لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۳

حمله به مذاکرات اتمی در مراسم تشييع اجساد غواصان عمليات کربلای ۴


مراسم تشييع جنازه ۱۷۵ غواص کشته شده ايرانی در جنگ با عراق، در حالی روز سه‌شنبه در تهران برگزار شد که محسن رضايی، سخنران مراسم، و برخی از حاضران در اين مراسم به مذاکرات ايران و گروه ۵+۱ و همچنين سخنان حسن روحانی درباره تحريم‌های غرب عليه ايران حمله کردند.

حدود يک ماه پيش خبر کشف جنازه ۱۷۵ غواص ايرانی که بر اساس گزارش‌ها در عمليات کربلای چهار با «دستان بسته» کشته شده بودند، واکنش‌های زيادی در رسانه‌های ايران و فضای مجازی به دنبال داشت.

روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد، اجساد اين غواصان همراه با ۹۵ نفر از ديگر نيروهای ايرانی کشته شده در جنگ با عراق در تهران تشييع شدند.

در اين مراسم محسن رضايی، فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سخنانی، همزمان شدن تشييع جنازه اين غواصان با ادامه مذاکرات اتمی ايران و گروه ۵+۱ را «معنادار» دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنيم، وی با اشاره به شعار «مرگ بر آمريکا» از سوی برخی از شرکت کنندگان در اين مراسم، گفت: «اين صداها را مذاکره ‌کنندگان ما که پشت ميز روبروی آنها می‌نشينند بايد به خوبی بشنوند و بفهمند، اين صداها جدی و واقعی است».

محسن رضايی تاکيد کرد: «همين غواصان دست‌ بسته ما دارند به شما می‌گويند که اگر دست‌های ما بسته باشد و ما را تيرباران هم کنيد ما تسليم زور و زياده‌ خواهی نخواهيم شد».

همچنين به گزارش خبرگزاری فارس، آقای رضايی گفت: «در ايران نبايد علامت غلط و حرف‌های غير واقعی به دنيا ارائه شود. نبايد بگوييم ما آب خوردن نداريم و کشور محاصره شده است. سياست خارجه قاجاری و پهلوی ديگر به ايران بر نمی‌گردد».

حسن روحانی، رييس جمهوری ايران، چند روز پيش گفته بود که «تحريم‌های ظالمانه بايد از بين برود تا سرمايه بيايد و مسئله محيط زيست، اشتغال جوانان، صنعت، جامعه و آب آشاميدنی مردم حل شود».

آقای روحانی روز ۲۴ خرداد با تاکيد بر اينکه به دليل تحريم‌ها هر جنس خارجی در ايران «حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد» گران‌تر است، گفته بود: «آنها که می‌گويند تحريم مهم نيست، گويی از جيب مردم بی‌خبر هستند».

در همين حال سعيد حداديان، از مداحان مراسم تشييع جنازه غواصان ايرانی، در سخنانی گفت: «ما هم امروز خطاب به آنی که می‌گويد شما از جيب ملت خبر نداريد می‌گوييم که جيب ملت پر از عکس احمدی روشن است، پر از وصيت ‌نامه شهداست پر از سربند يازهرا و يا حسين است. اين مردم ايستاده‌اند، شما کم نياوريد».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ايران، در اين مراسم همچنين برخی از شرکت کنندگان، پلاکاردهايی با مضمون اعتراض به سياست‌های دولت حسن روحانی در مذاکرات اتمی با گروه ۵+۱ و همچنين سخنان وی درباره تحريم‌های غرب عليه ايران به همراه داشتند.

خبرگزاری فارس عباراتی چون «آب خوردن ما وابسته به ياحسين است نه تحريم»، «با دستان بسته مقاومت کرديد، ما با دست باز چه کرديم» را از جمله شعارهای نوشته شده روی اين پلاکاردها ذکر کرده است.

در همين حال به گزارش خبرگزاری آنا، وابسته به دانشگاه آزاد، تصوير زمينه يکی از پلاکاردها، يک دانشمند هسته‌ای ايران را با روپوش سفيد نشان می‌داد که دستانش از پشت بسته شده و در ذيل آن نوشته شده بود: «ديروز آواکس‌های آمريکايی کربلای ۴ را لو دادند؛ امروز نقشه آژانس آمريکايی چيست؟»

بر اساس اين گزارش، در مراسم یاد شده همچنين پرچم‌های زردرنگ با تصوير «آرم هسته‌ای» در ميان شرکت کنندگان «توزيع» شده که روی آن عبارت «ما تا آخر ايستاده ايم» نوشته شده بود.

اين خبرگزاری همچنين گزارش داد که روی «برخی اتوبوس‌ها و خودروها»، عباراتی مانند «تجمع امت حزب‌الله برای اعلام انزجار از حضور زنان در ورزشگاه ها» نوشته شده است.

حمله برخی از اصولگرايان به دولت حسن روحانی به بهانه تشييع جنازه غواصان ايرانی واکنش‌هايی نيز در فضای مجازی به دنبال داشت.

از جمله حسن يونسی، نايب ریيس اول شورای مرکزی حزب ندای ايرانيان، روز سه‌شنبه در صفحه فيس‌بوک خود نوشت: «خيلی چيزها و خيلی ارزش‌ها در اين سال‌ها نبايد رنگی می‌شدند ولی وقتی کيسه آدم‌ها خالی می‌شود از هرچه در انبان دارند خرج می‌کنند. خواهش و خواهش، بگذاريد چيزهايی برای اين مردم بی‌رنگ باقی بماند. لطفا شهدا را رنگ نکنيد».

بر اساس گزارش‌ها، محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری سابق ايران، نيز در مراسم تشييع جنازه غواصان ايرانی و در کنار محسن رضايی، سخنران برنامه، حضور داشته است.

در همين حال خبرگزاری آنا خبر داد که در اوايل سخنرانی محسن رضايی، زنی که پرچم فلسطين در دست داشت و نزديک جايگاه سخنرانی بود، به صورت پی در پی شعار «مرگ بر منافق» سر می‌داد که برخی از افرادی که در نزديکی اين زن ايستاده بودند، او را «به سکوت فراخواندند».

XS
SM
MD
LG