لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

فابیوس: موضع سخت فرانسه در مذاکرات بر روابط با ايران تاثیر منفی نخواهد داشت


لوران فابیوس، وزير امور خارجه فرانسه
لوران فابیوس، وزير امور خارجه فرانسه

دو روز بعد از سفر يک هيات آلمانی به رهبری وزير اقتصاد اين کشور به ايران، وزير امور خارجه فرانسه اعلام کرد که هفته آينده به تهران سفر خواهد کرد.

لوران فابيوس روز سه‌شنبه ۳۰ تيرماه در مصاحبه با «راديو اینتر فرانسه» اعلام کرد که هفته آينده به دعوت همتای ايرانی خود محمد جواد ظريف به ايران سفر خواهد کرد و در اين سفر با حسن روحانی ریيس جمهوری ايران نيز ديدار خواهد داشت.

يکی از دستياران وی نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، تاريخ احتمالی سفر فابيوس به تهران را هفتم مردادماه اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، فابيوس همچنين گفت که موضع سخت فرانسه در مذاکرات هسته‌ای بر گسترش روابط اقتصادی با ايران در دوران بعد از تحريم‌ها تاثير منفی نخواهد داشت.

اين برای اولين بار طی ۱۲ گذشته است که وزير خارجه فرانسه به تهران سفر می‌کند. ايران و شش قدرت جهانی روز ۱۴ ژوئيه به توافق جامع هسته‌ای دست يافتند که يک هفته بعد از آن، يک هيات بزرگ تجاری آلمانی به سرپرستی وزير اقتصاد اين کشور، زيمار گابريل، برای ديداری سه روزه به تهران رفت.

وزير خارجه فرانسه در ادامه تصريح کرد: «درست است که در مذاکرات هسته‌ای، فرانسه موضعی سخت اتخاذ کرد، اما در دوران بعد از تحريم‌ها، فرانسه مورد تنبيه (تهران) قرار نخواهد گرفت، چرا که ما در گذشته حضوری مهم در اين کشور داشته‌ايم.

وی اظهار داشت: «حضور ما در بسياری از زمينه‌ها عالی بود و ايرانيان نيز مردمی جدی هستند».

خبرگزاری رويترز می‌نويسد که بعد از لغو تحريم‌ها ايران به بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار دارايی‌های بلوکه شده نفتی خود در خارج از کشور دسترسی خواهد داشت و اين کشورِ توليد کننده نفت در صدد الحاق دوباره به سيستم تجاری جهانی است.

روابط ايران و فرانسه دوران پيچيده‌ای از لحاظ سياسی و مالی طی کرده، و این در حالی است که مناسبات پاريس با کشورهای عربی بویژه عربستان روند رو به رشدی داشته است..

رويترز می‌نويسد که بر خلاف آلمان، آقای فابيوس هياتی تجاری با خود به تهران نخواهد برد، اما اين کشور برای ترميم روابط اقتصادی با ايران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۶ آماده می‌شود.

اين خبرگزاری از قول يک ديپلمات ارشد فرانسوی می‌نويسد که ۵۰ تن از مديران عامل برخی از بزرگترين شرکت‌های فرانسوی در صدد گرفتن سود خود از توافق هسته‌ای ايران هستند.

به گفته وی، يک هيات تجاری فرانسوی شامل نمايندگان حدود ۸۰ شرکت اين کشور در ماه سپتامبر (دو ماه آينده) به تهران سفر خواهند کرد.

بر اساس برآورد وزارت خارجه فرانسه، صادرات اين کشور به ايران از ۱.۶۶ ميليارد يورو در سال ۲۰۱۱ به ۴۹۴ ميليون يورو در سال ۲۰۱۳ افت کرد. واردات از ايران نيز از ۱.۷۷ ميليارد يورو به ۶۲ ميليون يورو سقوط کرد.

«بی ان پی پاريبا» بزرگترين بانک فرانسه نيز سال گذشته به خاطر نقض تحريم‌های ايران، از سوی آمریکا ۹ ميليارد دلار جريمه شد.

در اين ميان بريتانيا نيز تمايل خود را برای گسترش روابط سياسی و اقتصادی با ايران اعلام کرده است.

به گزارش رويترز، بريتانيا نيز در صدد استفاده از فرصت به دست آمده ناشی از لغو تحريم‌ها برای گسترش روابط تجاری و مالی با ايران است.

فليپ هاموند وزير خارجه بريتانيا روز سه‌شنبه با اشاره به تمايل شرکت‌های اين کشور به حضور در ايران اعلام کرد که بر اساس برآوردها، ۱۵۰ ميليارد دلار از دارايی‌های ايران بعد از رفع تحريم‌ها به اين کشور منتقل خواهد شد و سرمايه عظيمی برای توسعه زيرساخت‌های هيدروکربوری (نفت و گاز) ايران مهيا خواهد شد.

XS
SM
MD
LG