لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

گیتس: یک جنگ سرد برای جهان کافی بود


آقای گیتس می گوید که جهان امروز متفاوت و پیچیده تر از عصر جنگ سرد است .
آقای گیتس می گوید که جهان امروز متفاوت و پیچیده تر از عصر جنگ سرد است .

وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه در واکنش به اظهارات ولادیمیر پوتین علیه آمریکا گفت که « یک جنگ سرد کافی بوده است.»


آقای گیتس که به عنوان رییس سازمان سیا شاهد فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود با لحنی متمایل به شوخی و کنایه پاسخ سخنان آقای پوتین را داد که در سخنرانی روز شنبه خود در کنفرانس مونیخ، آمریکا را خطرناک و عامل بی ثباتی در جهان دانسته بود.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی در کنفرانس مونیخ گفت: « سخن گفتن از مسائل، به مانند یک قهرمان جنگ سرد، به سال ها دور بر می گردد. یکی از سخنرانان دیروز مرا تقریبا به نوستالژی مربوط به یک زمان کمی پیچیده دچار کرد.»


وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت:« من مانند سخنران دوم دیروز، یک گذشته حساس متفاوتی داشته ام؛ شغلی در بخش جاسوسی. و حدس می زنم که جاسوسان قدیمی عادت به رک گویی دارند.»


آقای گیتس پیشتر در سخنرانی آغاز به کار خود به عنوان وزیر دفاع آمریکا گفته بود: او به عنوان رییس یک دانشگاه به « اردوگاه آموزش دوباره» رفته است، جایی که در برخورد با دانشکده های علمی یاد گرفته یا « دلپذیر » باشد یا « برود».


آقای گیتس گفت که جهان امروز متفاوت و پیچیده تر از عصر جنگ سرد است و مشارکت با دیگر کشورها از جمله روسیه برای رودرو شدن با مشکلات عمومی و چالش اسلامگرایان افراطی ضروری است.



جهان امروز متفاوت و پیچیده تر از عصر جنگ سرد است و مشارکت با دیگر کشورها از جمله روسیه برای رودرو شدن با مشکلات عمومی و چالش اسلامگرایان افراطی ضروری است.
وزیر دفاع آمریکا

وی افزود که دعوت پوتین و سرگئی ایوانف، وزیر دفاع روسیه را برای دیدار از این کشور را پذیرفته است.


وزیر دفاع جدید آمریکا همچنین به سخنان قبلی وزیر سابق دفاع، دانلد رامسفلد، اشاره کرد که از تقسیم ناتو به قدرت های اروپایی حامی حمله آمریکا به عراق و کشورهایی که موافق این کار نبودند سخن گفته بود.


وی گفت: بعد از سال ها، مردم تلاش کرده اند تا ملت های اروپا و متحد را در چارچوب های مختلفی دسته بندی کنند؛ «جهان آزاد در برابر آنهایی که پشت پرده آهنین هستند»؛ «شمال در برابر جنوب» و « شرق در برابر غرب.»


آقای گیتس اظهار داشت: «من گفته ام که حتی برخی از اصطلاح اروپای قدیم در برابر اروپای جدید سخن گفته اند. تمام این ویژگی ها مربوط به گذشته هستند.»


وزیر دفاع آمریکا گفت: «به گذشته نگاه کنید، به روشنی واضح است که استبداد توسط آرمان هایی که توسط غرب حمایت می شد و سپس بوسیله موشک های قاره پیمای بالستیک، تانک ها و ناوهایی که آرایش گرفته بودند متحمل شکست گردید.»


وی افزود که سلاح بسیار موثر ما، در حال حاضر و بعدها، ارزش های مشترک اروپا و آمریکای شمالی در حوزه آزادی سیاسی و اقتصادی، تساهل مذهبی، حقوق بشر و حکومت های پارلمانی و حاکمیت قانون بوده است.



ولادیمیر پوتین در سخنرانی روز شنبه خود در کنفرانس مونیخ، ایالات متحده را متهم کرد که از حد خود برای مداخله در امور جهانی تجاوز کرده و یک جهان تک قطبی را خلق کرده که جنگ، ویرانی و نا امنی را به ارمغان آورده است.

به گفته آقای گیتس، « این ارزش ها بوسیله دیگر دشمنان ایدئولوژیک متخاصم مورد تهدید هستند و در سطحی وسیع با دیگر چالش های ژئوپلتیکی رودر رو شده اند.»


آقای پوتین در سخنرانی روز شنبه خود در کنفرانس مونیخ، ایالات متحده را متهم کرد که از حد خود برای مداخله در امور جهانی تجاوز کرده و یک جهان تک قطبی را خلق کرده که جنگ، ویرانی و نا امنی را به ارمغان آورده است.


وی همچنین گسترش ناتو به سمت کشورهایی که در سابق جزئی از اتحاد جماهیر شوروی بودند و برنامه آمریکا برای استقرار پایگاه های موشکی در لهستان و چک را مورد انتقاد قرار داد.


وزیر دفاع آمریکا، در واکنش به سخنان آقای پوتین، روسیه را یک کشور شریک توصیف کرد.


اما وی گفت « ما هم از برخی سیاست های روسیه تعجب می کنیم که به نظر می رسد با ارسال سلاح و استفاده از منابع انرژی برای تهدید سیاسی، علیه ثبات بین المللی اقدام می کند.»


به گفته آقای گیتس، « روسیه نباید از دمکراسی های مبتنی بر قانون در مرزهای خود هراس داشته باشد.»
XS
SM
MD
LG