لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۷

کاخ سفید: ایران به اندازه عمر یک نسل از تروریسم حمایت کرده است


سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه ۲۷ فروردین گفت: فعالیت‌های حکومت ایران در پشتیبانی از تروریسم همچنان ادامه دارد و آمریکا نگرانی خود را در این زمینه به دولت ایران منتقل کرده است.

جاش ارنست در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفت واشینگتن به مقام‌های دولت ایران اعلام کرده که نسبت به پشتیبانی تهران از تروریسم در گوشه و کنار جهان نگران است.

به گزارش نادر صدیقی، خبرنگار رادیو فردا در واشینگتن، وی افزود: «آمریکا کاملا آگاه است که دولت ایران، دست کم به اندازه عمر یک نسل، در پشتیبانی از عوامل تروریسم در نقاط مختلف جهان بسیار فعال بوده و از همین رو، در فهرست کوتاه حامیان تروریسم قرار دارد».

آقای ارنست در عین حال گفت انتظار نمی‌رود که گفت‌وگوهای هسته‌ای، نگرانی‌های دولت آمریکا در زمینه تروریسم را برطرف کند.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: «حتی اگر ایرانیان گفت‌وگوهای مربوطه به برنامه اتمی‌شان را ادامه دهند و [با توافق همه جانبه] موافقت کنند، بسیار محتمل است که جمهوری اسلامی همچنان به پشتیبانی از برخی عوامل تروریسم ادامه دهد».

او تصریح کرد به دلیل همین پشتیبانی دولت ایران از تروریسم است که گفت‌وگوهای اتمی اهمیت مضاعف پیدا می‌کند، چرا که در صورت دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای، پشتیبانی آن‌ها از تروریسم خطرناک‌تر خواهد بود.

ایران خردادماه پارسال همراه با سوریه، کوبا و سودان در فهرست حامیان تروریسم که هر سال از سوی وزارت امور خارجه آمریکا منتشر می‌شود قرار گرفت.

ایران در این فهرست، بد‌ترین کشور در زمینه حمایت از تروریسم معرفی شده است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سال ۲۰۱۴ خود، حکومت ایران را متهم کرد که در سال پیش از آن حمایت از تروریسم را به شکلی بی‌سابقه در مقایسه با ۲۰ سال گذشته افزایش داده است.

آقای ارنست در ادامه سخنان روز پنجشنبه خود افزود: «همه شاهد ضعف اقتصادی ایران به دلیل تحریم‌ها بوده‌ایم ولی متاسفانه نشانه‌ای در دست نیست که نشان دهد فشارهای اقتصادی به کاهش سرمایه‌گذاری دولت ایران در عرصه تروریسم منجر شده باشد».

او گفت که «پشتیبانی جمهوری اسلامی از تروریسم، مانند گذشته، به قوت خود باقی است».

آقای ارنست در کنفرانس مطبوعاتی روز پنجشنبه خود به مسائل دیگر منطقه‌ای نیز اشاره کرد ولی از پاسخ به پرسشی درباره گسترش چتر اتمی آمریکا در حمایت از متحدان عرب این کشور در حوزه خلیج فارس خودداری و بر ادامه همکاری‌های نظامی متقابل با این کشور‌ها بسنده کرد.

سخنگوی کاخ سفید، بحران یمن را نیز بسیار خطرناک خواند و گفت: «نشانه‌هایی در دست است که دولت ایران از حوثی‌ها در یمن پشتیبانی می‌کند».

با این حال او افزود هنوز روشن نیست که حوثی‌ها از جانب ایران کنترل و فرماندهی می‌شوند.

سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که جنگ‌ یمن، می‌تواند به یک جنگ گسترده و منطقه‌ای تبدیل شود و از همین روست که که حل سیاسی بحران یمن، به سود همه کشور‌ها و مهم‌ترین گام خواهد بود.

از نکات دیگری که در سخنان جاش ارنست جلب توجه کرد واکنش کاخ سفید به احتمال اقدام سنای آمریکا در تغییر لایحه کورکر- منندز بود.

او گفت رییس جمهوری آماده پذیرش لایحه‌ای است که از جانب دمکرات‌ها و جمهوریخواهان در کمیته روابط خارجی سنا به اتفاق آرا تصویب شده است و هرگونه تغییری در آن، با وتوی آقای اوباما روبرو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG