لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

فیس‌بوک صدها حساب کاربری جعلی وابسته به حکومت جمهوری اسلامی را بست


فیس‌بوک می‌گوید حساب‌های کاربری مسدود شده مرتبط با ایران، رای‌دهندگان کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا را هدف گرفته بودند.
فیس‌بوک می‌گوید حساب‌های کاربری مسدود شده مرتبط با ایران، رای‌دهندگان کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا را هدف گرفته بودند.

شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرد صدها حساب کاربری جعلی وابسته به جمهوری اسلامی ایران، از جمله سازمان صداوسیما، که حداقل از سال ۲۰۱۱ سرگرم کارزار انتشار «اطلاعات غلط» هستند را مسدود کرده است.

این شبکه در گزارش ماهانه خود درباره حساب‌های مشکوک به «رفتارهای غیرمعتبر سازماندهی شده»، گفته که حساب‌های کاربری مسدود شده، رای‌دهندگان کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا را هدف گرفته بودند.

اصطلاح یاد شده معمولا برای اشاره به حساب‌هایی استفاده می‌شود که با انتشار اطلاعات جعلی، به‌دنبال ایجاد اختلال در سیستم انتخاباتی هستند.

ناتانیل گلیچر، مدیر بخش امنیت سایبری فیس‌بوک، می‌گوید شبکه رادیو و تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی با کارزارهای انتشار اطلاعات غلط ایرانی‌ها که قبلا کشف شده‌ بودند، «ارتباطات اساسی» داشته است.

او در عین حال گفت که هنوز زود است بگوییم آیا صداوسیمای جمهوری اسلامی مستقیما مسئول این تحرکات بوده است.

رویترز می‌گوید صداوسیما که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی رئیس آن را منصوب می‌کند حاضر نشد تا در گفت‌وگو با این خبرگزاری به این خبر واکنش رسمی‌ نشان دهد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران پیشتر سازماندهی شبکه‌ها و کارزارهای انتشار اطلاعات غلط را تکذیب کرده بودند، اما رویترز می‌نویسد جمهوری اسلامی به یکی از بازیگران فعال شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توئیتر و گوگل تبدیل شده است تا با کمک گروه‌های مورد حمایت دولت و انتشار اخبار کذب نفوذ و اهداف راهبردی خود را گسترش دهد.

رویترز به تحقیقات مستقل خود در سال ۲۰۱۸ اشاره کرده که چگونه جمهوری اسلامی ایران با حساب‌های کاربری فراوان و استفاده از ۷۰ سایت، کارزار اطلاعات غلط برای بیش از ۱۵ کشور راه‌اندازی کرده بود.

آقای گلیچر می‌گوید شبکه‌های جدید انتشار اخبار دروغین جمهوری اسلامی نیز با همان شیوه‌های شبکه‌های قبلی افشا شده فعالیت می‌کردند، بدین ترتیب که تحت نام رسانه خبری مستقل یا سازمان‌های خیریه، کشورهای زیادی در جهان از الجزایر تا بنگلادش و از بریتانیا تا زیمبابوه را هدف قرار می‌دادند.

شبکه‌های جدید مسدود شده بیش از ۵۰۰ کاربر در فیس‌بوک داشتند و پیام‌هایی با تمرکز بر مناقشه‌های منطقه‌ای، یا با رویکرد انتقادی علیه سیاست‌های آمریکا در منطقه منتشر می‎‌کردند.

شرکت امنیت سایبری «گرافیکا» به رویترز گفته است فعالیت برخی از حساب‌های کاربری مرتبط با صداوسیمای جمهوری اسلامی مربوط به سال‌های قبل از ۲۰۱۲ بود که مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه آمریکا را هدف قرار داده بودند.

این شرکت می‌گوید این کاربران جعلی دو سال بعد در راستای حمایت از جدایی‌ اسکاتلند از بریتانیا وارد عمل شده بودند.

بن نیمو، رئیس بخش تحقیقات این شرکت، می‌گوید اگرچه این تلاش‌ها موقتی بوده، اما نشان می‌دهد ایران خیلی پیش‌تر از مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا وارد کارزار تاثیر بر افکار عمومی از طریق فضای مجازی شده بود.

فیس‌بوک همزمان اعلام کرده است چندین گروه، کاربر و صفحه مرتبط با گروه موسوم به «کیوانان» (قانون) که معتقد هستند یک دولت موازی در آمریکا در حال توطئه علیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری کشور است را مسدود کرده است.

این نخستین بار است که این شبکه اجتماعی علیه گروه راست افراطی کیونان دست به اقدام می‌زند.

فیس‌بوک روز سه‌شنبه همچنین حساب‌های کاربری وابسته به تارنمای اینترنتی راست افراطی و نژادپرست «ودر» را مسدود کرد. این گروه بیشتر به‌خاطر مواضع تندشان علیه مهاجران و پناهندگان خارجی معروف هستند.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس/ ف.ق/ ک.ر

XS
SM
MD
LG