لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

خلبانان هواپیمای سقوط کرده اتیوپی «دستورالعمل بوئینگ را دنبال کرده بودند»


داگماویت موگس، وزیر حمل‌ونقل اتیوپی، می‌گوید که بوئینگ باید سیستم کنترل هواپیمای مکس ۸ را بازبینی کند.
داگماویت موگس، وزیر حمل‌ونقل اتیوپی، می‌گوید که بوئینگ باید سیستم کنترل هواپیمای مکس ۸ را بازبینی کند.

براساس تحقیقاتی که نتایج اولیه آن روز پنجشنبه ۱۵ فروردین منتشر شد خلبان‌های هواپیمای بوئینگ خطوط هوایی اتیوپی که ماه گذشته در سقوط آن ۱۵۷ نفر کشته شدند بارها دستورالعمل بوئینگ را اجرا کردند ولی نتوانستند این هواپیما را کنترل کنند.

انتشار نتایج اولیه این تحقیقات از سوی وزارت حمل‌ونقل اتیوپی تردیدهای بیشتری در مورد سیستم کنترل هواپیماهای مدل ۷۲۷ مکس ۸ ایجاد خواهد کرد که حدود یک ماه پیش پرواز تمامی آنها متوقف شد.

داگماویت موگس، وزیر حمل‌ونقل اتیوپی، هنگام تشریح نتایج اولیه تحقیقات گفت: «خلبانان و خدمه این هواپیما بارها توصیه‌های شرکت بوئینگ را اجرا کردند ولی نتوانستند هواپیما را کنترل کنند».

او افزود این تحقیقات توصیه می‌کند که «سیستم کنترل این هواپیما باید توسط سازنده مورد بازبینی قرار بگیرد».

خانم داگماویت موگس گفت: «قبل از آغاز پرواز مجدد این هواپیماها نهادهای مسئول نظارت بر هواپیمایی غیرنظامی باید اطمینان حاصل کنند که کارخانه سازنده، سیستم کنترل این هواپیماها را دقیقا بررسی کرده است».

اداره هواپیمایی غیرنظامی آمریکا نیز چندی پیش اعلام کرد که در مورد سیستم کنترل اتوماتیک بوئینگ‌های مدل ۷۳۷ مکس ۸ تحقيق کرده است. شرکت بوئینگ در حال مطالعه نتایج این تحقیقات است.

هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی روز ۱۰ مارس به فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه در دشت‌های اطراف آدیس آبابا، پایتخت، سقوط کرد.

گزارش شده است که در اوج‌گیری این هواپیما اختلال به وجود آمده و با دماغه به زمین اصابت کرد.

مسافران این هواپیما که همه کشته شدند اهل ۳۰ کشور بودند.

یک بوئینگ ۷۳۷ مکس متعلق به شرکت هوایی لاین‌اير اندونزی نیز در ماه اکتبر سقوط کرد که بر اثر این حادثه ۱۸۹ نفر کشته شدند.

تحقیقات و سوءظن‌ها روی سیستم جلوگيری از افت دماغه متمرکز شده که مشخصا برای تازه‌ترین مدل از این هواپیما‌ها ساخته شده و از قرار معلوم برای خلبان‌ها مشکل ایجاد می‌کند.

پس از سقوط هواپیمای خطوط هوایی اندونزی، شرکت بوئینگ با انتشار راهنمای جدیدی برای خلبانان تلاش کرد نحوه استفاده از اين سیستم توضیح دهد.

روزنامه وال استریت جورنال روز چهارشنبه در گزارشی به نقل از منابع مطلع از تحقیقات اولیه در مورد سقوط هواپيمای اتيوپی نوشت: خلبانان، سیستم جلوگيری از افت دماغه را خاموش کرده بودند ولی چون نتوانستند هواپیما را کنترل کنند دوباره آن را روشن کردند.

وزیر حمل‌ونقل اتیوپی جزئیات اقدامات خلبان‌ها در آخرین لحظات قبل از سقوط هواپیما را توضیح نداد ولی گفت: «بلند شدن از باند فرودگاه خیلی عادی بود» و تمامی خلبان‌ها و خدمه تجارب و قابلیت‌های لازم برای پرواز با این هواپیما را داشتند.

یک مقام اداره ایمنی پرواز نیز گفت: انجام تحقیقات کامل بین شش ماه تا یک سال طول خواهد کشید و تاکید کرد که هیچ نشانه‌ای از اصابت یک شی خارجی به این هواپیما وجود ندارد.

همزمان شرکت بوئینگ تلاش می‌کند تردیدها در مورد ایمنی این مدل از هواپیمای خود را برطرف کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG