لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۶

وعده جدید؛ واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس تا «پایان بهمن ۹۱»


معاون سازمان خصوصی سازی از برطرف شدن موانع واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپوليس و پذيرش آنها تا پايان بهمن ۱۳۹۱ در فرابورس خبر داده است.

بيست درصد از سهام اين دو باشگاه نزد دولت باقی مانده و ۸۰ درصد آن واگذار خواهد شد. بنا بر اعلام سازمان خصوصی سازی، اقدامات واگذاری و قيمت‌گذاری نيز در سال گذشته آغاز شده است.

ابوالقاسم شمس به خبرگزاری ايسنا گفته است که سال گذشته قرار بود فقط برند و امتياز ورزشی اين دو باشگاه واگذار شده و دارايی و بدهی شان به دليل ساختار مالی نامناسب به وزارت ورزش انتقال يابد. بر اين اساس تنها حق امتياز و برند باشگاه قيمت‌گذاری شد اما به تصويب هيات واگذاری نرسيد.

با تبديل ساختار ورزش کشور از تربيت بدنی به وزارتخانه، طرح واگذاری دو ورزشگاه به باشگاه های استقلال و پرسپوليس در هيات وزيران مطرح شد و با موافقت تمام اعضا و رييس جمهوری، مقرر شد دو مجموعه ورزشی به اين دو باشگاه واگذار شود.

به اين ترتيب مجموعه ورزشی درفشی فر در غرب تهران به باشگاه پرسپوليس و مجموعه ورزشی مرغوبکار در جنوب تهران به باشگاه استقلال واگذار شد تا اين دو باشگاه با استفاده از ظرفيت قانون بودجه و امکان افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابی دارايی ها، سرمايه خود را بين ۲۰ تا ۳۰ ميليارد تومان افزايش دهند تا مشمول پذيرش در فرابورس شوند.

به گفته شمس، با واگذاری اين دو مجموعه ورزشی به استقلال و پرسپوليس ابتدا بايد فرايند رسمی افزايش سرمايه اين دو باشگاه انجام شود تا جمع حقوق صاحبان سهام آنها از منفی به مثبت تبديل شود، سپس اقدامات کارشناسی برای قيمت گذاری انجام بگيرد تا اين دو شرکت بتوانند در فرابورس پذيرفته شوند.

از مهرعليزاده تا محمد عباسی

طرح واگذاری دو تيم پرطرفدار پايتخت به مردم به صورت جدی در دوره دوم رياست جمهوری سيد محمد خاتمی مطرح شد. محسن مهرعليزاده رييس وقت سازمان تربيت بدنی معتقد بود وقتی باشگاهداری را به شکل حرفه ای دنبال می کنيم بايد به سمت خصوصی سازی حرکت کنيم که در تمام دنيا رواج دارد.

او در مصاحبه ای که در روزنامه «ايران ورزشی» منتشر شد گفت: «فرقی ندارد تيم ها سهامی عام باشند يا خاص اما بايد به صورت خصوصی و مستقل از دولت اداره شوند تا با ديدگاه اقتصادی به سمت درآمدزايی حرکت کنند.»

با اين حال اما در دوران رياست جمهوری خاتمی، به رغم اصرار مهرعليزاده در روزهای پايانی مسئوليت خود چنين اتفاقی رخ نداد. با روی کار آمدن محمود احمدی نژاد، دستور واگذاری پرسپوليس و استقلال به محمد علی آبادی رييس جديد سازمان تربيت بدنی ابلاغ شد. موضوعی که در مقاطع مختلف دوران مديريت علی آبادی بارها تکرار گرديد اما در عمل، اتفاقی رخ نداد.

سپس علی سعيدلو رييس سازمان تربيت بدنی شد و در برنامه زنده تلويزيونی ورزش و مردم درباره واگذاری استقلال و پرسپوليس، با توضيحات فراوان و شرح مقدمات، به بينندگان برنامه مژده داد و گفت: «قطعاً در سال ۹۰ با همکاری سازمان خصوصی‌سازی اين اتفاق خواهد افتاد.»

گرچه در سال ۱۳۹۰ نيز اين اتفاق رخ نداد. مديريت، سازماندهی و هدايت تمام امور تيم های پرسپوليس و استقلال را دولت بر عهده دارد. حالا از سال ۱۳۹۱ نيز دو ماه باقی مانده. وعده واگذاری، امسال به بهمن ماه موکول شده.

اين هم مشخص نيست که آيا مقصود از حضور در فرابورس، فقط به معنای گرفتن پول هواداران است يا شامل سهيم کردن آن ها در تصميم سازی ها نيز خواهد شد؟

همچين اين پرسش نيز همواره مطرح است که آيا تکرار خبر واگذاری پرسپوليس و استقلال به مردم در آستانه انتخابات ۸۸ و حالا ۹۲، ارتباطی به انتخابات رياست جمهوری دارد؟

محمد رويانيان مديرعامل پرسپوليس در اين باره به ايسنا می گويد: «رييس جمهور از سال گذشته دستور داد که سهام دو باشگاه پرسپوليس و استقلال به بخش خصوصی واگذار شود و ما بر اين اساس جلسات مستمری با وزارت ورزش، وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی داشتيم تا موانع قانونی برطرف شود.»

رويانيان می گويد منصفانه نيست که با توجه به تاکيد ریيس جمهوری در سال گذشته، حجم کارهای انجام شده و پيگيری‌های مستمر، بخواهيم اين موضوع را به انتخابات رياست جمهوری ربط داده يا مانور تبليغاتی تلقی کنيم.
XS
SM
MD
LG