لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

آتش سوزی عمدی برای ساخت شهرک توریستی


در سال ۲۰۰۶ ميلادی در مجموع، ۳۹ هزار و ۷۶۱ هکتار جنگل در ايتاليا در آتش سوزی های عمدی از بين رفت.
در سال ۲۰۰۶ ميلادی در مجموع، ۳۹ هزار و ۷۶۱ هکتار جنگل در ايتاليا در آتش سوزی های عمدی از بين رفت.


آتش سوزی های عمدی امسال هم معضلی برای دولت ايتاليا به شمار می رود. روز سه شنبه یک آتش سوزی که کارشناسان ايتاليا آن را بدون شک و ترديد «عمدی» می دانند، در شهرک دريايی «پسکيجی » در ايالت پوليا فاجعه به بار آورد و در جریان آن، چهار نفر جان خود را از دست دادند.


چند هزار نفر در هنگام وقوع آتش سوزی، که به دليل وزش باد بلافاصله به سراسر اين شهرک و به سواحل آن سرايت کرد، در کنار دريا به سر می بردند.


بدنبال این حادثه مردم حاضر در ساحل، مجبور شدند چندين ساعت به آب های دریای مديترانه پناه برده تا قايق های نيروی انتظامی، دفاع مدنی و ماهيگيران بتوانند به نجات آنها بشتابند .


گوئيدو برتولازو، مسئول دفاع مدنی ايتاليا شکی ندارد که اين آتش سوزی چون ديگر آتش سوزی هايی که تابستان امسال سراسر جنوب ايتاليا را به جهنمی تبديل ساخته اند عمدی هستند.


برتولازو می گويد: « به آتش کشيدن جنگل ها با برنامه ريزی بسيار دقيق و حساب شده ای انجام می گيرد و بايد مسئولين اين فاجعه را به اتهام جنايت جمعی دستگير و محاکمه کرد.»


آتش زدن جنگل ها در ايتاليا برای ساختن شهرک های توريستی، تازگی ندارد و هشت سال پيش قانونی به تصويب رسيد که برمبنای آن در مناطق پس از آتش سوزی به مدت ۱۰ سال نمی توان ساختمان سازی کرد.


برتولازو می گويد: «افرادی که جنگل ها در تابستان به آتش می کشند راهبردی عمل می کنند و می توانند ۱۰ سال صبر کرده و پس از آن اقدام به ساختن کنند و بنابراين بايد تدابير جديدی اتخاذ کرد.»


در سال ۲۰۰۶ ميلادی در مجموع، ۳۹ هزار و ۷۶۱ هکتار جنگل در ايتاليا در آتش سوزی های عمدی از بين رفت.


بر مبنای آماری که دفاع مدنی در اختيار مطبوعات قرار داد ۶۱ درصد اين آتش سوزی ها عمدی بوده، ۳۴ درصد نتيجه بی توجهی و تنها چهار درصد به دليل عوامل طبيعی صورت گرفته است.


سه ايالت جنوبی کالابريا، سيسيل و ساردنی در صدر فهرست مناطقی که در آنها آتش سوزی های عمدی صورت می گيرد قرار دارند.


اين مناطق البته در ماه های گرم تابستانی به دليل دريا و سواحل بسيار زيبايشان ميعادگاه هزاران جهانگرد هستند و در همين راستا ساختمان ، ويلا و شهرک های توريستی در اين ايالات درآمدهای سرشاری برای بساز و بفروش ها به همراه دارد.


شناسايی کساني که تابستان ها با به آتش کشيدن جنگل ها فاجعه می آفرينند ساده به نظر نمی آيد زيرا در سال گذشته ميلادی که ۳۵۳ آتش سوزی عمدی صورت گرفت، تنها ۱۱ نفر توسط مامورين انتظامی دستگير شدند.


XS
SM
MD
LG