لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۶

وینفرید شفر برکنار شد؛ فرهاد مجیدی سرمربی موقت تیم استقلال


وینفرید شفر حدود بیست ماه هدایت تیم استقلال را به عهده داشت.
وینفرید شفر حدود بیست ماه هدایت تیم استقلال را به عهده داشت.

باشگاه استقلال تهران روز دوشنبه ۹ اردیبهشت با اعلام تعلیق وینفرید شفر از سمت سرمربیگری این تیم، فرهاد مجیدی را جایگزین او کرده است.

مجیدی به عنوان یکی از نمادهای تاریخ باشگاه استقلال، طی چهار ماه گذشته دستیار شفر بود و حالا به عنوان سرمربی موقت، تیمش را در پنج بازی آینده هدایت خواهد کرد.

سه دیدار در لیگ با استقلال خوزستان، صنعت نفت آبادان و سپیدرود رشت، دو بازی هم در آسیا با الدحیل قطر و العین امارات.

در روز پایانی مربیگری شفر صحنه‌های ناخوشایندی رقم خورد و مسئولین حراست زمین تهرانسر، او و پسرش را به محل تمرین راه ندادند.

مدیرعامل استقلال می‌گوید شفر از حکم تعلیق خود مطلع بوده و نباید به محل تمرین می‌رفته.

اتفاقی که قبلاً برای مانوئل ژوزه افتاد و سرمربی پرسپولیس را به دستور محمد رویانیان به زمین درفشی‌فر راه ندادند.

این اقدام غیر حرفه‌ای، پرسپولیس را برای سال‌ها درگیر پرونده‌ای فرسایشی در فیفا کرد که سرانجامش محکومیت این تیم بود.

فرهاد مجیدی محبوبیتی چشمگیر نزد هواداران تیمش دارد و به عنوان بازیکن سه بار با استقلال به قهرمانی لیگ رسیده. افتخاری که طی شش فصل اخیر نصیب آبی‌پوشان نشده است.

مهر ۹۶ در حالی که گفته می‌شد فاتح تریم از ترکیه هدایت استقلال را به عهده خواهد گرفت، وینفرید شفر این مسئولیت را پذیرفت و حدود بیست ماه روی نیمکت استقلال نشست.

شفر آلمانی از ۱۹۸۶ وارد عرصه مربیگری شد. در مونشن گلادباخ، کارلسروهه، اشتوتگارت و بوروسیا برلین مربیگری کرد و سپس به سرمربیگری کامرون منصوب شد تا با این تیم به جام جهانی ۲۰۰۲ برود.

الاهلی و العین امارات تیم‌های بعدی‌اش بودند. پس از FK باکو در سال ۲۰۱۱ سرمربی تایلند شد و دو سال بعد روی نیمکت جامائیکا نشست.

قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا و نایب قهرمانی جام کنفدراسیون‌ها با کامرون و قهرمانی در حوزه کارائیب با جامائیکا سوابق خوبی در عرصه ملی برایش در رقم زد.

به عنوان مربی باشگاهی، قهرمانی جام اینتر توتو با کارلسروهه را تجربه کرد. لیگ امارات با الاهلی و سوپر جام امارات با العین هم در کارنامه‌اش ثبت شده.

در استقلال اما تنها جامی که به دست آورد، جام حذفی بود که در فینال به میزبانی خرمشهر با غلبه بر خونه به خونه بابل رقم خورد.

فرهاد مجیدی ۴۲ ساله جایگزین شفر ۶۹ ساله شده. او از ۱۸ سالگی و دوران سرمربیگری مایلی کهن در ترکیب تیم ملی قرار گرفت. ۴۵ بار به زمین رفت و ۱۰ گل زد.

سال ۲۰۰۰ در بازی خداحافظی آنتون پولستر ستاره اتریش، دروازه تیم ملی این کشور را گشود. او بازی در اروپا را نیز با تیم راپيدوين تجربه کرد.

پس از سال‌ها دوری از تیم ملی، با حضور کی‌روش برای همراهی تیم ملی اعلام آمادگی کرد. کی‌روش نیز بلافاصله او را به تیم ملی فراخواند.

مجیدی پس از دو بازی مقابل اندونزی و قطر، مهر ۱۳۹۰ پس از ۱۵ سال عضویت ناپیوسته از تیم ملی خداحافظی کرد.

او در نامه به كفاشيان رئيس وقت فدراسيون در توضیح علت خداحافظی‌ ناگهانی‌اش نوشت: «به دليل وضعيت سنی‌ام و حضور جوانان جويای نام و مستعد، عليرغم ميل باطنی از ادامه حضور در تيم ملی عذرخواهی می‌كنم.»

مجیدی حالا روی نیمکتی خواهد نشست که پیش از او به جمعی از بزرگان تاریخ استقلال تعلق داشت. از علی دانایی‌فرد تا منصور پورحیدری و ناصر حجازی.

از جمع ستارگان استقلال که بعداً سرمربی این تیم شدند، پیشتر چهره‌هایی نظیر برادران مظلومی، نصرالله عبداللهی، عبدالصمد مرفاوی، امیر قلعه‌نویی و علیرضا منصوریان نیز سرمربی استقلال بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG