لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۴

شمار کشته های فلسطينی در نوار غزه از مرز ۹۰ نفر گذشت


نمایی از سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل
نمایی از سیستم دفاعی «گنبد آهنین» اسرائیل
گزارش های جديد نشان می دهد که طی شش روز حملات اسرائيل به نوار غزه، ۹۱ فلسطينی که ۵۰ نفر از آن‌ها غير نظامی بودند کشته شده‌اند. اين حملات همچنين بيش از ۷۲۰ مجروح بر جای گذاشته است.

از روز يکشنبه که اسرائيل اعلام کرد خانه‌های مظنونان به عضويت در گروه حماس را هدف می‌گيرد، شمار تلفات در نوار غزه به‌گونه‌ای چشم‌گير افزايش يافته است.

تا ديروز، يکشنبه، شمار کشته‌ها در نوار غزه، کمی بيش از ۵۰ کشته بود، اما هم‌اينک شمار کشته‌ها به بيش از ۹۰ نفر می‌رسد.

ادامه استقرار يکان های زرهی و نفربر اسرائیلی در مرز غزه
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:02 0:00


روز دوشنبه، ۲۹ آبان ماه، و برای ششمين روز پياپی، اسرائيل به حملات هوايی خود به نوار غزه ادامه داد.

به‌گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، هواپيماهای اسرائيل در نيمه شب يکشنبه دو خانه مسکونی را که به‌ گمان اسرائيلی‌ها، خانه‌های متعلق به فعالان «جهاد اسلامی»‌ يا ديگر گروه‌های ستيزه‌جوی اسلام‌گراست، هدف قرار دادند که در نتيجه آن دو کودک و دو بزرگسال کشته شدند. اين حمله ۴۲ زخمی نيز برجای گذاشت.

اندکی بعد، جنگنده‌های اسرائيل، ساختمانی را که به مجتمع امنيت ملی دولت برکنارشده حماس تعلق دارد و پيش از اين نيز بمباران شده بود، بار ديگر هدف گرفتند و بمباران کردند که در نتيجه آن، در ساختمان‌های کناری اين مجتمع، يک کودک کشته و شماری نيز زخمی شدند.

برپايه گزارش‌ها، در نتيجه دو حمله هوايی ديگر به نوار غزه، سه تن که به‌عنوان فعالان «جهاد اسلامی» شناخته می‌شوند و نيز پنج شهروند غيرنظامی کشته شدند.

از آغاز درگيری‌ها در شش روز پيش تا کنون، سه اسراييلی کشته شده‌اند.
شبه نظاميان فلسطينی، تاکنون بيش از ۱۰۰۰راکت به سوی اسراييل پرتاب کرده‌اند که ۵۴۴ راکت در خاک اين کشور فرود آمده و منفجر شده است.

اسراييل می‌گويد سيستم دفاع موشکی اين کشور، موسوم به «گنبد آهنين»، ۲۹۰ موشک فلسطينی را رهگيری و در آسمان منهدم کرده است.

جنگنده‌ها و توپخانه ارتش اسرائيل نيز اسرائيل تاکنون به ۱۳۵۰ هدف در نوار غزه حمله کرده‌اند. سخنگوی ارتش اسراييل می‌گويد پايگاه‌های حماس، کانال‌های قاچاق کالا، انبارهای موشکی و پايگاه‌های زيرزمينی پرتاب موشک و نيز خانه‌های ستيزه‌جويان فلسطينی هدف اين حملات بوده است.

خبرسازترين حمله هوايی روز يکشنبه اسرائيل، هدف قرار دادن دو دکل مخابراتی بر فراز ساختمان دفاتر رسانه های فلسطينی در غزه بود. ساختمان چند طبقه ای که آنتن های شبکه «الاقصی»، شبکه رسمی حماس است، خسارت ديد و خبرنگاران و رسانه های فلسطينی و بين المللی در غزه را غافلگير کرد.

اين حمله اسرائيل با بيانيه خشم آلود اتحاديه روزنامه نگاران اسرائيل نيز روبرو شد که خواهان رعايت آزادی بيان و حق خبرنگاران و رسانه ها برای ادامه کارشان گرديد، حتی اگر شبکه های متعلق به حماس و جهاد اسلامی فلسطين باشند.
بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در آغاز نشست دولت خود در روز يکشنبه با گفتن اينکه سازمان های مسلح فلسطينی متحمل «ضربات جدی» شده اند، افزود که آماده است عمليات را در صورت نياز، گسترش دهد.

در همين حال باراک اوباما و نيز ويليام هيگ وزيرخارجه بريتانيا در سخنان جداگانه روز يکشنبه خود، از اسرائيل خواستند که از وارد کردن نيروهای زمينی به غزه خودداری کند.

اسرائيل احضار ۷۵ هزار نفر نيروی دوره احتياط را تصويب کرده است.

برخی از وزيران اسرائيلی، مانند آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه، و عوزی لانداو، وزير امور زيربنايی، روز يکشنبه پس از نشست دولت، به رسانه های اين کشور گفتند که عمليات نظامی اسرائيل نبايد قطع شود مگر آنکه حملات راکتی کاملاً متوقف شده باشد و قطع عمليات «ستون ابر» در مرحله کنونی، «تکرار اشتباهات پيشين» خواهد بود.

با وجود اين، يک نماينده ويژه دولت اسرائيل روز يکشنبه برای گفت وگو با مقام های مصر به قاهره رفت. به نظر می رسد که رييس جمهوری مصر، دولت اسرائيل را به اعزام نماينده ويژه فرا خوانده بود. نام اين نماينده ويژه اعلام نشد و به گزارش روزنامه هاآرتص، او شامگاه يکشنبه با رسيدن به فرودگاه قاهره از سوی مقامات مصری به مکان نامعلومی برده شد.

قاهره اکنون به کانون تلاش های ديپلماتيک برای حل بحران مبدل شده است. در حالی که ايران و سوريه در تمامی سه دهه اخير به عنوان حامی اصلی فلسطينی مطرح بودند، اما در بحران جاری، اين قطر، ترکيه و مصر هستند که بيشترين تلاش ها را برای حل بحران به عمل می آورند.
XS
SM
MD
LG