لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۷

پلیس استان فارس از کشف «۸۰۰ هزار یورو اسکناس جعلی» در شیراز خبر داد


فرمانده نیروی انتظامی استان فارس خبر داد یک تبعه ۳۹ ساله آلمان و یک تبعه ۳۳ ساله کامرونی که از یک ایرانی ۲۰۰ هزار دلار «کلاهبرداری» کرده بودند و «قصد» چاپ ۸۰۰ هزار دلار اسکناس ۱۰۰ یورویی جعلی را داشتند، بازداشت شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، احمد علی گودرزی روز پنجشنبه ۲۹ مهر گفت از این دو نفر ۱۶ بسته ۵۰۰ برگی کاغذ‌های سیاه جعلی تولید اسکناس‌های ۱۰۰ یورویی و دو قوطی فلزی حاوی پودر و مواد شیمیایی کشف شده است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا در گزارشی متفاوت از گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از فرمانده نیروی انتظامی استان فارس اعلام کرد که این افراد ۲۰۰ هزار دلار را از یک ایرانی برای «سرمایه گذاری» دریافت کرده بودند.

بر اساس گزارش یاد شده، افراد بازداشتی این مبلغ را «از طریق چاپ اسکناس تقلبی و انجام تغییرات شیمیایی و ادغام پول‌های اصلی و جعلی و تبدیل کلیه وجوه به پول‌های واقعی تبدیل به ۸۰۰ هزار دلار کرده بودند».

پایگاه خبری پلیس نیز به نقل از فرمانده نیروی انتظامی فارس اعلام کرد متهمان «اعتراف کرده‌اند که اکثرا سوژه‌های خود را معمولا از تاجران و مسافران به خارج از کشور، انتخاب» می‌کردند.

این دو نفر به کسانی که از آن‌ها «کلاهبرداری» کرده‌اند می‌گفتند «قادر هستند با خارج کردن یک سری مواد از اسکناس واقعی و نیز انجام فعل و انفعالات شیمیایی، آن را به چهار اسکناس واقعی تبدیل کنند».

به گفته آقای گودرزی، آنان «هنگام انجام عملیات شیمیایی روی اسکناس‌های واقعی که با حضور صاحب آن صورت می‌‌گرفت، در فرصتی مناسب بسته‌های اسکناس واقعی را با بسته‌های جعلی تعویض می‌کردند».

فرمانده نیروی انتظامی استان فارس اعلام کرده که تلاش برای دستگیری «همدستان» این دو نفر و دیگر «مالباختگان» ادامه دارد.

این پرونده در صورت صحت رقم‌های اعلام شده از سوی مقامات نیروی انتظامی از جمله بزرگ‌ترین پرونده‌های جعل پول خارجی در ایران است.

آبان پارسال احمد کرمی رییس پلیس آگاهی استان قم، از بازداشت فردی در این شهر به اتهام «جعل» اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری به مبلغ ۱۳ میلیون تومان خبر داده بود.

به گفته این مقام نیروی انتظامی، کار‌شناسان بانک مرکزی اعلام کرده بودند که این دلار‌ها «به طرز بسیار ماهرانه‌ای مورد جعل قرار گرفته به طوری که از ۹ فاکتور امنیتی اسکناس‌ها هفت فاکتور رعایت شده است».

بر اساس ماده نخست قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی ایران، اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب سکه قلب یا جعل اسکناس یا وارد کردن یا توزیع کردن عمده آن‌ها اعم از داخلی و خارجی و امثال آن جرم محسوب و مرتکب به مجازات‌های مقرر در این قانون محکوم می‌شود.

اعمالی که از آن نام برده شد اگر به قصد «ضربه زدن» به نظام جمهوری اسلامی ایران باشد مجرم به مجازات «مفسد فی‌الارض» محکوم می‌شود.

XS
SM
MD
LG