لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

سازندگان فیلم «من مادر هستم» و شمقدری به دادگاه احضار شدند


فريدون جيرانی، کارگردان فیلم «من مادر هستم»
فريدون جيرانی، کارگردان فیلم «من مادر هستم»
فريدون جيرانی، کارگردان و غلامرضا موسوی، تهيه کننده فيلم «من مادر هستم» همراه با جواد شمقدری، ریيس سازمان سينمايی، به دنبال شکایت انصار حزب الله، به دادسرای کارکنان دولت احضار شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با اعتراضات علیه فیلم «من مادر هستم» و طرح شکایتی جمعی از مخالفان اکران این فیلم در دادستانی تهران، پرونده ای در شعبه نهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت تشکیل شد.

بازپرس پرونده نیز پس از بررسی شکایت، جواد شمقدری، رییس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی، فریدون جیرانی، کارگردان فیلم و غلامرضا موسوی تهیه کننده فیلم را برای توضیحات به دادسرا احضار کرد.

به رغم اعتراض های چند روز اخیر گروه انصار حزب الله به فيلم «من مادر هستم است»، مسولان سينمايی وزارت ارشاد گفته اند که اکران فيلم را متوقف نمی کنند اما در دو روز اخير با انجام اقداماتی نشان داده اند که به دنبال راضی کردن معترضان هستند.

معترضان روز شنبه مقابل وزارت ارشاد تجمع کردند و خواستار توقف اکران فيلم و برخورد با سازندگان و مجوز دهندگان به آن شدند.

مهدی عظيمی ميرآبادی، سرپرست اداره کل ارزشيابی و نظارت سازمان سينمايی، به خبرگزاری های ايران گفته است که بر اساس تصميمات شورای عالی اکران، اصلاحات مربوط به پايان «فيلم من مادر هستم» به تهيه کننده اثر ابلاغ شده و اين اصلاحات در حال اعمال بر نسخه های فيلم است.

تغيير در پايان فيلم، نکته مورد اشاره حميد رسايی نماينده اصولگرای مجلس و عضو شورای پروانه نمايش در گفت و گوهای دو روز اخيرش بوده و از لزوم اعدام نشدن شخصيت اصلی فيلم با بازی باران کوثری صحبت کرده است.

فريدون جيرانی کارگردان فيلم از زمان آغاز اکران در گفت و گوهايی به صراحت از ديدگاه انتقادی اش نسبت به آنچه سبک زندگی غربی خوانده صحبت کرده و حتی بر اساس گزارش وب سايت «کافه سينما»، چهارشنبه شب در بحثی رودرو با معترضان فيلم در سينما آفريقا از ناضايتی احتمالی روشنفکران از فيلمش خبر داده است.

غلامرضا موسوی، تهيه کننده فيلم هم در برنامه تلويزيونی «هفت» در مقام دفاع از فيلمش گفت که فکر می کرده است که با توليد اين فيلم مورد تمجيد قرار خواهد گرفت.

در روزهای اخير علاوه بر بيانيه ها و تجمعات اعتراضی گروه انصار حزب الله عليه فيلم «من مادر هستم»، برخی از چهره ها و شخصيت های سياسی نزديک به اصولگرايان هم از فيلم انتقادهای شديدی کرده اند.

از جمله نصرالله پژمان فر، عضو کميسيون فرهنگی مجلس، خواستار توضيح وزارت ارشاد درباره اکران اين فيلم شده است.

در واکنش به اين اعتراض ها، علاوه بر تغيير پايان بندی فيلم، ضيا هاشمی ریيس شورای صنفی نمايش گفته است که فيلم در شهرهای مذهبی از جمله قم اکران نخواهد شد و در بقيه شهرها نيز افراد بالای ۱۶ سال اجازه تماشای آن را دارند.

همزمان با اعتراض های صورت گرفته به این فيلم اما تعدادی از سينماگران در قالب اظهارنظر و نيز برگزاری تجمع همزمان با معترضان، از فيلم حمايت کرده اند.

محمد حسينی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز شنبه بدون نام بردن از فيلم «من مادر هستم»، خواستار سعه صدر جامعه شده و گفته است که از نقد استقبال می کنيم اما بايد در محيط منطقی بحث شود.
XS
SM
MD
LG