لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۱

مخالفان قذافی مناطق بيشتری از ليبی را به کنترل خود در آوردند


معترضان لیبیایی در شهر بنغازی. این شهر به طور کامل از کنترل هواداران معمر قذافی خارج شده است.
معترضان لیبیایی در شهر بنغازی. این شهر به طور کامل از کنترل هواداران معمر قذافی خارج شده است.
مخالفان رهبر ليبی روز يکشنبه شهرهای مصراته و زاويه در ۵۰ کيلومتری غرب پايتخت اين کشور را به تصرف خود در آوردند و همزمان وزير امور خارجه ايتاليا از احتمال سقوط حکومت معمر قذافی خبر داده است.

گزارش های رسيده از ليبی حاکی است مردان مسلح که بر ضد نيروهای هوادار معمر قذافی می جنگند پرچم های سه رنگ سرخ، سبز و سياه قديمی اين کشور را در ساختمان های مرکزی شهر زاويه به اهتزاز در آورده اند و هزاران نفر نيز شعار می دادند که «اين انقلاب ماست.»

مردم اين شهر همچنين با استقبال از خبرنگاران که به زاويه رفته اند در «ميدان شهدا» اين شعار را سر می دادند که «مرگ بر رژيم؛ ما خواهان آزادی هستيم.» همزمان مخالفان اقدام به تيراندازی هوايی می کنند.

گزارش شده است که هيچ مامور دولتی در شهر زوايه به چشم نمی خورد.

بر اساس گزارش اتحاديه حقوق بشر ليبی، درگيری های شهر زاويه ميان معترضان و هواداران قذافی بيش از ۳۵ کشته بر جای گذاشته است.

پنجشنبه گذشته، رهبر ليبی که از ۴۲ سال پيش قدرت را در دست دارد ساکنان شهر زاويه را متهم کرد که در کنار نيروهای القاعده بوده و تحت تاثير مواد مخدر هستند.

زاويه که در ساحل مديترانه قرار دارد پايگاه شماری از افسران هوادار قذافی به شمار می رود و بزرگترين پالايشگاه نفتی ليبی نيز در آن قرار دارد.

يک شهروند ليبيايی به نام صبری که ساکن زاويه است به خبرگزاری رويترز گفته است: «کار ما با قذافی تمام شده است. او به زودی سرنگون خواهد شد. او ناچار است قدرت را ترک کند. صبر ما تمام شده.»

مرد ديگری نيز گفته است: «قذافی ديوانه است. مردان وی از خمپاره عليه ما استفاده می کنند.»

يک شهروند ديگر اظهار داشته که «ما خواهان عدالت هستيم. مردم در حال کشته شدن هستند. مردان قذافی به برادرزاده من شليک کردند. ما خواهان کمک از خارج هستيم... او (قذافی) بايد برود. راه ديگری وجود ندارد.»

ساکنان محلی می گويند که در جريان درگيری های زاويه، ۱۱ نفر از هواداران قذافی را دستگير کرده اند. آنها دو نفر از اين افراد را به خبرنگاران نشان دادند که در يک سلول واقع در مسجد اصلی شهر نگهداری می شدند.

پيشتر خبرگزاری های خارجی گزارش داده بودند که کنترل شهر مصراته، سومين شهر بزرگ ليبی هم به دست مخالفان افتاده است. مصراته در کنار دريای مديترانه در ۲۱۰ کيلومتری شرق طرابلس واقع است.

يکی از ساکنان شهر مصراته به شبکه خبری الجزيره گفت که نيروهای دولتی و امنيتی وفادار به معمر قذافی از اين شهر گريخته اند.

گزارش ها حاکی از آن است که در حمله نيروهای امنيتی به فرودگاه شهر مصراته، بيست و سه نفر کشته شده اند.

روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن نوشت که نيروهای معمر قذافی تنها کنترل بخش هايی از طرابلس را در دست دارند. معترضان در بنغازی، دومين شهر بزرگ ليبی کنترل کامل اين شهر را در دست گرفته اند.

اين شهر با صدها کشته، يکی از بيشترين تعداد کشته شده ها در ناآرامی های اخير را داشته است.

در همين حال، فرانکو فرانتينی، وزير امور خارجه ايتاليا روز يکشنبه در گفت و گو با شبکه تلويزيونی اسکای گفت که سقوط حکومت معمر قذافی «محتمل» است.

وی اظهار داشت: «اين محتمل است که چنين اتفاقی بيفتد...ما در يک نقطه بدون بازگشت قرار داريم.»

آقای فرانتينی با اشاره به تعليق معاهده دوستی ايتاليا با ليبی گفت: «وقتی که رهبر يک رژيمی به سوی مردم خود شليک می کند جامعه بين المللی بايد به آن واکنش نشان دهد و اين کار انجام شده است.»
XS
SM
MD
LG