لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

خامنه‌ای جانشین فرمانده و معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران را منصوب کرد


از راست: محمدرضا نقدی و علی فدوی
از راست: محمدرضا نقدی و علی فدوی

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت در دو حکم جداگانه، علی فدوی را به عنوان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و محمدرضا نقدی را به عنوان معاون هماهنگ‌کننده این نیروی نظامی منصوب کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای در حکم خود، علی فدوی را ارتقاء مقام داده و او را به عنوان جانشین حسین سلامی، فرمانده سپاه، منصوب کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه این انتصاب را بنا به «پیشنهاد فرمانده سپاه» انجام داده، خطاب به علی فدوی گفته که انتظار دارد تا این نیرو «نقش جهادی و انقلابی» خود را در راستای «ارتقای سطح آمادگی‌های عملیاتی و پیشرفت مقتدارانه مأموریت‌های سپاه با نظر فرمانده کل سپاه» انجام دهد.

علی فدوی، ۵۸ ساله، تا پیش از این معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران بود و قبل از آن نیز فرماندهی نیروی دریایی سپاه را برعهده داشت.

در سال ۹۴ و در پی توقیف و بازداشت شناورها و تفنگداران آمریکایی در خلیج فارس، رهبر جمهوری اسلامی ابتدا به صورت شفاهی و سپس با اعطای «نشان فتح» از علی فدوی تقدیر کرد.

این مقام ارشد سپاه تهدید کرده است «در صورت وقوع جنگ»، نیروی دریایی آمریکا نابود خواهد شد.

مراد ویسی، تحلیلگر نظامی رادیو فردا، دلایل انتخاب آقای فدوی برای این سمت را «سابقه عملیاتی در نیروی دریایی، روحیه ضدآمریکایی و استکبارستیزی و زاویه سیاسی وی با دولت حسن روحانی» می‌داند.

آیت‌الله خامنه‌ای در حکم دیگری، محمدرضا نقدی را نیز ارتقاء مقام داد و او را به عنوان معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران منصوب کرد.

آقای نقدی از آذر سال ۹۵ تاکنون معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران را به عهده داشت.

وی که فرماندهی بسیج مستضعفان را نیز در کارنامه خود دارد در امور سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بسیار تندرو بوده و از منتقدان دولت حسن روحانی نیز به شمار می‌رود.

معاونت هماهنگ کننده سپاه در قامت یک ستاد مشترک، یک نهاد بالادستی قدرتمند و مهم در ساختار سپاه است.

این معاونت بر اساس ماده ۲۴ اساسنامه سپاه، باید در زمینه «برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی اجرای تدابیر فرماندهی و ابلاغ دستورها و ایجاد نظم و ترتیب شایسته در بدنه عمومی سپاه» و هماهنگی بین معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه سپاه نقش ایفا کند.

معاونت یاد شده تا سال ۱۳۸۶ با عنوان «ستاد مشترک» فعال بود ولی از اسفند این سال به «معاونت هماهنگ‌کننده» تغیر نام داد.

بر اساس اساسنامه سپاه، این ستاد شامل واحدهای «امور پرسنلی، آموزش نظامی، آموزش عقیدتی سیاسی، انتشارات و تبلیغات، اطلاعات، طرح و عملیات، بسیج مستضعفین و مهندسی» است.

محمدباقر ذوالقدر از شهریور ۱۳۶۸ تا اسفند ۱۳۷۵، حسین علایی از فروردین ۱۳۷۶ تا تیر ۱۳۷۹، علی اکبر احمدیان از تیر ۱۳۷۹ تا شهریور ۱۳۸۶، محمد حجازی از شهریور تا اسفند ۱۳۸۶، جمال‌الدین آبرومند از فروردین ۱۳۸۷ تا تیر ۱۳۹۷، حسین سلامی از تیر تا شهریور ۱۳۹۷ و علی فدوی از شهریور ۱۳۹۷ تاکنون این مسئولیت را بر عهده داشته‌اند.

انتصاب‌های جدید در پی معرفی حسین سلامی به فرماندهی کل سپاه پاسداران صورت می‌گیرد که پیشتر جانشین فرمانده سپاه بود.

دولت آمریکا ماه گذشته سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرارداد که این اقدام خشم جمهوری اسلامی را برانگیخت و مجلس شورای اسلامی اعلام کرد طرحی فوری برای اقدامات متقابل، از جمله اعلام نیروهای سنتکام به عنوان «سازمان تروریستی»، در دست تهیه دارد.

XS
SM
MD
LG