لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

پنج فیلم پس از سانسور «رفع توقیف شدند»؛ هفت فیلم همچنان در توقیف


پوستر فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که همچنان توقیف است.
پوستر فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش که همچنان توقیف است.

در حالی‌که معاون سازمان سینمایی وزارت ارشاد از رفع توقیف پنج فیلم سینمایی پس از حذف بخش‌هایی از آنها خبر داده است، خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که به سازندگان برخی از این فیلم‌ها در این زمینه اطلاعی داده نشده است.

ابراهیم داروغه زاده، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، روز جمعه ۲۴ شهریور در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد که ۱۲ فیلم توقیف شده در کمیته‌ای که به دستور وزیر ارشاد تشکیل شده بود، بررسی شدند و از میان آنها کارگردانان و تهیه کنندگان پنج فیلم اصلاحات پیشنهادی این کمیته را پذیرفتند.

به گفته آقای داروغه‌زاده، پنج فیلم «خانه دختر»، «خانه پدری»، «عصبانی نیستم»، «آشغال‌های دوست داشتنی» و «پارادایس» پس از اصلاحات مورد نظر این کمیته مجوز نمایش گرفتند و به زودی اکران خواهند شد.

وی اعلام کرد که بخش‌هایی از دو فیلم «خانه دختر» و «پارادیس» دوباره فیلمبرداری شده‌اند و برخی از فیلم‌ها نیز با حذف بخش‌هایی مجوز اکران گرفتند.

ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه اما خبرگزاری ایسنا بدون اشاره به جزئیات، اعلام کرد که به سازندگان برخی از این فیلم‌ها اطلاع رسمی درباره رفع توقیف آنها داده نشده است. این خبرگزاری به نام این فیلم‌ها اشاره نکرده است.

همچنین سخنان معاون سازمان سینمایی درباره حذف بخش‌هایی از فیلم «خانه پدری» و صدور مجوز اکران برای این فیلم درحالی بیان شده است که کیانوش عیاری پیش از این بارها تاکید کرده بود که حاضر به حذف هیچ صحنه‌ای از این فیلم نیست.

رضا صالحی‌امیری، وزیر ارشاد در دولت اول حسن روحانی، خردادماه در نامه‌ای از محمدمهدی حیدریان، رییس سازمان سینمایی، خواسته بود تا تکلیف فیلم‌های توقیفی را در مدت دو ماه مشخص کند.

آقای داروغه‌زاده در سخنان روز جمعه خود به نام ۱۲ فیلمی که در این کمیته بررسی شده و هفت فیلمی که هنوز رفع توقیف نشده‌اند، اشاره‌ای نکرده است.

با این حال، سایت «تابناک» اعلام کرد که هشت فیلم «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش، «خیابان‌های آرام» به کارگردانی کمال تبریزی، «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» و «وقت داریم حالا» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، «کاناپه» به کارگردانی کیانوش عیاری، «گزارش یک جشن» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و «زمهریر» به کارگردانی علی رویین‌تن همچنان در توقیف خواهند ماند.

به گفته این وب سایت، پنج فیلمی که مجوز اکران آنها صادر شده نیز با «جرح و تعدیل فراوان» رفع توقیف شده‌اند.

در همین حال عبدالرضا کاهانی که هیچ یک از دو فیلمش رفع توقیف نشده است، پیش از این گفته بود که در صورت حذف بخش‌های مورد درخواست وزارت ارشاد در فیلم «وقت داریم حالا»، این فیلم «۲۰ دقیقه کوتاه‌تر و از رده فیلم‌های سینمایی خارج می‌شد».

XS
SM
MD
LG