لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

دو نفر در شیراز به اتهام «روزه خواری» ۸۰ ضربه شلاق خوردند


فرمانده نیروی انتظامی استان فارس از اجرای دو مورد حکم ۸۰ ضربه شلاق به اتهام «تظاهر به روزه خواری» در شهر شیراز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس ایران، احمد علی گودرزی، فرمانده انتظامی استان فارس، روز ۲۱ تیر با بیان نام اختصاری دو نفر از شهروندان ایرانی اعلام کرد که آنان به اتهام تظاهر به روزه خواری به ۸۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند و این حکم درباره آنان اجرا شده است.

آقای گودرزی گفته که «تظاهر به روزه خواری در ملاء عام از نظر شرعی حرام و از مصادیق جرائم مشهود است.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:02 0:00
لینک مستقیم

خبرگزاری فارس روز ۱۶ تیر در گزارشی نوشته بود که «در قانون مجازات اسلامی به طور دقیق به مجازات روزه‌خواری در ملا عام اشاره نشده است.»

این خبرگزاری در عین حال تاکید کرده بود که «تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است.»

بر اساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری، ۱۶ تیرماه نسبت به برخورد نکردن نیروی انتظامی با «روزه خواری» انتقاد کرده بود.

آقای منتظری گفته بود: «وظیفه نیروی انتظامی این است که با مظاهر گناه و معصیت در جامعه برخورد کند و این علاوه بر تکلیف شرعی یک وظیفه سازمانی است، در حالی که آنان تنها به دادن بیانیه و اطلاعیه اکتفا می‌کنند.»

پیش از آغاز ماه رمضان و در روزهایی ابتدایی این ماه تعدادی از فرماندهان نیروی انتظامی در استان‌های مختلف ایران از برخورد با آنچه که «روزه خواری» عنوان می‌کنند خبر داده بودند.

علیرضا محرابی، رییس پلیس امنیت تهران بزرگ نیز هشتم تیر ماه از آغاز طرح ویژه برخورد با «روزه خواری» در پایتخت خبر داده و گفته بود، خودروهایی که در آن‌ها راننده یا سرنشین اقدام به روزه‌خواری کند، توقیف می‌شوند.

خبرگزاری ایسنا نیز در این روز تصاویری از برخورد نیروی انتظامی با تعدادی از شهروندان تهرانی و همچنین پلمب برخی از اغذیه فروشی‌ها منتشر کرده بود.

به طوری که رییس پلیس امنیت تهران بزرگ گفته است، ماموران پلیس اماکن تهران ضمن بازدید از اغذیه‌فروشان سطح شهر، نسبت به برخورد با اغذیه ‌فروشان متخلف و پلمب صنفی مربوطه اقدام می‌کنند.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، پیشتر‌ برخورد با افراد به گفته خود هنجارشکن در ماه رمضان را اولویت پلیس در این ماه عنوان کرده و گفته بود که نیروی انتظامی هیچ گونه حرمت‌شکنی و ناهنجاری را تحمل نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG