لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

فرمانده نیروهای مسلح فرانسه به دلیل اختلاف با مکرون در مورد بودجه دفاعی استعفا کرد


ژنرال پیر دو ویلیه (راست) همراه با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه.
ژنرال پیر دو ویلیه (راست) همراه با امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه.

فرمانده نیروهای مسلح فرانسه روز چهارشنبه ۲۸ تیرماه به دلیل اختلاف نظر با امانوئل مکرون در مورد کاهش بودجه دفاعی این کشور از مقام خود استعفا داد. این اولین مورد از سنجش سیاست‌های آقای مکرون و روش قاطع حکومت‌گری اوست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژنرال پیر دو ویلیه در بیانیه‌ای گفت تلاش کرده است که وظایف و مسئولیت‌های بسیار دشوار نیروهای مسلح کشور را در چارچوب محدودیت‌های مربوط به بودجه دفاعی کشور حفظ کند ولی از این پس قادر به انجام این کار نیست.

او در بیانیه خود افزود: «در شرایط فعلی من نمی‌توانم کیفیت نیروی مسلح کارآمدی که فرانسه و مردم کشور به آن نیاز دارند را تضمین کرده و اهداف کشور را تامین کنم».

امانوئل مکرون به سرعت استعفای ژنرال دو ویلیه را پذیرفت و به جای او، فرانسوا لکونتره ژنرال ۵۵ ساله را به این مقام منصوب کرد.

استعفای ژنرال دو ویلیه علاوه بر سنجش مهمی از نحوه زمامداری امانوئل مکرون، در شرایطی روی می‌دهد که نیروهای مسلح فرانسه گذشته از ماموریت‌های خارجی مثل مبارزه با گروه‌های تندرو اسلامی در آفریقا و خاورمیانه پس از حملات تروریستی سال‌های اخیر بخشی از تامین امنیت در شهرهای کشور را نیز به عهده گرفته‌اند.

استعفای فرمانده نیروهای مسلح فرانسه یک هفته پس از اختلاف نظر شدید بین او و رییس‌جمهوری روی می‌دهد که ارتش فرانسه خود را برای مراسم رژه روز باستیل (۱۴ ژوئیه) آماده می‌کرد. در آن مراسم دونالد ترامپ به عنوان مهمان ویژه رییس‌جمهوری فرانسه دعوت شده بود.

ژنرال دو ویلیه در جلسه غیرعلنی پارلمان فرانسه با لحن بسیار تندی به کاهش ۸۵۰ میلیون یورویی از بودجه دفاعی کشور اعتراض کرد. این تصمیم بخشی از اقدامات امانوئل مکرون برای کاستن از هزینه‌های دولتی و کاهش بدهی بخش عمومی به حد نصاب تعیین شده از سوی اتحادیه اروپاست که سه درصد کل بودجه کشور است.

به گفته منابع حاضر در این جلسه پارلمانی، ژنرال دو ویلیه در مورد پیامدهای این کاهش بودجه به شدت هشدار داد و گفت: «در ارتش ما چربی وجود ندارد. با این اقدام دارید به ماهیچه‌های ارتش حمله می‌کنید آن هم در شرایطی که وضعیت امنیتی وخیم‌تر می‌شود».

امانوئل مکرون نیز به تندی به او پاسخ داد و گفت:«من تعهد داده‌ام و رییس شما هستم».

یک سخنگوی ریاست‌جمهوری فرانسه روز چهارشنبه بر تصمیم آقای مکرون تاکید کرد و گفت: «ما نمی‌توانیم اختلافات علنی داشته باشیم. ادارات دولتی ما به این شیوه عمل می‌کنند. این صرفه‌جویی از قابلیت عملیاتی نیروهای مسلح نمی‌کاهد. امنیت فرانسه تضمین شده است».

سخنگوی دولت نیز سعی کرد کاهش بودجه دفاعی را کم‌اهمیت جلوه دهد و افزود در سال میلادی آینده این بودجه یک بار دیگر ۱.۵ میلیارد یورو افزایش خواهد یافت و به ۳۴.۲ میلیارد یورو خواهد رسید.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید این رویارویی بین فرمانده نیروهای مسلح و رییس‌جمهوری فرانسه نشان دهنده شیوه بسیار قاطعانه‌ای است که آقای مکرون برای اداره امور کشور در پیش گرفته است. قدرت و اختیارات رییس‌جمهوری در نظام حکومتی فرانسه بیش از هر رهبر دیگری در دمکراسی‌های غربی است.

امانوئل مکرون با تضعیف ژنرال دو ویلیه و مجبور کردن او به استعفا به بخش محافظه‌کار و اشرافیت فرانسه که در انتخابات ریاست‌جمهوری امسال از فرانسوا فیون حمایت می‌کردند، ضربه سختی زده است.

ژنرال دو ویلیه در سال ۲۰۰۸ هنگام نخست‌زیری فرانسوا فیون در زمان ریاست‌جمهوری نیکلا سارکوزی مشاور نظامی نخست‌وزیر شد و دو سال بعد به فرماندهی نیروهای مسلح کشور منصوب شد.

برخی‌ها از شیوه قاطع اداره امور توسط رییس‌جمهوری جدید فرانسه انتقاد کرده و آن را روشی خودکامه می‌دانند. یکی از ژنرال‌های بازنشسته ارتش فرانسه در توصیف این وضعیت گفت روش کار آقای مکرون دقیقا مثل رجب طیب اردوغان نیست ولی با آن نیز فاصله چندانی ندارد.

XS
SM
MD
LG