لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۸

برآوردهای اولیه از نتایج انتخابات اسرائیل؛ «احتمال پیروزی چشمگیر حزب لیکود به رهبری نتانیاهو»


بر اساس برآوردها، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو ۳۶ تا ۳۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس را بدست آورده است.
بر اساس برآوردها، حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو ۳۶ تا ۳۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس را بدست آورده است.

برآورد‌های اولیه از انتخابات پارلمانی روز دوشنبه ۱۲ اسفند اسرائیل نشان می‌دهد که بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود، ممکن است به یک پیروزی نسبتا چشمگیر دست یافته باشد که امکان ادامه نخست‌وزیری او را تضمین خواهد کرد.

این برآوردها بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته از سوی شبکه‌های عمده تلویزیونی اسرائیل در شعبه‌های اخذ رای انجام شده که نتایج آن در لحظه پایان رای‌گیری در ساعت ۱۰ شب به وقت محلی منتشر شد.

بر اساس برآوردها، حزب لیکود ۳۶ تا ۳۷ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس را بدست آورده است که همراه با سایر احزاب راست و مذهبی، جناح راست را دارای ۶۰ یا ۶۱ کرسی خواهد کرد؛ امری که به بنیامین نتانیاهو بخت نسبی خواهد داد که بدون نیاز به حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما»، دولت بعدی خود را تشکیل دهد.

برآوردهای روز انتخابات نشان می‌دهد که حزب «آبی- سفید» به رهبری ژنرال ذخیره بنی گانتس به ۳۳ یا ۳۴ کرسی می‌رسد که نظر به تضعیف جناح میانه و چپ، بازنده این انتخابات خواهد بود. این جناح که احزاب عرب‌های اسرائیل را نیز در بر می‌گیرد، ممکن است به ۵۲ تا ۵۴ کرسی دست یابد که تا داشتن حداقل ۶۱ کرسی برای تشکیل دولت فاصله زیادی دارد.

نظرسنجی‌های روزهای پیش از انتخابات حاکی از روند تقویت حزب لیکود به‌دلیل تلاش‌های شدید بنیامین نتانیاهو بود؛ او ظاهرا به درستی ارزیابی کرده بود که لیکود تنها به چند کرسی بیش‌تر نیاز دارد تا بتواند بدون نیاز به حزب «اسرائیل خانه ما»، دولت بعدی خود را تشکیل دهد.

حزب راست افراطی و غیرمذهبی «اسرائیل خانه ما» به رهبری آویگدور لیبرمن در هر دو انتخابات فروردین و شهریور، از هیچ‌یک از دو حزب عمده حمایت نکرد و عامل اصلی شکست نتایج انتخابات بود.

این سومین انتخابات اسرائیل ظرف کمتر از یکسال گذشته بود.

بنیامین نتانیاهو بر اساس برآوردهای شبکه‌های تلویزیونی، در صفحه توئیتر خود نوشت که «پیروزی بزرگی برای ملت اسرائیل به‌دست آمده است».

به گزارش رسانه‌ها، آقای نتانیاهو در تماس تلفنی با سران احزاب راست و مذهبی، بر لزوم تشکیل سریع ائتلاف، تاکید کرد.

بنی گانتس نیز در اولین واکنش به نتایج برآوردها، هر چند شکست خود را نپذیرفت اما با تقدیر از حامیان حزب آبی- سفید گفت که برای اهداف آنها همچنان مبارزه خواهد کرد.

اعضای برخی از احزاب ناکام دیگر ابراز امیدواری کردند که نتایج شمارش واقعی آرا، متفاوت از برآوردهای تلویزیونی باشد.

نتایج نسبتا نهایی انتخابات جدید بامداد سه‌شنبه ۱۳ اسفند اعلام خواهد شد و پس از احتساب رای سربازان و دیپلمات‌های اسرائیلی ساکن خارج، نتایج قطعی تا ۴۸ ساعت بعد منتشر می‌شود.

بر اساس آمار اولیه وزارت کشور اسرائیل، ممکن است تا حدود ۷۰ درصد از شش و نیم میلیون اسرائیلی صاحب حق رای در این انتخابات رای داده‌ باشند که بالاتر از هر انتخاباتی در ۲۱ سال اخیر است؛ ظاهرا حزب لیکود به درستی ارزیابی کرده بود که افزایش چشمگیر شمار رای‌دهندگان به سود این حزب و جناح راست خواهد بود.

با وجود پیشتازی چشمگیر لیکود، که عملا نوعی رای اعتماد مردمی به شخص بنیامین نتانیاهو محسوب می‌شود، دادگاه اورشلیم از مدتی پیش تعیین کرده که این دولتمرد از ۲۷ اسفند در سه پرونده اتهامی محاکمه شود.

بنیامین نتانیاهو ابراز «اطمینان» کرده که «خطایی مرتکب نشده» و از روند قضایی به اتهام فساد نیز «سربلند بیرون خواهد آمد».

بنیامین نتانیاهو، ۷۰ ساله، بیش از هر دولتمرد دیگر از بعد از تاسیس اسرائیل در ۷۱ سال گذشته، در مقام نخست‌وزیر بوده که ۱۲ سال آن پیاپی بوده است.

رهبر لیکود در کارزار انتخاباتی‌اش تاکید کرده بود که در صورت تشکیل دولت جدید، سریعا دره اردن را به خاک اسرائیل منضم خواهد کرد و مبارزه با جمهوری اسلامی ایران نیز در صدر اهداف دولت او باقی خواهد ماند.

XS
SM
MD
LG