لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

اتحادیه اروپا هفته آینده میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران خواهد بود


اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفته آینده میزبان مذاکرات بین وزیران امور خارجه بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که ضرب‌الاجل پایان مارس (۱۰ فروردین) برای دستیابی به توافق سیاسی بین ایران و شش قدرت‌ جهانی به پایان خود نزدیک می‌شود، اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۲۵ اسفند در بروکسل میزبان مذاکرات درباره برنامه اتمی ایران خواهد بود.

ایران در ماه‌های گذشته نشست‌های فشرده‌ای را با قدرت‌های جهانی برگزار کرده است.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی این اتحادیه مدیریت مذاکرات هفته آینده را بر عهده خواهد داشت.

پیش از این «کا‌ترین اشتون» به نمایندگی از بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده آمریکا در مذاکرات با ایران شرکت می‌کرد اما این اواخر مذاکرات یاد شده در قالب‌های مختلفی برگزار می‌شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی یک روز قبل از نشست بروکسل در سوئیس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

این دیدارها بخشی از تلاش‌های غرب برای دستیابی به توافق جامع و نهایی برای حل و فصل ابهامات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی به سلاح اتمی است.

سخنگوی اتحادیه اروپا گفت: «این اولین بار است که مذاکراتی در این سطح در بروکسل برگزار می‌شود».

او گفت: «این مذاکرات بخشی از تلاش‌های ما در آستانه پایان ضرب‌الاجل است. ما هر کاری که بتوانیم انجام می‌دهیم».

نشست ظریف و کری بنا به اعلامیه وزارت خارجه آمریکا در لوزان سوئیس در روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

مسائل اصلی در این مذاکرات این است که برنامه غنی‌سازی اورانیوم به مدت چند سال محدود شود و اینکه روند لغو تحریم‌های اقتصادی علیه تهران چگونه پیش برود.

محمد جواد ظریف اخیرا اعلام کرد که احتمال دارد ایران وقفه‌ای ۱۰ ساله در برخی از فعالیت‌های حساس اتمی خود را بپذیرد.

فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه بریتانیا و همتایان فرانسوی و آلمانی او، لوران فابیوس و فرانک والتر اشتاینمایر همچنین قرار است روز دوشنبه در نشست منظم وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل شرکت کنند.

اتحادیه اروپا به فرایند میانجیگری بین پنج عضو شورای امنیت ـ بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا ـ به علاوه آلمان و ایران کمک کرده است.

مذکرات اتمی ایران و شش قدرت‌ جهانی اواخر سال ۲۰۱۳ بعد از آن آغاز شد که ایران محدودیت‌هایی را بر برنامه اتمی خود در مقابل تسهیل برخی از تحریم‌های اقتصادی غرب پذیرفت.

این مذاکرات تاکنون دوباره تمدید شده است اما همه طرفین می‌گویند این آخرین دور است. آنها تاریخ ۳۱ مارس را به عنوان ضرب الاجل یک توافق سیاسی تعیین کرده‌اند.

توافق نهایی نیز باید تا اواخر ژوئن حاصل شود. ایران تاکید دارد که برنامه اتمی این کشور جنبه صلح آمیز دارد.

XS
SM
MD
LG