لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

فرانسه به دنبال «دعوت از ایران» برای شرکت در نشست پاریس است


فرانسوا اولاند (سمت چپ) در دیدار با فواد معصوم، رییس جمهوری عراق.
فرانسوا اولاند (سمت چپ) در دیدار با فواد معصوم، رییس جمهوری عراق.

فرانسه قصد دارد از ایران برای شرکت در کنفرانس بین‌المللی پاریس برای هماهنگی در خصوص اقدام علیه افراطی‌های گروه خلافت اسلامی دعوت کند، این در حالی است که آمریکا و ایران هرگونه همکاری در این زمینه را رد کرده‌اند.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس حاکی است که این تصمیم فرانسه چرخشی در سیاست پاریس در قبال ایران است که همسایه عراق بوده و مدت زمان طولانی است که نفوذ زیادی در این کشور دارد.

یک مقام فرانسوی که درگیر آماده‌سازی نشست پاریس است و نخواست نامش فاش شود گفت که تنها مانع در زمینه دعوت از ایران، موافقت شرکای فرانسه است ولی «اجماع در این خصوص دور از دسترس نیست».

وی جزئیات بیشتری درباره این زمینه ارائه نکرد.

نشست پاریس قرار است روز دوشنبه، ۲۴ شهریور، برگزار شود.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۱۹ شهریور در بغداد موضع واشینگتن درباره حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی علیه شبه نظامیان خلافت اسلامی را اعلام کرد.

آقای کری گفت: «ایالات متحده، نه در قالب نظامی و نه در اشکال دیگر، با تهران همکاری نخواهد کرد و هیچ تمایلی هم به این کار ندارد».

یک فرمانده سپاه پاسداران نیز گفته است که همکاری تهران و واشینگتن در عراق ممکن نیست.

ایران از سوی کشورهای غربی به خاطر برنامه هسته‌ایش تحت فشار است ولی فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، می‌گوید که این مسئله دیگری است.

پاریس موضوع سرسختانه‌ای در قبال برنامه اتمی تهران اتخاذ کرده ولی در عین حال خواستار کمک به حل بحران گروه خلافت اسلامی در عراق و سوریه است که هم غرب و هم ایران را در موضع مخاطره آمیزی قرار داده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که فرانسه مایل نیست تا ایران را از جبهه مبارزه با شبه نظامیان خلافت اسلامی خارج کند که هم اکنون بخش زیادی از عراق و سوریه را در کنترل خود دارند.

حسن دانایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، روز جمعه ۲۱ شهریور اظهار داشت: از آنجایی که ما خواهان ثبات در عراق هستیم از حضور در نشست پاریس خرسند خواهیم شد.

او افزود که ایران همه گونه حمایتی را از همسایه‌اش اعلام کرده است و امیدواریم که کنفرانس پاریس دستاوردهای مثبتی داشته باشد.

این تحولات در حالی است که به گزارش خبرگزاری رویترز، رییس جمهوری فرانسه روز جمعه وارد بغداد شد و پشت درهای بسته با رهبران عراقی گفت‌وگو کرد. محور مذاکرات وی ارائه کمک‌های انساندوستانه و حمایت نظامی از عراق در برابر تهدیدات شورشیان گروه خلافت اسلامی اعلام شده است.

حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، پس از دیدار با فرانسوا اولاند گفت: رییس جمهوری فرانسه «امروز به من وعده داد که فرانسه در حمله به مواضع تروریست‌ها در عراق مشارکت خواهد کرد».

وی افزود: «طرف آمریکایی در حال حاضر اقدامات خود را آغاز کرده است. ما خواهان پوشش هوایی هستیم. نیازی به حضور نیروی زمینی شرکای خود نداریم و آن‌ها نیز قصدی در این زمینه ندارند».

فرانسوا اولاند درباره اینکه فرانسه چگونه در حملات هوایی علیه مواضع حکومت اسلامی در عراق مشارکت خواهد کرد توضیحی نداد. در حال حاضر این حملات از سوی ارتش آمریکا و عراق صورت می‌گیرد.

با این حال، وی اظهار داشت که هدف از نشست روز دوشنبه پاریس هماهنگی در زمینه کمک نظامی به بغداد از سوی متحدان عراق است.

رییس جمهوری فرانسه به خبرنگاران در بغداد گفت: «ما به دنبال همکاری با متحدانمان بوده و متوجه جدی بودن تهدید (گروه خلافت اسلامی) هستیم».

XS
SM
MD
LG