لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۹

اتحادیه اروپا تعلیق برخی از تحریم‌های ایران را تمدید کرد


اتحادیه اروپا روز سه شنبه تعلیق برخی از تحریم‌ها علیه ایران برای مهار برنامه‌ هسته‌ایش را تمدید کرد. این تصمیم اتحادیه اروپا به دنبال تمدید مذاکرات هسته‌ای برای هفت ماه دیگر اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، این تمدید شامل تعلیق ممنوعیت بیمه حمل و نقل دریایی نفت، معاملات طلا و بعضی نقل و انتقالات مالی است.

بخش دیپلماتیک اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای گفته است که ۲۸ عضو این اتحادیه تعلیق تدابیر محدود کننده اتحادیه اروپا علیه ایران را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمدید کردند. اعضای اتحادیه به شکل کتبی در این مورد تصمیم گیری کردند.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت: «مذاکرات تمدید شده است، تعلیق تدابیر تنبیهی هم تمدید شدند».

تعلیق تحریم‌ها شامل ممنوعیت بیمه و حمل و انتقال نفت خام ایران است که در سال ۲۰۱۲ به اجرا درآمد. این تصمیم همراه با تحریم خرید نفت، باعث کاهش ۵۰ درصدی صادرات این محصول توسط ایران شد.

اتحادیه اروپا همچنین ممنوعیت داد و ستد طلا و فلزات گرانبها و محصولات پتروشیمی را معلق کرد و سقف نقل و انتقالات پولی را که با سایر تحریم‌ها مرتبط نیستند افزایش داد.

اتحادیه اروپا این دسته از تحریم‌ها را نخستین بار پس از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به حال تعلیق در آورد. این نهاد نظارتی سازمان ملل متحد گفته که ایران به توافق موقت نوامبر ۲۰۱۳ برای کاهش فعالیت‌های هسته‌ایش متعهد بوده است.

تعلیق تحریم‌ها در ماه ژوئیه سال جاری با هدف هماهنگی با مهلت نهایی مذاکرات با ایران که تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ بود، بار دیگر تمدید شده بود.

ایران و قدرت‌های جهانی روز دوشنبه سوم آذر نتوانستند در مذاکرات هسته‌ای و پایان دادن به ۱۲ سال بن‌بست به توافق برسند. این مذاکرات با توافق طرفین به مدت هفت ماه تمدید شد.

توافق یاد شده پس از هفت روز مذاکرات فشرده در وین پایتخت اتریش و با حضور وزیران امور خارجه ایران، آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان به دست آمد.

یک سخنگوی اتحادیه اروپا گفت با پایان یافتن دوره کار مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، در هفته جاری باید برای انتخاب نماینده آتی خود در این مذاکرات و یا احتمال تمدید ماموریت ویژه کا‌ترین اشتون برای ادامه این گفت‌وگو‌ها تصمیم‌گیری شود.

XS
SM
MD
LG