریافت رشوه


 رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه
انتشار دومین فایل صوتی مکالمه منسوب به رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و پسرش بر روی شبکه یوتیوب که در آن صحبت از دریافت رشوه‌ای چند میلیون دلاری است، با واکنش منفی رجب طیب اردوغان مواجه شده است.

در این فایل صوتی که روز چهارشنبه منتشر شده، صدایی که منسوب به آقای اردوغان است در گفت‌و‌گوی تلفنی با فرزندش، بلال، ‌از او می‌خواهد که تمام پول وعده داده شده در معامله را یک جا بگیرد و به دریافت بخشی از پول رضایت ندهد. ‌

انتشار اینترنتی این فایل صوتی موجب شد نخست وزیر ترکیه که برای تبلیغات انتخابات محلی ماه آینده میلادی به یکی از استان‌های جنوب غرب این کشور سفر کرده، به محتوای این مکالمه و منتشرکنندگانش حمله کند.

رجب طیب اردوغان، ‌روز پنجشنبه در شهر بوردور ترکیه، این فایل صوتی را مونتاژ و کار دشمنان سیاسی‌اش خواند و دست اندرکاران انتشار فایل‌های صوتی اخیر را «دروغگو» خطاب کرد.

بنا بر گزارش شبکه سی ان ان ترک، آقای اردوغان به پیروان فتح الله گولن، از منتقدانش، تاخت و خطاب به وی که در حال حاضر ساکن آمریکاست، گفت که اگر می‌خواهد در سیاست ترکیه نقش داشته باشد، ‌از آمریکا به کشورش ترکیه باز گردد.

فتح‌الله گولن، واعظ و چهره مشهور ترکیه از منتقدان آقای اردوغان بوده و اکنون در تبعیدی خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد. گفته می‌شود که طرفداران او در میان پلیس و ساز و کار قضایی آن کشور صاحب نفوذ هستند.

انتشار فایل‌های صوتی اخیر منسوب به آقای اردوغان و پسرش بلال، در اینترنت در حالی صورت می‌گیرد که حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان برای انتخابات محلی اواخر ماه مارس، کمتر از یک ماه دیگر، تبلیغات خود را آغاز کرده است.

نخست وزیر ترکیه قرار بود که در راستای انجام فعالیت‌های انتخاباتی خود پنجشنبه بعدازظهر به استان‌های بوردور و اوشاک در غرب ترکیه سفر کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، گرچه در فایل صوتی انتشار یافته در روز چهارشنبه اسمی از هیچ شرکتی برده نشده ولی صدای منسوب به بلال اردوغان به شخصی با نام آقای سیت کی اشاره می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منتشر کننده این فایل صوتی، در توضیح آن نوشته است که سخن از «سیتکی آیان» رییس شرکت «تورنگ Turang» در میان است.

این شرکت در سال ۲۰۱۰ مجوز احداث بخشی از خط لوله گاز ایران و ترکمنستان از طریق ترکیه به اروپا را به دست آورد و در دسامبر گذشته از معافیت مالیاتی به میزان پنج میلیارد و دویست میلیون دلار برخوردار شد.
XS
SM
MD
LG