لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

وزیر دفاع جدید آمریکا وارد بغداد شد


سفر وزیر دفاع آمریکا در زمانی صورت می گیرد که اخیرا چند فرمانده ارتش این کشور در خاورمیانه از کناره گیری و بازنشستگی خبر داده بودند.
سفر وزیر دفاع آمریکا در زمانی صورت می گیرد که اخیرا چند فرمانده ارتش این کشور در خاورمیانه از کناره گیری و بازنشستگی خبر داده بودند.

رابرت گیتس، وزیر دفاع جدید امریکا روز چهارشنبه به طور ناگهانی وارد بغداد، پایتخت عراق شد تا با فرماندهان ارتش آمریکا در عراق پیرامون یک استراتژی جدید برای مقابله با خشونت های فزاینده در این کشور رایزنی کند.


سفر آقای گیتس به بغداد یک روز پس از سخنان جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا صورت می گیرد که از بررسی طرحی برای کاهش خشونت ها در عراق و افزایش شمار نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان خبر داده بود.


آقای گیتس روز سه شنبه به خبرنگاران در واشینگتن گفت: هدفی که از این سفر مدنظر است، گوش دادن به سخنان فرماندهان ارتش، گفت وگو با عراقی ها و دیدن آنچه که من می توانم یاد بگیرم.


قرار است که وی همراه با رییس ستاد ارتش آمریکا با رهبران سیاسی عراقی و فرماندهان آمریکایی در بغداد دیدار کند.


سفر وزیر دفاع آمریکا همچنین در زمانی صورت می گیرد که اخیرا چند فرمانده ارتش این کشور در خاورمیانه از کناره گیری و بازنشستگی خبر داده بودند.


ژنرال ابی زید، فرمانده ارتش امریکا در خاورمیانه اخیرا گفته است که در حال برنامه ریزی برای بازنشستگی است و جورج کیسی، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق نیز در ماه های اخیر از این مسئله سخن گفت که ممکن است تا آخر سال جاری میلادی بیشتر در پست خود باقی نماند.


ساعاتی پیش از ورود وزیر دفاع آمریکا به بغداد، ارتش آمریکا در عراق اعلام کرد که یکی از رهبران ارشد القاعده روز ۱۴ دسامبر در موصل دستگیر شده و از سوی دیگر، روز چهارشنبه، مسئولیت امنیت استان نجف به نیروهای عراقی واگذار شده است.


«شکست در عراق فاجعه خواهد بود»


رابرت گيتس، وزير دفاع جدید آمريکا اخیرا دریک سخنرانی که به مناسبت مراسم تحلیف اش انجام داد با اشاره به رویدادهای عراق تاکید کرد: شکست در عراق «فاجعه ای» خواهد بود که تا ده ها سال امنيت آمريکا را به مخاطره خواهد انداخت.


وی گفت: «همه ما علاقه منديم که فرزندان آمريکا را بار ديگربه خانه بازگردانيم، اما همان طور که رييس جمهوری صريح وروشن اعلام کرده ما نبايد درخاورميانه شکست بخوريم.»


آقای گيتس افزود: « شکست در عراق در اين شرايط حساس کنونی فاجعه ای خواهد بود که اعتبار و امنيت آمريکا را ده ها سال به مخاطره خواهد انداخت».


رابرت گيتس گفت مساله عراق برای وی اصلی ترين مساله خواهد بود و به زودی برای ديدار با فرماندهان به عراق سفر خواهد کرد.


XS
SM
MD
LG