لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۲

پارلمان آلمان ازدواج همجنسگرایان را قانونی کرد


پارلمان آلمان روز جمعه ۹ تیرماه قانونی شدن ازدواج همجنسگرایان را تصویب کرد. با این اقدام که مورد حمایت بسیاری از قانونگذاران این کشور بود آلمان نیز به جمع سایر کشورهای غربی می‌پیوندد که در آن ازدواج همجنسگرایان قانونی است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به این قانون رای منفی داد ولی به عنوان رهبر حزب دمکرات مسیحی به نمایندگان پارلمانی آن حزب اجازه داد تا بر اساس اعتقاد شخصی خود رای بدهند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، از کل اعضای پارلمان آلمان ۳۹۳ نفر به این قانون که «ازدواج برای همگان» نام دارد رای مثبت داده، ۲۲۶ نفر رای منفی و چهار نفر رای ممتنع دادند.

تقریبا تمامی فراکسیون پارلمانی دو حزب محافظه‌کار دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی به غیر از تعداد معدودی از چهره‌های سرشناس آن به این لایحه رای منفی دادند و این به خوبی موقعیت دشوار آنگلا مرکل به عنوان رهبر این بلوک محافظه‌کار و در عین حال صدراعظم را نشان داد.

تعداد زیادی از زوج‌های همجنسگرا و حامیان آنها در اطراف دفتر صدراعظم و ساختمان پارلمان تجمع کرده و با جشن و شادی از این تصمیم استقبال کردند.

پس از سالها مقاومت و مخالفت شدید حزب آنگلا مرکل با ازدواج همجنسگرایان، او روز دوشنبه اعلام کرد که اعضای پارلمانی حزب می‌توانند در مورد این لایحه بر اساس اعتقاد شخصی خود رای دهند.

این اقدام خانم مرکل باعث شد که رقیب اصلی او یعنی حزب سوسیال دمکرات خواستار انجام یک رای‌گیری سریع در مورد این موضوع شود. آنها توانستند قبل از انتخابات پارلمانی آلمان که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد این موضوع را به دستور مباحث پارلمان فعلی بیافزایند.

در مجموع ۷۵ نفر از اعضای پارلمانی دو حزب محافظه‌کار دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان از جمله تعدادی از اعضای سرشناس دو حزب مثل نماینده برلین، و یا وزیر دفاع آلمان و رییس دفتر صدراعظم به این لایحه رای مثبت دادند.

بسیاری از فعالان مدنی تصمیم آنگلا مرکل را به خاطر هموار کردن راه برای این رای‌گیری ستوده‌اند ولی سیاستمداران چپگرا تاکید می‌کنند که خانم مرکل از مخالفان همیشگی و سرسخت ازدواج همجنسگرایان بوده است و لايق اين ستايش نيست.

آلمان از سال ۲۰۰۱ زندگی مشترک زوج‌های همجنسگرا و در نتیجه جنبه‌های حقوقی و شهروندی آن را به رسمیت شناخته است ولی حاضر نبود ازدواج آنها را به رسمیت بشناسد. این در حالی است که طبق آخرین نظرسنجی‌ها تقریبا ۸۰ درصد از مردم آلمان موافق این کار بودند.

چند کشور اروپای غربی در سال‌های اخیر ازدواج همجنسگرایان را قانونی کرده‌اند و آلمان بزرگترین کشور اروپای غربی بود که این حق را به رسمیت نمی‌شناخت. طبق داده‌های مرکز پژوهشی پیو در چند کشور اروپایی دیگر نیز زندگی مشترک افراد همجنسگرا طبق قانون به رسمیت شناخته می‌شود.

عفو بین‌الملل تصویب این قانون در آلمان را به عنوان «پیروزی برای برابری» ستود.

این قانون قبل از اجرا باید به تصویب مجلس اعلای پارلمان آلمان برسد و بعد رییس‌جمهوری نیز آن‌ را تایید کند. ولی هر دو مورد جنبه تشریفاتی دارند. در عین حال انتظار می‌رود که شکایات حقوقی علیه آن مطرح شود.

خانم مرکل به خبرنگاران گفت دلیل مخالفت او با ازدواج همجنسگرایان برداشت وی از قانون اساسی کشور است ولی در عین حال با موضوع سرپرستی کودکان توسط زوج‌های همجنسگرا مخالف نیست. سرپرستی کودکان یکی از حقوق مهمی است که با قانونی شدن ازدواج زوج‌های همجنسگرا از آن برخوردار می‌شوند.

XS
SM
MD
LG